خانه مقالات برندینگ تاثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری(۲)

تاثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری(۲)

8 ثانیه خوانده شده
۰

همان طور که در مقاله ی قبلی به آن اشاره شد، با گسترش شهرها و پیشرفت آنها، نیاز به توجه به ابعاد بیشتری در شهرها، مورد اهمیت قرار می گیرد و هر شهری که بتواند اقدامات مناسب تری در این زمینه انجام دهد، در این رقابت جهانی، جایگاه بهتری در ذهن ساکنین و شهروندان حاضر در منطقه و خارج از آن پیدا خواهد کرد. همچنین به این مطلب اشاره شد که گاه وجود عوامل دافعه شهری نظیر سیمای شهری نامنظم، ترافیک، آلودگی، کمبود امکانات شهری مانند مبلمان شهری و…، می توانند تاثیر وجود جاذبه های شهری را کاملا از بین ببرند.

مطلب مرتبط: تاثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری

لذا، علاوه بر اقدامات متعددی که در جهت ایجاد جاذبه های شهرها انجام می شود، اقدامات دیگری نیز باید انجام شوند تا شهرها بتوانند رشد و بهبود یابند و بر نقاط منفی خود چیره شوند. برای مثال در نظر گرفتن طرح هایی که بتوانند با آلودگی شدید تهران مقابله کنند، بی شک بر بهبود برند شهری تهران نیز می تواند تاثیر مستقیم و شگرفی داشته باشد.

در همین راستا در بسیاری کشورها اقدامات بسیاری صورت گرفته که البته در مرحله ی طرح های مفهومی هستند که با وقوع هریک، نه تنها چهره ی شهرها به شدت تغییر می کند، بلکه هر شهر می تواند برای خود به برندی کاملا متمایز و خاص تبدیل شود.

photo_2016-08-01_10-12-33 photo_2016-08-01_10-12-37

  1. یکی از این اقدامات طراحی شهرهای مدرن با فضاهای سبز در آسمان است. این فضای سبز با نام “مزرعه ی هیدرویونیک”، توسط  استودیوی طراحی شهری Aprili، طراحی شده است. این ماشین زندگی، کیفیت محیط زیست را از طریق فیلتر کردن آب و هوا، ارائه ی سبزی های خوراکی و تولید انرژی تجدید پذیر، ارتقا میبخشد. همچنین، از طریق فضای سبز خود، سبب کاهش حرارت و کاهش دی کسید کربن خواهد شد. این مزرعه که از زمین جداست، انرژی مورد نیاز خود را از طریق خورشید و انرژی های تجدید پذیر تامین خواهد کرد. این مزرعه، به عنوان یک طرح مفهومی مطرح می باشد ولی با توجه به تکنولوژی های موجود، ساخت آن دور از ذهن نیست. بی شک اجرای چنین طرح هایی برای شهری همچون تهران، یکی از بهترین ایده ها در جهت پاک سازی هوا می باشد.

photo_2016-08-01_10-12-26 photo_2016-08-01_10-12-42

  1. از اقدامات دیگری که پاریس، شروع کننده و در صدد اجرای آن می باشد، معماری آینده ی آن به صورت شهری هوشمند است.

به منظور پرداختن به مسائل مربوط به مسکن و تراکم پاریس، معماران شرکت فرانسوی Vincent Callebaut، پیشنهادی را برای چند ساختمان بلند با خروجی انرژی مثبت (BEPOS) توسعه داده اند. به منظور دستیابی به اهداف بلند مدت در مورد صرفه جویی در مصرف انرژی، بالا بردن ادغام چندین روش تولید انرژی برای اطمینان از اثبات آنها در پایبندی به تلاش های پایدار، و همچنین به عنوان تشویق ساکنان برای اتخاذ استانداردهای سازگار با محیط زیست نیز این هدف دنبال شده است. اگرچه تکنیک های به کار گرفته شده در هر ساختمانی منحصربفرد می باشد، با این حال اهداف کلی این شهر هوشمند منسجم می باشد: احترام به تاریخ غنی پاریس، در حالی که با کاهش اثرات زیست محیطی در پی به وجود آوردن آینده سالم می باشد. هر یک از سیستم های برج با چارچوب موجود شهر متناسب می باشند و اغلب به طور مستقیم در بالای آن، مانند ” Mountain Tower” بارهای سازه اش را از طریق مجراهای استفاده نشده و دودکش انتقال می دهد. این فرم ها از ارتفاع بالا طبیعت را به خوبی نمایش می دهند، در حالی که در دیوارهای آن ها، فرآیندهای طبیعی (گرمایش منفعل و خنک کننده، اکسیژن، اقتباس آب باران) در هر کجا که برای ایجاد واحد پایدار امکان پذیر باشد استفاده می شود.

photo_2016-08-01_10-13-52 photo_2016-08-01_10-13-49

photo_2016-08-01_10-13-56 photo_2016-08-01_10-13-59

photo_2016-08-01_10-13-45

  1. پدیده‌هایی جالب برای آسمانخراش‌های آینده: هرآنچه بتواند منظر شهری را زیبا کند و یا به عنوان عنصری کاربردی برای بهبود فضای شهری استفاده شود، می تواند عاملی برای برندسازی شهری باشد.

هر ساله، نزدیک به ۶۰۰ شرکت معماری برای دستیابی به بهترین جایگاه در رقابت آسمانخراش eVolo حضور می یابند. از سال ۲۰۰۶، این مجله معماری و طراحی نوآورانه‌ترین طرح های مفهومی سازه های مرتفع را معرفی می کند. در جدیدترین دوره این رقابت طرح های ارائه شده بیشتر بر تبدیل شهرها به مکانی بهتر برای زندگی متمرکز بوده اند. در ادامه برخی از جالب توجه‌ترین طراحی های ارائه شده در رقابت اخیر را ارائه می کنیم.

  • «شانگهای عمودی» – راه حلی برای جمعیت شهری چین

بنابر اعلام سازمان ملل، انتظار می رود ۶۶ درصد از جمعیت جهان تا سال ۲۰۵۰ در شهرها زندگی کنند. یوتا سانو و اریک ناکاجیما، طراحان استرالیایی، قصد دارند شانگهایی عمودی را شکل دهند تا پذیرای جمعیت رو به افزایش این شهر باشد. البته ما ایده ای درباره این که چگونه تعادل تمامی این خانه ها حفظ خواهد شد، نداریم.

photo_2016-08-01_10-26-40

  • «آسمانخراش داده» – هاب داده در ایسلند

والریا مرکوری و مارکو مرلتی، طراحان ایتالیایی، این طرح را ارائه کرده و آن را به عنوان یک «مادربرد سه بعدی» توصیف کرده اند که اینترنت و ۱۰۰ درصد انرژی تجدیدپذیر را برای ایسلند فراهم خواهد کرد. از آنجایی که این کشور دارای آب و هوایی سرد است محیط موجود آسمانخراش را از گرم شدن بیش از حد حفظ می کند. این طرح جایگاه سوم رقابت را کسب کرد.

  • «کندو» – فرودگاهی برای پهپادها در منهتن

این آسمانخراش به دو منظور مورد استفاده قرار خواهد گرفت: به عنوان مسکنی برای ساکنان و مکانی برای پارک پهپادها که در اطراف نیویورک پرواز می کنند. هر پهپاد (متعلق به ساکنان) در مکان تعیین شده مستقر می شود و دیوارهای «کندو» شکل می گیرد. هدیل عاید محمد، ییفنگ ژائو، و چنگدا ژو، معماران آمریکایی، این طرح را ارائه کرده و جایگاه دوم رقابت را از آن خود کرده اند.

photo_2016-08-01_10-27-53

  • «افق نیویورک» – پارک مرکزی غرق شده در منهتن

ییتان سان و جیانشی وو، دو طراح آمریکایی، این پارک را در حفره ای با عمق یک هزار فوت در منهتن تصور کرده اند. این پارک که با تخته سنگ های عظیم و دریاچه ها تکمیل می شود فضای جدید را برای تفریح ساکنان نیویورک فراهم خواهد کرد. این طرح جایگاه نخست را در رقابت eVolo کسب کرد.

photo_2016-08-01_10-28-17

 

نویسنده:مائده فاضلی

کارشناس ارشد مدیریت شهری (Emba)

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *