خانه سال چیدن و به ظهور رسیدن… / دکتر شهریار شفیعی

سال چیدن و به ظهور رسیدن… / دکتر شهریار شفیعی

Brandabout-Norooz Card-2-06

ویژه نامه “نوبهار۹۵″-برنداِبات-دکتر شهریار شفیعی

به بهانه نوروز و سال نو و ارزیابی فضای کسب و کار در سال آینده به گفتگو با دکتر شهریار شفیعی نشستیم.

اغلب افراد پیرو دستاوردهای برجام معتقدند که سال ٩۵ سال گشایش اقتصادی خواهد بود. من به عنوان یک ایرانی ضمن احترام به این عقیده باید بیان کنم که با بخشی از این نظر موافق هستم و البته با کلیت آن مخالف.

بی شک سال ٩۵ از سال ٩۴ بسیار بهتر خواهد بود و ما می دانیم که طی این سال ها به دلیل تحریم های سازمانی، کشور شاهد رشد اقتصادی چندانی نبوده است و حتی در زمان هایی شاهد رشد منفی نیز بوده ایم و پیش بینی برای سال ٩۵ رشد اقتصادی مثبت (حدود ۵.۵ درصد) است. اما از نظر بنده، ابتدای سال ٩۵، سال چندان ساده ای نخواهد بود و دلیل اصلی آن کمبودهای ارز و درآمد کشور از درآمدهای نفتی است. اگرچه با رفع تحریم ها دوباره در حال ورود به بازار هستیم اما باز پس گرفتن بازار ترک شده بسیار سخت است و با ورود به بازار نفت زیر ۴٠ دلار، درآمد چندانی برای کشور حاصل نمی شود و با وجود گرفتاری ها با کشور عربستان، بهترین تخمین برای سال بعد بشکه ای ۴۵ دلار است که ایران باید زیر ۴۵ دلار بفروشد که در این صورت کشور درآمد چشمگیری نخواهد داشت. حتی اگر داشته باشد به دلیل فسادها و سوء مدیریت ها در سال های اخیر، آنقدر ناکارآمدی به وجود آمده است و آنقدر صنعت در زیرساخت ها آسیب دیده است که این درآمد هیچ بخشی را پوشش نخواهد داد. بخش بزرگی از اقتصاد ما درگیر مباحث یارانه هاست و بخش دیگر سرمایه گذاری در فرصت های جدید و بخش دیگر مربوط به مباحث سیاسی منطقه است و از این درآمد نفتی دیگر چیزی برای مردم باقی نمی ماند. در نتیجه ارزیابی من از ۶ماه اول سال ٩۵ (اگرچه بهتر از سال ٩۴ است) سال بسیار سختی است مخصوصا برای قشر متوسط که در ده سال گذشته همواره تحت فشار بوده اند. سال آینده سال فرو ریختن بسیاری از کسبه های خرد خواهد بود و به قشر کارمند فشار بسیار خواهد آمد و نتایج برجام و گشایش های آن احتمالا در نیمه ی دوم سال خواهد بود. البته اگر بتوانیم سرمایه گذاری های اروپایی را به کشور وارد کنیم به ویژه که حوزه ی بانکی ما پاسخگوی شرایط سرمایه گذاری آنها نیست. در نتیجه امکان ورود به بخش واردات برای ایران بیشتر است. اگرچه واردات در کوتاه مدت تورم را کاهش می دهد اما به تنهایی نمی تواند اقتصاد ایران را بهبود ببخشد و یقینا به سرمایه گذاری نیاز هست تا شاهد گشایش در چرخه ی اقتصادی باشیم. متاسفانه شاخص رونق و رفاه ایران در طول این سال ها کاهش پیدا کرده است و به رتبه ای بالای ١٠٠ در میان حدود ١۶٠ کشور جهان رسیده است. به همین دلیل در نیمه ی نخست سال مسئولین وارد مذاکرات خواهند شد و تیم اجرایی خود را آماده خواهند کرد تا در نیمه ی دوم سال فرصت های جدید حضور ایران در بازارها افزایش پیدا کند. در غیر اینصورت همچنان شاهد فروریختن بنگاه ها خواهیم بود که البته گاه به دلیل سوء مدیریت های خود کسب و کارها نیز می باشد.

در هر حال برای همه ی دوستان بهترین ها را آرزو می کنم و به عنوان کسی که وطن خود را بینهایت دوست دارد امیدوارم علیرغم این دیدگاه، شاهد رونق وشکوفایی باشم و مردم شایسته ی ایران زمین در تنعم و رفاه به سر برند. روزگاری نیک و نیکو برای یکایک دوستان و هموطنان آرزومند هستم و امیدوارم سال ٩۵ پر از نیکی و همایونی و خرسندی باشد. سال ٩۵ سال چیدن و به ظهور رسیدن تمام کاشته های ماست و باید بتوانیم به ثمره های نخست سرمایه گذاری های مختلف اجتماعی سیاسی دست پیدا کنیم.

به امید ایرانی بالنده، خرم و آباد

پیروز و پایدار باشید

 

دکتر شهریار شفیعی 

مدیر عامل گروه تخصصی فناوری برندسازی (BrandTech)

مشاور و مدرس برندسازی و بازاریابی 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *