«شما به یک چکش بصری نیاز دارید»
تمام برندها یک نشان تجاری (لوگو یا مارک تجاری) دارند، اما تعداد کمی از آنها از چکش بصری برخوردارند هویت بصری برند چهره و تیپ یک برند است، این هویت شامل تمامی عناصر بصری می گردد که مشتری در برخورد با یک سازمان با آن مواجه می شود و یک برند با آنها به مشتری یادآوری می گردد. اگر برند را یک خانه فرض کنیم ، هویت بصری آن نما و دکوراسیون داخلی و چیدمان آن خانه خواهد بود.به نظر شما چه ارتباطی بین کلمه های رایتل، چای گلستان، مادر، برنج طبیعت، بانک سامان، میدان نقش جهان، برج میلاد، نوروزو لیونل مسی وجود دارد.درست است هیچ ارتباطی ! اما کلمه های فوق یک وجه مشترک دارند! هنگامی کلمه های فوق را می شنوید در ازای هر کلمه، تصویری کامل براساس مشاهدات و اطلاعاتی که قبلا کسب کرده اید در مغز شما در مورد هر کلمه شکل می گیرد. این همان هویت بصری برند است.
طراحی هویت چیست؟ یکی از نقشهای اصلی «برند» یا «تأثیر سازمانی» هر شرکتی را هویت آن شرکت بازی میکند.در بیشتر موارد، طراحی هویت بر اساس مصالح بصری که در شرکت، کاربرد داخلی دارد به همراه مجموعهای از قواعد (در یک دفترچهی راهنما) انجام می شود. این قواعد کهه هویت را میسازند و مشخص میکنند که هویت شرکت باید چگونه در رسانههای گوناگون اجرا شود؛ مثلا از راه تعریف پالت رنگهای تأیید شده، فونتها، لیآوت ها، اندازهها و یا مواردی از این دست. این قواعد تضمینکنندهی پایدار ماندن هویت شرکت است که در عوض، برند را به عنوان کلیتی واحد، قابل بازشناسی میکند.
هویت یا «تصویر» شرکت از موارد بصری متعددی ساخته میشود: لوگو(نماد کل هویت و برند)،اوراق اداری (سربرگ، کارت ویزیت، پاکت، غیره)،ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)،محصول و بستهبندی (محصول فروشی و بستهبندیای که با محصول ارائه میشود)،طراحی پوشاک (لباسهایی واقعی که کارمندان به تن میکنند)،طراحی تابلوها (برای فضای داخلی و خارجی)،پیامها و اقدامها (پیامهایی که از طریق راههای ارتباطی مستقیم یا غیر مستقیم مخابره میشوند)،سایر انواع ارتباطات (صدا، بو، لمسکردنیها و …)،هر چیز تصویری که در حکم نمایندهی شرکت باشد. (مثلاً تقویم، ساعت، قلم) و …
هویت بصری یعنی قاعده ای که شما برای شکل و ظاهر اجزای شرکتتان طراحی می کنید. وقتی شرکتی می خواهد برای خودش هویت بصری بسازد باید همه اجزای شرکت را به گونه ای طراحی کند که بیانگر خاص او باشد. مثلا طراحی لباس کارکنان, روش های بازاریابی, قلم و پرچم شرکتتان, فونت و رنگ آرم شرکت, برگه ها و سربرگ های شرکت و … این ها همه هویت بصری شرکت شما هستند. طراحی یونیفورم کارکنان شرکت تان هویت بصری شرکت به حساب می آید به گونه ای که اگر سایرین این افراد را با این لباس ببینند می دانند متعلق به کدام شرکت است. هویت بصری یعنی طراحی یک مدل و قاعده خاص برای اجزای شرکتتان! اما لوگو فقط یک نماد برای شناساندن شرکتتان است و جزئی از هویت بصری شرکت شما!
همه ی صاحبان کسب و کار در طول روز ممکن است با نگرانی های مختلفی در رابطه با کار و فعالیت های روزانه ی کاری خود روبه رو شوند و در نتیجه ممکن است تفکر به بسیاری مسائل اثرگذار را فراموش کنند. بعد بصری یک برند و توجه به جنبه های مختلف آن یکی از عواملی است که گاه مورد غفلت صاحبان کسب و کار قرار می گیرد. تصویر بیرونی یک برند شامل تمام المان های بصری یک برند مانند لوگو، اینفوگراف ها و … می باشد و طبیعتا توجه به آنها به عنوان بخشی از فرآیند برندسازی امری اجتناب ناپذیر است.
هویت بصری برند ( هویت بصری سازمانی ) مجموعه ای از ساختارها و باید و نباید های بصری بر اساس هویت برند است، به این معنی که در زمانی که برندی می خواهد وارد بازار شود، در صورتی که یک انسجام و یکپارچگی بصری فکر شده و هوشمندانه نداشته باشد، قطعا محکوم به نابودی است.
هویت بصری چهره یک برند است، این هویت شامل تمامی عناصر بصری می گردد که مشتری در برخورد با یک سازمان با آن مواجه می شود و یک برند با آنها به مشتری یادآوری می گردد. تاثیر اولیه قدرتمند و در عین حال جذاب و ماندگار در ذهن مشتری مهمترین عاملی استکه در خلق هویت بصری باید مد نظر قرار گیرد. دست یابی به این مهم تنها از طریق خلق هویتی خلاقانه، اثر بخش، کارا و متناسب با کاربرد محصولات و خدمات سازمان امکان پذیز است. در طراحی این عناصر حفظ تعهد و حرکت در مسیر استراتژی برند باعث ایجاد عناصری متناسب با شخصیت، ارزش های برند و در عین حال همراستا و هماهنگ با یکدیگر و ماموریت برند می گردد.
طراحی هویت برند چه مزایایی در سازمانها ایجاد می کند
یکپارچگی و هماهنگی
هویت بصری برند به لحاظ فرم، رنگ، شکل و المان بصری به مرور تصویر مشترکی برای مخاطبان ایجاد می کند.
چکش بصری
یک تصویر متمایز، می تواند بدون نیاز به هر ترجمه ای مرزهای بین المللی را بشکند، تصاویر بیش از صداهایی که به گوش می رسند، حرف می زنند.
به تصویر کشیدن نادیدنی ها
حس برند می بایست از طریق موثرترین احساس آدمی که بینایی است انقال یابد
کاهش هزینه های تبلیغات و برندسازی
وقتی که دارای یک جایگاه ذهنی مشخص در مغز مخاطبانتان باشید، بودجه های بازاریابی و تبلیغات آینده کاهش می باید.
تصاویر بیش از صداهایی که به گوش می رسند، حرف می زنند.
طراحی هویت بصری برند سازمانی
یکپارچگی و هماهنگی گرافیکی در تمام عناصر و ابزار بصری می تواند جایگاه و نصویر برند را ذهن مخاطبان تقویت کند، بدین شکل که آنها پس از مدتی، حتی با شندیدن نام برند ما ، تصویر، رنگها، المان های گرافیکی به صورت ناخودآگاه در ذهن مخاطبان تداعی می شود.
تدوین اساسنامه هویت بصری برند
پس از شکل گیری و تولد هویت بصری برند، لازم نظامنامه ای که شامل دستورالعملها، بایدها و نبایدها، توضیحات فنی، اشکال مختلف استفاده از گرافیک برند و … شکل گیرد تا به عنوان یک راهنمای جامع همیشه در درون سازمان مورد استفاده قرار گیرد.
اساسنامه هویت بصری برند، امروزه یکی از ملزومات کلیدی در مراحل فرآیند برندینگ است و قدرت بصری برند را افزایش داده و یکپارچگی را در طرح و گرافیک حفظ می نماید.
هدف اصلی برند، رسیدن به یک هویت خاص در ذهن مخاطبان بازار هدف است و برای تعریف هویت نیاز به دوعنصر کلیدی اول محتوا و دوم خلاقیت. محتوا یعنی آن چیزی که می خواهیم بگوییم و در ادبیات برند ، قول و وعده منفعتی است که توسط مشتریان پس از استفاده محصول کسب می کنند و در داستان برند ما بر روی آن تاکید می شود اما اینکه محتوا چگونه بیان شود را خلاقیت می نامند به شکلی که بالاترین تاثیر را در ارائه پیان برند داشته باشد. محتوا و خلاقیت باید همیشه و همزمان همراه هم باشد تا انسجام در انتقال پیام برند ایجاد شود.
برنامه مدیریت استراتژیک برند شما اگر حرفه ای و هدفمند طرح ریزی نشود عملا سرمایه و وقت تان را هدر داده اید. قطعا سرمایه اصلی یک شرکت هویتی است که در ذهن مخاطب ایجاد می کند٬ هویت برند شما با اثر گذاری بر روی ذهن مخاطب اولین گام در مسیر فروش خدمات و محصولات را برمیدارد … کارشناسان مبتکر و خلاق گروه آرمانی میتوانند هویت برند شما را در میان بازار پر رقابت ٬ صدر نشین افکار کنند.
تمام برندها و شرکت های موفق دنیا در کنار خود و در هر تخصصی از یک مشاور به صورت تمام وقت یا پاره وقت استفاده می کنند. مزیت این امر دقیقا نشان از نتیجه ی موفقیت در کسب و کارشان است. چرا که امروزه با توجه به پیشرفت و تخصص گرایی ، شرکت ها و سازمان ها به دنبال نفرات و شرکت هایی هستند که در یک حوزه خاص و کاملا حرفه ای فعالیت کند تا موفقیت و به نتیجه رسیدن در آن بخش و تخصص را با آن مشاور تضمین شده بدانند.
از این روگروه آرمانی با در اختیار داشتن افراد کاملا حرفه ای و مجرب و متخصص در حوزه ی هویت سازی و هویت بصری برند، این نوید را به تمام شرکت ها می دهد تا با اطمینان کامل در کنار آنها به طور کاملا تخصصی و حرفه ای ، برند و مجموعه آنها را به سمت و سوی مثبت و مسیر رشد هدایت کند.
بسیار دیده می شود که صاحبان کسب و کار در جهت صرفه جویی در هزینه های خود به دنبال طراحی هایی هستند که با کمترین هزینه ها قابل انجام باشد و فقط از بعد هزینه ای به آن نگاه میکنند. غافل از اینکه بعد بصری یک برند یک سرمایه گذاری بلند مدت است که در طولانی مدت سودمندی خود را نشان می دهد. این نکته را در نظر داشته باشید که ایجاد تصویر مناسب از همان ابتدا مسلما هزینه ی کمتری برای شما ایجاد می کند تا اینکه بخواهید تصویر نامطلوب ایجاد شده را دوباره بازسازی و طراحی مجدد کنید وهزینه های مکرر انجام دهید.
ابعاد بصری یک برند اولین مولفه هایی هستند که توسط مخاطبان و مشتریان شما دیده می شود. پس ارزش صرف وقت و هزینه برای ایجاد تصویر مناسب را دارند.
شما می توانید برای انجام خدمات مشاوره فرم زیر را کامل نمایید تا با شما تماس بگیریم: