خانه مقالات برندینگ چگونه متمرکز شویم (قسمت دوم)

چگونه متمرکز شویم (قسمت دوم)

10 ثانیه خوانده شده
۰
0
1

در مقاله قبل ۵ مورد از موارد چگونه متمرکز شدن را بررسی کردیم، امروز ۵ مورد دیگر را بررسی خواهیم کرد.

۶تمرکز آینده است: بسیاری از مدیران صنایع برنامه ریزی هایشان را برای مواجهه با آینده مینویسند و آماده میکنند ، آنها در رویایشان به این موضوع میپردازند که آینده چگونه خواهد شد و آنها خواهند بود ، غافل از اینکه آینده را  باید امروز پیدا کرد و ساخت و راه آن پیدا کردن محصول ، خدمت یا ایده واحدی است که آرزو داریر در آینده بر روی آن فعالیت کنید، این تمرکز شمات و به همان اندازه که ساده بنظر میرسد ، مشکل است. بنابراین تمرکز خود آینده است، آن را انتخاب میکنید و قدم به قدم آنرا میسازید. وقتی ولوو بر روی ایمنی تمرکز کرد نه تنها آینده صنعت اتوموبیل را پیش بینی کرد که کجا خواهد بود بلکه آنرا هم ساخت، امروزه کمتر سسازنده اتوموبیل است که ایمنی جزئی از الزاماتش نباشد.www.brandabout.ir

۷- تمرکز بیش از آنکه برون سازمانی باشد درون سازمانی است: وقتی شما موضوع تمرکزتان را در بیرون سازمان پیدا میکنید، پیاده سازی آن کاملا به درون سازمانتان بستگی دارد، چه نیروی انسانی قرار است این راه را برود، چه تحقیقاتی را برای پیشبرد کار نیاز دارید و غیره. به زبانی ساده تر خارج از سسازمان راهنمای شما برای تمرکزتان است و درون سازمان مسئولیت مدیریت و هدایت رسیدن به تمرکزتان را به عهده دارد تمرکز حرکت از گذشته به آینده است ، اگر دنیا تغییر نمیکرد، شرایط و امکانات ثابت بودند شاید عدم تمرکز کارایی خودش را چندان از دست نمیداد، و علت کاهش این کارایی نبود انعطاف پذیری در عدم تمرکز است. دنیای امروز کسب و کار نیازمند انعطاف پذیری بالایی است. همیشه به شرکتها پیشنهاد میکنیم که یک کار با کارایی پائین ولی متمرکز را شروع کردن بهتر است از این است که کاری با کارایی بالا داشته باشند ولی متمرکز نباشند، عدم تمرکز آینده شرکت را نابود  میکند ولی کارایی پائین را میتوان میتوان با فرایندهای مدیریتی اصلاح کرد.

۸-  تمرکز نیاز کشور است: زمانی که کشور تحریم بود برای رفع مایحتاج خود نیازمند ساخت همه چیز شدیم تا بتوانیم ادامه حیات دهیم ، اگرچه در آن زمان انتخاب دیگری نداشتیم ولی نتایج آن عدم تمرکز را در صنعت مشاهده میکنیم ، صنایع کشور یکی بعد از دیگری در حال ورشکستگی هستند، چرا؟ چون بدون تمرکز یک کشور، استان یا شهر ماهیتی ندارد. هر چه یک کشور بزرگتر میشود متمرکزتر میشود، همه ما ایتالیا را مهد مد، سوئیس را مهد بانکداری و ساعت، فرانسه مهد نوشیدنی و عطر، آلمان مهد مهندسی است ، آمریکا مهد چیست؟ کشور بزرگتر یا با تنوع محصولات و خدمات بیشتر باید متمرکزتر شوند ، شاید به جرات گفت خود آمریکا امروزه دیگر مهد کالا یا خدمات خاصی نیسست بلکه سلیکون ولی مهد IT است، وال استریت مهد اقتصاد ، لس آنجلس مهد سینما و … شهرها و محله ها متمرکز شده اند. چیزی که در کسب و کار کار میکند در کشور نیز کار میکند. ایران مهد چیست؟ شاید ادعای گزافی نباشد اگر بگوییم ایران به اندازه یک قاره وسعت دارد لذا برای موفقیت در آینده باید شهرهی متمرکز داشته باشیم.www.brandabout.ir

۹- تمرکز یک محصول یا خدمات نیست: تمرکز ولو تولید کردن اتوموبیل نیست بلکه تمرکزش ایمنی است، بی ام دبلیو هم متمرکز بر اتوموبیل نیست بلکه رانندگی لذت بخش را نقطه تمرکز بی ام بی ام دبلیو است و بنز نیز همچنین نقطه تمرکزش پرستیژ است.www.brandabout.ir

چرا محصول نمیتواند نقطه تمرکز قدرتمندی باشد؟ جواب در طبیعت رقابت است یعنی اگر شما محصول یا خدمات منحصر بفردی دارید اصولا نیاز ندارید که متمرکز شوید مانند خدمات برق در کشور ولی اگر متمرکز نبودید به علت انحصار و این انحصار به دلایلی شکسته شد مطمئن بدانید بازی را خواهید باخت ، مانند سازمان صدا و سیمای کشور.

۱۰- تمرکز چتر نیست: بسیاری از صاحبان صنایع وقتی نقه تمرکزشان را پیدا میکنند ، تمامی محصولات و خدماتشان را به آن نقطه تمرکز متصل میکنند و در واقع مانند چتری آن را بر روی محصولات و خدماتشان میکشند. ولوو زمانی که بر روی ایمنی متمرکز شد با تولید ماشینهای اسپرت در زیر چتر ایمنی باعث شد نه تنها میلیونها دلار در بخش اسپرت متضرر شود که در حال بستن این بخش است، بی ام دبلیو نیز همین مسیر را رفت تولید ماشینهای شاسسی بلند در تضاد با رانندگی لذت بخش است و باعث متضرر شدن بی ام دبلیو در این بخش شد و بنز هم همین اشتباه را کرد ماشینهای ارزان قیمت بنز فروش خوبی را برای بنز به ارمغان نیاورد ، ارزانی در تضاد با پرستیژ است. در واقع تمرکز آن بخشی از محصولات و خدمات را باید در بر بگیرد که آینده سازمانتان را میسازد و پلی است برای حرکت از امروز به فردای شرکت نه مانند چتری بر روی تمامی فعالیتها.

 

منبع: روزنامه فرصت امروز 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده بهروز لطفیان
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

بررسی کنید

تاکسی اینترنتی در مقابل تاکسی تلفنی سنتی

چندی است دعوای بین کسب و کارهای آنلاین و سنتی در حال بالا گرفتن است، اسنپ و تاپسی صدای آژا…