خانه مقالات برندینگ آیا عمر لوگوها و اهمیت آنها به پایان رسیده است؟

آیا عمر لوگوها و اهمیت آنها به پایان رسیده است؟

0 ثانیه خوانده شده
۰

“داشتن لوگو مهم نیست و اهمیت آن از بین رفته است. مهم، داشتن برندی خوب است حتی بدون لوگو”. اگر شما یک طراح هستید ممکن است اخیرا این جمله را زیاد شنیده باشید و یا حتی خودتان نیز بر این باور باشید که دیگر دوره ی وجود لوگوهای مختلف به پایان رسیده است و دیگر لازم نیست که هر کسب و کار وهر برندی حتما برای خود لوگوی خاصی داشته باشد و معتقد باشید که یک برند میتواند بهترین باشد حتی بدون لوگو. در گذشته وجود لوگوها همچون سمبل و نمادی بود که هر شرکتی برای متمایز کردن خود نسبت به سایرین طراحی میکرد. با گذشت زمان نقش لوگوها در برند سازی اهمیت زیادی پیدا کرد تا جایی که عده ی بسیاری گمان میکردند که حضور یک برند به معنای وجود الزامی یک لوگو است و در واقع لوگو همان برند است.  در نهایت تفکر امروزی نیز این است که حقیقتا لوگو ها برند نیستند و فقط جلوه ی بیرونی یک برند و بخشی از یک تصویر بزرگتر هستند. عده ای نیز اهمیت وجود آن را کاملا رد میکنند. امروزه لوگوهای مختلف از ترکیب موارد مختلفی شکل میگیرند. مانند: رنگها، سبک های نوشتاری گوناگون، اشکال گرافیکی، تصاویر مختلف همراه با شعارها، پیام های تبلیغاتی و نشانه های مختلف. از مجموع این عوامل ترکیبی به نام لوگو حاصل میشود که گویای داستانی منحصر به فرد برای هر کسب و کاری است. اگرچه میدانیم که لوگوها همان برند ها نیستند و این تفکر اشتباه از بین رفته است، اما نباید نقش مهم آنها را به عنوان هویت بصری یک برند نادیده گرفت و حتی میتوان گفت عمر برندها با وجود یک لوگوی قوی افزایش می یابد. در حال حاضر نقش لوگوها و اهمیت آنها به عنوان بخشی از پروژه ی برند سازی غیر قابل انکار است.

پس آیا در این شرایط میتوان اذعان کرد که عمر لوگوها به پایان رسیده است؟ خیر! بلکه در حال تکامل نیز هستند. با پیشرفت تکنولوژی و گسترش ابعاد زندگی مردم و حضور آنها در فضاهای مجازی مختلف آنچه میتواند برند ها را بیشتر در معرض دید افراد قرار دهد وجود لوگوهای قدرتمند است که بتواند به سرعت پیام خود را به مخاطبان منتقل کند. مصرف کنندگان نیز میتوانند بهتر وبیشتر با برندها ارتباط برقرار کنند و پیوندهای احساسی محکمی با آنها برقرار کنند. نمیتوان تاثیر یک لوگوی قدرتمند را بر مصرف کنندگان نادیده انگاشت. پس فراموش نکنید که لوگو ها همچنان حضور پررنگی دارند و مشتریان نیز از بی توجهی صاحبان کسب و کار به این مورد ناراضی میشوند.

نکته ی مهم این است که لوگوها میتوانند در طول عمر خود تغییر و بهبود پیدا کنند اما تغییرات لوگوها نیز باید تحت شرایط خاصی انجام شود. در ادامه به توصیه هایی در ارتباط با تغییر لوگو ها میپردازیم.

مطلب مرتبط:۶ اشتباه رایج که توسط طراحان تازه کار در فرآیند برندسازی رخ می دهد

۶ توصیه ی مهم:

  1. تغییر طرح لوگو: برای این کار در ابتدا باید دلایل کافی و منطقی داشته باشید. بسیاری از شرکت ها با تغییر مدیر، تغییر شرایط کار و یا حتی با تغییراتی در محیط کار و یا به دلایل شخصی تمایل به تغییر لوگو پیدا میکنند. تمامی این موارد دلایل ناکافی وبیهوده ای هستند. یک لوگو هویت شماست. پس نباید با دلایل احساسی و عاطفی آن را تغییر دهید. لوگوها فقط زمانی باید تغییر کنند که معنا و مفهوم خود را در ارتباط با فعالیت های شرکت از دست بدهند و یا در جهت تکامل تغییر کنند و یا با گذشت زمان در طول سالیان، اجزای تشکیل دهنده ی آنها اثربخشی خود را از دست بدهند.
  2. مخاطبان خود را بشناسید: چرا مصرف کنندگان شما، کالای شمارا انتخاب کرده اند و آن را دوست دارند و جرا به برند شما علاقه دارند؟ دلایل آن را پیدا کنید و سعی کنید این دلایل را تقویت کنید و سپس با توجه به آنها لوگوی خود را تغییر دهید. آنچه را که برای مشتریان اهمیت دارد به دلایل ناکافی یا زودگذر از بین نبرید. برند خود را قربانی سودآوری های کوتاه مدت نکنید.
  3. با افراد ماهر و خبره کار کنید و از آنها کمک بگیرید: با افرادی کار کنید که نسبت به آنچه انجام میدهند آگاهی و دانش کامل دارند. برند خود را با استراتژی های درست بسازید و با مدیریت درست تر، آن را اداره کنید. از طراحان ماهر برای طراحی لوگوی خود استفاده کنید که بعد از مدت زمان کوتاه ناچار به تغییر آن نباشید. هرگز تصور نکنید که تمام این کارها را خودتان به تنهایی میتوانید انجام دهید. اگر میخواهید مصرف کنندگان نسبت به برند شما احساس متفاوتی داشته باشند باید برند متفاوتی بسازید.
  4. به نظرات همه گوش دهید اما با شنیدن بازخورهای منفی و نظرات دلسردکننده، نا امید نشوید: برندهای بزرگ و قدرتمند با بینش های عمیق و تفکرات درست به وجود آمده اند. افرادی مانند استیو جابز هدف خود را در نظر گرفتند و تمام تلاششان را در این راه گذاشتند. حتی با شنیدن نظرات مخالف نیز دست از کار نکشیدند. برندهای قوی با نظریات مدیران مخالف و با بازخورهای متفاوت و نا امید کننده به وجود نیامده اند بلکه حاصل هدف گذاری درست، بینش عمیق و سعی وتلاش مستمر ایجاد شده اند. در زمان تغییر لوگو نیز نظرات مختلف را در نظر بگیرید اما با شنیدن حرف های مایوس کننده تسلیم نشوید.
  5. داستان برند خود را به درستی بیان کنید: اگر شما کسب و کاری داری که قدمت و سابقه ی طولانی مدت دارد، بهتر است دلایل ماندگاری خود را به خوبی برای مشتریانتان توضیح دهید تا آنها نیز به عمق تجربه های شما پی ببرند. لوگوی شما باید به گونه ای تغییر کند که بیانگرهمه ی این دلایل و تجربه ی شما نیز باشد. اگر میخواهید مصرف کنندگانتان همیشه و در هر شرایطی از برند شما حمایت کنند و تغییرات احتمالی را پذیرا باشند به راحتی با آنان ارتباط برقرار کنید.
  6. اگر با تفکرات و برنامه ریزی های درست کارهای خود را انجام میدهید، به خود اطمینان داشته باشید: فراموش نکنید که در هر شرایطی همیشه تعدادی مخالف و موافق خواهید داشت. پس به خود مطمئن باشید و تحت تاثیر مخالفان قرار نگیرید. اگر دلایل منطقی برای تغییر لوگوی خود دارید پس این کار را انجام دهید.

 

نتیجه گیری کلی:

 برند ها میتوانند لوگوهای خود را تغییر دهند اگر دلایل درست و منطقی برای این کار داشته باشند و با بینشی عمیق نسبت به هدفشان این کار را انجام دهند، مخاطبان خود را در نظر داشته باشندو با بیان داستانی درست و بدون توجه به نظرات مایوس کننده به کارشان ادامه دهند.

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *