شعارهای تبلیغاتی در نظام بانکی ایران
صنعت بانکداری ایران از معدود صنایع اقتصادی است که تمامی عناصر آن؛ یعنی بانک ها دارای شعار تبلیغاتی هستند. اگر چه برخی مواقع در کوتاه مدت شعار تبلیغاتی برخی بانک ها تغییر یافت، اما دوباره به همان شعار قبلی رجوع شده است. برای مثال بانک تجارت در یک مقطع کوتاه شعار “سلام ” را به جای “بانک فردا” استفاده نمود. محقق با بررسی منابعی مانند : تبلیغات تلویزیونی، روزنامه چاپی، مجله و … و وب سایت بانک های ایرانی، شعارهای این بانک ها را استخراج کردند. این شعارها در جدول زیر ارائه شده است.
(جدول۱-۶، شعارهای تبلیغاتی بانک های حاضر)
نام بانک | شعار تبلیغاتی | نام بانک | شعار تبلیغاتی |
ملت | تغییر را احساس کنیم | پاسارگاد | بانک هزاره سوم |
ملی | هرجا سخن از اعتماد استنام بانک ملی ایران می درخشد | اقتصاد نوین | اولین بانک خصوصی ایران |
سپه | نخستین بانک ایرانی | کارآفرین | دانش جهانی،راه حل ایرانی |
کشاورزی | بانک همه مردم ایران | تات | تجربه،اعتماد و توسعه |
رفاه | بانک همه | دی | بانک ارزش آفرین |
صادرات | در خدمت مردم | شهر | نوآوری در خدمت |
قرض الحسنه مهر ایران | نماد بانکداری ناب اسلامی | سینا | اعتماد شما سرمایه ماست |
توسعه تعاون | همتی برتر برای فردایی بهتر | انصار | نماد خدمت و اعتبار |
مسکن | بانک پاسخگو | سامان | بانک هوشمند |
تجارت | بانک فردا | سرمایه | سرمایه بان(بانک خوب سرمایه است) |
پارسیان | بانک ایرانیان | قوامین | امین مردم ایران زمین |
گردشگری | فراتر از مرزها | حکمت ایرانیان | بانکی امین برای ایرانیان |
در جدول بعد نیز شعارهای تبلیغاتی چند بانک معتبر جهان ذکر شده است که مقایسه این دو جدول ، خالی از لطف نخواهد بود:
(جدول۱-۷، شعار های تبلیغاتی بانک های مطرح جهانی)
نام بانک | شعار تبلیغاتی | Slogan | شهرشما هرگز نمی خوابد چونسیتی بانک(بانک شهر) نمی خوابد.بانک شما، کیف پول شمادرون کیف پول خود چه دارید؟فکر کنید ما چه کاری می توانیم برای شما انجام دهیم؟بیائید و با بانکی پاسخ گو همکلام شوید،ما باهم تیم قدرتمندی می سازیمبزرگ ترین بانک کوچک جهان
توصیه ای که بر روی آن می توان سرمایه گذاری کرد اشتیاق برای عمل، اجرایی منتهی به نتایج
|
|
Citibank | شهرشما هرگز نمی خوابد چونسیتی بانک(بانک شهر) نمی خوابد. | your citi never sleepsBecause the citi never sleeps | ||
Capital one bank | بانک شما، کیف پول شمادرون کیف پول خود چه دارید؟ | what’s in your wallet? | ||
Bank of America | فکر کنید ما چه کاری می توانیم برای شما انجام دهیم؟ | Think what we can do for you | ||
Midland bank | بیائید و با بانکی پاسخ گو همکلام شوید،ما باهم تیم قدرتمندی می سازیم | Come and talk to the listening bankTogether we make a great team | ||
HSBC bank | بزرگ ترین بانک منطقه ای جهان | The world’s local bank | ||
Dresdner bank | توصیه ای که بر روی آن می توان سرمایه گذاری کرد | Advise you can bank on | ||
Deutsche bank | اشتیاق برای عمل، اجرایی منتهی به نتایج | A passion to perform.Leading to results | ||
Centurion bank, india | ما ارزش وقت شما را می دانیم | We value your time | ما ارزش وقت شما را می دانیمبانک شفاف سوئیسقدرت بیشتر، توانایی بیشترقدرت استرالیایی های جنوبیبانک ویژه شمادر پشت سر پول، فکری نهفته استایده ها به پیششما زندگی کنید، بقیه اش با ما
همیشه به شما اضافه می دهیم، مقداری کمک از هالی فاکس بگیرید بانکی برای آینده، بانکی برای دنیای درحال تغییر ایده های بیشتر برای پول شما، بانکداری روی این موضوع می چرخد، برای این که زندگی به اندازه کافی پیچیده است. سرمایه گذاری ها با نتایجی از نوع اَِبی، عادت اَِبی را بیاموزید. وقتی پول شما امن است، همه چیز امن است بانکی در ذهن شما بهترین بانک تجاری بریتانیا ما و شما زمان ارائه تضمین فرا رسید، هر چیزی که شما را خوشحال می کند. اول شما هستید، بانکداری ارزش گفتگو دارد
|
|
coop swiss bank | بانک شفاف سوئیس | the clean swiss bank. | ||
Timesbank, india | قدرت بیشتر، توانایی بیشتر | The power to do more | ||
BankSA, south Australia | قدرت استرالیایی های جنوبی | The power of south Australians | ||
Citizens bank, USA | بانک ویژه شما | not your typical bank | ||
NC bank | در پشت سر پول، فکری نهفته است | the thinking behind the money | ||
Commerzbank, germany | ایده ها به پیش | Ideas ahead. | ||
Hypovereinsbank, germany | شما زندگی کنید، بقیه اش با ما | you live. We’ll take care of the details | ||
Halifax bank, Britain, | همیشه به شما اضافه می دهیم،مقداری کمک از هالی فاکس بگیرید | Always giving you extra get a little extra help from the Halifax | ||
BNP Paribas bank | بانکی برای آینده،بانکی برای دنیای درحال تغییر | The bank for a changing world | ||
Abbey national bank,UK | ایده های بیشتر برای پول شما،بانکداری روی این موضوع می چرخد،برای این که زندگی به اندازه کافی پیچیده است.سرمایه گذاری ها با نتایجی از نوع اَِبی،عادت اَِبی را بیاموزید. | More ideas for money.Turning banking on its head.Because life’s complicated enough.Investments with abbey endings.Get the abbey habit | ||
Dexia bank, Belgium | وقتی پول شما امن است، همه چیز امن است | When your money is safe everything is too | ||
Garantibank international, Turkish | بانکی در ذهن شما | The bank in your mind | ||
Allied irish bank | بهترین بانک تجاری بریتانیا | britain’s best business bank | ||
Union bank of Switzerland – UBS | ما و شما | you and us. | ||
Credit Suisse bank | زمان ارائه تضمین فرا رسید،هر چیزی که شما را خوشحال می کند. | It’s timer for an expert.Whatever makes you happy (for credit Suisse private banking) | ||
Lloyds TSB banking | اول شما هستید،بانکداری ارزش گفتگو دارد | you firstBanking worth talking about |
همانطور که در جداول بالا مشاهده میکنید، یک وجه تسمیه مهم بین شعارهای تبلیغاتی بانکهای داخلی و خارجی وجود دارد. اگر دقت کنید در مییابید که بسیاری از شعارهای تبلیغاتی بانکهای جهانی بهگونهای انتخاب شدهاند که مشتری خود را جزیی از بانک میداند و نه فقط سپردهگذار در آن. شعارهایی از قبیل بیائید و با بانکی پاسخ گو همکلام شوید ،ما باهم تیم قدرتمندی میسازیم و یا قدرت بیشتر، توانایی بیشتر و یا …. همه و همه نشان از استراتژی دارد که در انتخاب شعار تبلیغاتی این بانکها سعی شدهاست تا مشتریان بانک احساس مالکیت داشته باشند چیزی که در شعارهای تبلیغاتی بانکهای داخلی به هیچ عنوان دیدهنمیشود.
در ثانی این بانکها فهمیدهاند که دوره تبلیغ خدمات به سر آمدهاست، چرا که به دلیل رقابتی شدن بازار کیفیت همه خدمات بالا رفته و هر آپشن جدیدی که به مشتریان ارائه گردد به زودی همه گیر خواهد شد. بنابراین شعار تبلیغاتی انها نیز از تعریف خدمات گذشته و در عوض، سعی کردهاند تا مشتریان را متقاعد کنند که اگر در بانک سپردهگذاری داشته باشند، تنها سپردهگذار بانک نیستند بلکه جزیی از بانک محسوب خواهند شد.
ثالثا دیگر خبری از شعارهایی که تمام مردم را مخاطب قرار دهد نیست. همانطور که میبینید هیچ کدام از این بانکها ادعا ندارد که مناسب همه افراد است، آنها سعی کردهاند تا مخاطبان هدف خود را با زیرکی پیدا کنند و با توجه به ویژگیهای مشترکی که بین آنها وجود دارد، اقدام به جذب و حفظ آنان نمایند. در حقیقت دوره شعارهایی از قبیل بانک همه مردم به سر آمدهاست.
نتیجه:
در سالهای اخیر با وجود همه پیشرفتهایی که در تبلیغات صورت گرفته اما هنوز شعار تبلیغاتی یک موضوع مسکوت باقی مانده است. در هیچ منبعی نمیتوانید یک مدل تایید شده را پیدا کنید که دستورالعمل کلی برای انتخاب شعار تبلیغاتی داشته باشد. در گذشته نیز شعارهای تبلیغاتی با توجه به آزمون و خطا انتخاب میشدهاند اما امروزه، می توان آزمون ها و تحقیقاتی را بهکار برد تا طراحی شعارتبلیغاتی بسته به شانس و اقبال نباشد.
قدم اول مشخص کردن مخاطبان است، سازمان چه افرادی را مخاطب قرار میدهد. مردان یا زنان، جوانان یا کودکان و یا … حتی ممکن است مخاطبان یک شعار تبلیغاتی افراد درون سازمان باشد. مثالی در این خصوص وجود دارد و ان هم شعار تبلیغاتی یک فروشگاه زنجیرهای کویتی است که وقتی همه رقیبان شعارهای تبلیغاتی خود را تنوع محصولات و بهبود خدمات انتخاب کردهبودند دست به انتخاب دیگری زد و مخاطبان خود را کارمندانش قرار داد. با این جمله: همیشه در جستجوی بهترین افراد. شاید این شعار در دید اول در نظر مشتری شعار مرتبطی یه شمار نیاید چرا که ربطی به مشتری ندارد و مخاطب ان کارمندان فروشگاه است، اما با همین شعار تبلیغاتی فروشگاه موردنظر توانست رکورد فروش را در یک دوره مالی به نام خود ثبت کند.
قدم دوم برای طراحی یک شعار تبلیغاتی این است که هدف سازمان از تدوین شعار تبلیغاتی مشخص شود. این هدف برای بعضی سازمانها بالابردن سطح فروش است، برای بعضی دیگر اطلاع رسانی در مورد محصول و برای سازمانی هم ممکن است بهبود وجهه سازمان باشد. البته اهداف سازمان ها به این چند مورد محدود نمی شود و هر هدفی، یک شعار تبلیغاتی خاص نیاز دارد.
قدم سوم توجه به فرهنگ و خط قرمزهای جامعه است، شاید شعار تبلیغاتی در نگاه اول مناسب به نظر بیاید اما با اندکی گشت و گذار در جامعه در یابیم که شعار تبلیغاتی مضحکه افراد شده است. بنابراین بسیار مهم است که مناسبتهای جامعه را هم در طراحی یک شعار تبلیغاتی به طور کامل لحاظ کنیم.
در نهایت انکه شعار تبلیغاتی تنها یک جمله است و تا وقتی سیاستها و استراتژیهای سازمان با ان هماهنگ نشود، نمی توان بیان نمود که شعار تبلیغاتی خوبی طراحی شدهاست، شعار تبلیغاتی مانند بیانیه رسالت یک سازمان است و همه افراد سازمان باید بتوانند خود را با آن هماهنگ کرده و به طور عینی شعار تبلیغاتی را اجرا نمایند.
سئو سایت
خرداد ۲۴, ۱۳۹۶ در ۳:۴۴ ب.ظ
سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون
تدریس زیست شناسی
تیر ۴, ۱۳۹۶ در ۶:۳۶ ب.ظ
خسته نباشید ممنون به خاطر این وبسایت زیبا
خرید بک لینک
تیر ۷, ۱۳۹۶ در ۱۰:۴۹ ق.ظ
سلام.وبسایت خیلی خوبی دارید.ممنون
باغ تالار در گرمدره
دی ۱۰, ۱۳۹۶ در ۹:۱۱ ق.ظ
خیلی جالب بود
این نشون میده که در تمامی کشور ها شعار همیشه کار
اجاره خودرو
دی ۱۶, ۱۳۹۶ در ۱۲:۰۹ ب.ظ
تشکر و قدردانی از اشتراک گذاری خوبتون
پیروز باشید..
فرناز درویشی
دی ۲۶, ۱۳۹۶ در ۷:۱۶ ب.ظ
بهترین شعار اراده انسانی هست
ممنونم
نوار گوش
دی ۲۷, ۱۳۹۶ در ۱:۱۰ ب.ظ
سلام اطلاعات خوبی بود.ممنونم از وبسایت خوبتون
لوازم لودر دوسان
بهمن ۹, ۱۳۹۶ در ۱۱:۰۷ ق.ظ
سلام.ممنون .خیلی خوب بود.از دست اندرکاران وبسایت به این خوبی سپاسگزارم
جهیزیه عروس
بهمن ۱۰, ۱۳۹۶ در ۱۰:۲۵ ق.ظ
تو زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید.
تشریفات عروسی با قیمت مناسب
اسفند ۷, ۱۳۹۶ در ۶:۴۴ ق.ظ
جالبش اینه که برعکس شعارشون پیش میرن
برای مثال تنها بانکی که نمیشه بهش اعتماد کرد همین بانک ملی هستش
شما یه حساب ساده هم که باز کنید به غلط کردن میندازنتون 🙁
بهترین ریمل حجم دهنده
اسفند ۱۹, ۱۳۹۶ در ۱۱:۴۵ ق.ظ
با سلام و درود فراوان خدمت دست اندرکاران وبسایت سپاس از مطالب مفیدی که به اشتراک گذاشتید موفق و موید باشید
پکیج بک لینک
اسفند ۲۱, ۱۳۹۶ در ۴:۱۹ ب.ظ
سلام و خسته نباشید. ممنون بابت سایت عالی و مطالب فوق العادتون
قطعات جانبی موبایل
اردیبهشت ۱, ۱۳۹۹ در ۴:۴۴ ب.ظ
بهترین وبسایتی که تاحالا دیدم.ازتون متشکرم