خانه مقالات برندینگ تاثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری

تاثیر نمادهای شهری بر قدرتمند شدن برند شهری

7 ثانیه خوانده شده
۰

با گذر از دنیای سنتی و مدرن و رسیدن به عصر پسامدرن، گسترش و توسعه ی شهرها نیز لاجرم اتفاق می افتد. به همین دلیل است که با ورود به عصر جدید، جلب مشارکت و همکاری شهروندان، توجه به نیازها و خواسته ها ی آنان و حتی همراه کردن آنان در اداره ی امور، بیش از گذشته احساس می شود. در این راستا، هر شهری که بتواند اقدامات مناسب تری در این زمینه انجام دهد، یقینا موفق تر خواهد بود و در رقابت جهانی پیروزی را از آن خود خواهد کرد. همچنین است عدم توجه به شهر، که در نهایت آن را به سمت مرگ سوق می دهد. توجه به برندسازی شهری یکی از روش هایی است که می تواند همگام با گسترش شهرها، به سرعت پیشرفت کند و شهر را از ابعاد مختلف، متمایز و منحصر به فرد کند. بی شک هر شهری و منطقه ای دارای عناصر خاص فیزیکی و غیر فیزیکی است که می تواند همچون یک نماد شهری مورد توجه قرار بگیرد و در ساخت یک برند قدرتمند برای شهر موثر باشد.

در حال حاضر هر روزه در سراسر جهان، ساخت عناصر جدید و کاربردی هم برای ساکنین منطقه و دیگر افراد و هم برای زنده نگه داشتن شهر در حال انجام است که هریک از آنها در صورت برنامه ریزی های درست، قابلیت برند شدن را دارند. برای مثال پیش بینی می شود که برخی شهرها همچون دوحه در ۱۰سال آینده، شهری بسیار ثروتمند خواهد شد چرا که این شهر سرمایه‌گذاری های عظیمی را برای جام‌جهانی فوتبال ۲۰۲۲ در نظر گرفته که موجب تقویت بیشتر دوحه خواهد شد و بی شک پس از آن نیز بر سر زبان ها خواهد افتاد.

photo_2016-08-01_10-09-59

یکی دیگر از شهرهایی که پیش بینی شده است در چند سال آینده بسیار ثروتمند خواهد شد، شهر تراندهایم است. این شهر مهد تکنولوژی تلفن همراه است و در حال حاضر بیش از ۵۵۰ استارت‌آپ در این شهر مشغول به کار هستند.

photo_2016-08-01_09-34-01

ارگن نیز دومین شهر پرجمعیت نروژ است و به عنوان قطب صنعت انرژی،‌کشتیرانی و تحقیقات دریایی نروژ محسوب می‌شود.

photo_2016-08-01_10-09-25

همه ی این شهرها شاید تا به حال سخنی از آنها نشده و جایگاه خاصی در ذهن مردم پیدا نکرده اند، اما احتمالا در آینده ای نه چندان دور، به برندهایی بسیار قوی تبدیل می شوند.

در ادامه به بررسی دیگر اقداماتی در سراسر جهان می پردازیم که هریک از آنها در صورت ادامه ی روند کار خود و در صورت برنامه ریزی های مناسب جهت برندسازی برای آنها، می توانند به برندهای بزرگ شهری تبدیل شوند.

 

  1. هتل شراتون، هوژو، چین

این هتل به شکل حلقه در ساحل رودخانه زیبای تایهو بنا شده است و یکی از مهم ترین سمبل های معماری چینی می باشد. جذب توریست یکی از عواملی است که خود به برندسازی شهری کمک بسیاری می کند. یکی از  مقدمات برای این امر، هتل هایی زیبا با امکانات مناسب است تا بتواند به عنوان یک جاذبه ی توریستی، بازدیدکنندگان را جذب کند.

b_730_080e922c43ee46779801c48708acc232

 

  1. مترو استکهلم ، هنری ترین ایستگاه مترو دنیا

در زیر پایتخت سوئد ‘ استکهلم ‘ مسیر پیچیده خطوط زیرزمینی قطار وجود دارد. در این تونل ۱۱۰ کیلومتری حدود ۹۰ ایستگاه بنا شده است. این مترو که به ‘ طولانی ترین گالری هنری دنیا ‘ نیز معروف است با نقاشی ها، موزائیک و مجسمه هایی توسط ۱۵۰ هنرمند تزئین شده است. عکاس روسی الکساندر دراگونوف تجربه زیرزمینی خود را از ایستگاه های مترو استکهلم با عکس های خیره کننده به ثبت رسانده است.

شاید برای شهرهایی مثل تهران، که در صنعت حمل و نقل ریلی، با مشکلات بسیاری رو به رو است، این نمونه ها بتوانند الگوهای مناسبی برای بهبود وضعیت باشند.

4374435_253  1

4438884-4555-b__859565703  stockholm-metro_mahtar-in

 

metro-3  stockholm-metro-art-anders-aberg-karl-olov-bjor-mahtar_in-06

 

  1. همان طور که در مقاله ی قبلی نیز به تفصیل در رابطه با آن صحبت شد، منظر و سیمای شهری، از عواملی است که نقش غیر قابل انکاری بر برند شهری خواهد داشت. لذا هر شهری که بتواند در این راستا اقدامات منحصر به فردی انجام دهد، می تواند برند قدرتمندی نیز ایجاد کند. خلاقیت در محیط زیست و منظر شهری در میلان-ایتالیا، از طریق ترکیب دیواره های ساختمان با فضای سبز که نمایی از باغچه عمودی را ایجاد کرده است، چهره ای زیبا به شهر داده است و همچون یک نماد قدرتمند شهری می تواند معرفی شود.

photo_2016-08-01_10-23-11

اگرچه جذابیت های موجود در شهرها باعث تقویت برند شهری می شوند و منجر به جذب توریست، سرمایه گذار و … می شود، اما به همان اندازه، وجود عوامل دافعه شهری، اثرات بیشتری نسبت به جاذبه ها دارند. بدین معنا که گاه حتی با وجود داشتن سیمای شهری مناسب، نمادهای شهری قوی و …، وجود چند عامل مزاحم می توانند برند شهری را به شدت تضعیف کنند و نگرش بسیار منفی نسبت به آن ایجاد شود. شاید تهران مثال خوبی در این زمینه باشد. وجود آلودگی بسیار زیاد، معظل همیشگی ترافیک، سیمای شهری نامنظم و … همگی باعث شده تا دیگر عوامل مناسب شهر نیز به کلی نادیده گرفته شود. لذا نه تنها توجه برای ساخت منظری زیبا، شهری پاکیزه همراه با نمادهای شهری قوی، سمبل ها و … ضروری است، بلکه اقدامات مناسب در جهت دفع عواملی که رضایت ساکنین و پس از آن توریست ها را از بین می برد نیز لازم است.

نویسنده:مائده فاضلی

کارشناس ارشد مدیریت شهری (Emba)

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات
گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

 

 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده مائده فاضلی
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

برندسازی نیاز امروز شهر های ایران

میگویند سالی که با باران تمام شود با عشق شروع می شود. برای همه ی خوانندگان و همراهان همیشگ…