خانه مقالات بازاریابی B2B و نکاتی ویژه

B2B و نکاتی ویژه

1 دقیقه خوانده شده
۰

بازاریابی صنعتی در محدوده تجارت‌های اصطلاحاً  «B2B» تفاوت‌های مهم و آشکاری با آنچه ما آن را بازاریابی عمومی می‌نامیم دارد.  B2B شامل زیرشاخه‌های بازاریابی صنعتی، بازاریابی سازمانی و فروش مجدد است که شاید تخصصی‌ترین بخش آن بازاریابی صنعتی باشد که پیچیدگی‌های فراوانی را همراه دارد. بازاریابی سازمانی، شامل بازاریابی کالاها و خدمات در سازمان‌ها و برای آنها می‌شود به این معنی که سازمان‌های تولیدی، بازرگانی، دولتی، موسسات انتفاعی و غیرانتفاعی، عمده‌فروشان و خرده‌فروشان که نیازمند کالاها و خدماتی برای تولید فرآورده‌های مصرفی یا صنعتی هستند یا از محصولاتی در جهت تسهیل عملیات خود استفاده می‌کنند، مشتری تلقی شده و بازاریابی می‌شوند و این کالاها و خدمات به آنها ارائه می‌شود.

B2B

گاهی از این نام به جای انواع بازاریابی‌های B2B نام برده می‌شود که استفاده از آن نادرست است. همانطور که گفته شد این بازاریابی به محصولاتی که به‌صورت عمده به خرده‌فروش‌ها هم داده می‌شود اطلاق می‌شود که معنای بازاریابی صنعتی را نفی می‌کند. بازاریابی صنعتی نیازمند بازاریابان متخصصی است که علاوه بر دانش بازاریابی و احاطه بر مقوله روش‌های فروش به موسسات و تولیدکنندگان، دارای سوابق و تخصص در آن رشته موردنظر نیز باشند.

بطور مثال فروش قطعات صنعتی نیازمند مطالعاتی در مورد آن صنعت خاص و بطورکلی علوم مهندسی است و فروشندگان لوازم دندانپزشکی معمولاً دندانپزشک هستند. بدیهی است دلیل نیاز به تخصص حرفه­ای، مشتریانی است که با آنها سر و کار دارید و از شما انتظار توضیحات تخصصی دارند. اگر بخواهیم آمیخته­ای از نیازمندی­های یک بازاریاب صنعتی را مورد بررسی قرار دهیم، می­توان با توجه به نیازهای این بازار مواردی را متذکر شد.

در ابتدا شکل جذب مشتریان و در واقع یافتن آنها با توجه به رقبا حائز اهمیت است. به نظر می­رسد ابتدایی­ترین روش برای شناسایی مشتریان ایجاد بانک­های اطلاعاتی حرفه­ای در مجموعه است. هرچند امروزه دسترسی به بانک­های اطلاعاتی به سبب وجود اینترنت، ساده­تر از گذشته است اما باید توجه داشت بانک­های خریداری شده نیازمند پالایش و بررسی­های تکمیلی است. بنابراین شناخت صحیح فضای بازار، شرکت­های مشتری و رقیب، حجم بازار و وضعیت اقتصادی کلی صنعت می­تواند در تدوین بانک اطلاعاتی مثمرثمر باشد.

اغلب برای ایجاد بانک­های موفق در شرکت خریدار و فروشنده از سیستم بخش­بندی معکوس استفاده می­کنند و بدین ترتیب هر دو طرف بصورت همزمان یکدیگر را مورد بررسی قرار می­دهند. بطورکلی فرآیند فروش بین دو مجموعه زمانی اتفاق می­افتد که فروشنده بتواند آمیخته بازاریابی را طوری طراحی کند تا مورد توجه مشتری قرار گیرد. حال ممکن است در برخی از پارامترها تغییراتی ایجاد شود.

برای مثال در خرده فروش­ها تبلیغات تاثیر بسزایی دارد اما در بازاریابی صنعتی بدلیل خاصیت مشتریان آن، روابط عمومی مهم می­شود. یا مثلاً در قیمت­گذاری تفاوت­های عمده­ای بین این دو حاکم است و میزان توجه قیمت­گذار به پارامترهای مختلف بسیار متفاوت خواهد بود. بدین منظور ابزار بروکراسی و قانون­مندی همچون مناقصه و مزایده مورد استفاده قرار می­گیرد که در فروش مستقیم اصولاً بی­معنی است. شرکت­های جوانی که هنوز از فرمول­های محصول محور استفاده می­کنند و گمان می­کنند صرفاً با کیفیت بالا می­توانند در بازار عرض اندام کنند با چنین مواردی دست به گریبانند.

در کشور ما این شرکت­ها معمولاً نمایندگانی از شرکت­های خارجی هستند. بدلیل تفاوت قیمت محصولات (علی­الخصوص صنعتی) نمایندگان شرکت­های عمدتاً اروپایی مجبورند قیمت را فدای کیفیت کنند و برای فروش بخشی از آمیخته بازاریابی را ندیده بگیرند. هرچند نمایندگی­ها محدودیت­هایی هم برای تصمیم­گیری دارند. مرحلۀ بعدی توانمندسازی تیم فروش است.

مشتریان شما نیازمند آگاهی و توجه بیشتری هستند و برآورده ساختن چنین انتظاری مستلزم تخصص بالای تیم فروش است. همچنین معمولاً حجم خرید در فروش، حجم بالایی است و در صورت فروش، فرآیند منتهی به تحویل، زمان بیشتری را می­گیرد. این حجم و زمان زیاد به فروشندگانی با قدرت مذاکره (در مقابل مهارت­های فروشندگی برای فروش به مصرف­کننده نهایی) و تحمل بالا نیاز دارد تا بتوانند شرایط مثبت را حفظ کنند یا شرایط منفی را به سود خود تغییر دهند.

از آنجا که در حین این‌گونه معاملات روابط نزدیکی بین مشتری و فروشنده اتفاق می‌افتد، رعایت اصول حرفه‌ای بهترین شکل اجرای کار است که منجر به تجربه مناسب و رضایت‌بخشی برای مشتریان می‌شود. حساسیت زمانی بیشتر می‌شود که شما می‌دانید احتمال زیان در B2B بیشتر از B2C است در نتیجه ناخودآگاه حساسیت‌ها افزایش می‌یابد. متاسفانه یکی از چالش‌های اساسی شرکت‌هایی که برنامه‌های خود را بر فروش محصول، خدمات و ایده به شرکت‌های دیگر گذاشته‌اند، عدم درک صحیح از بازاریابی بین شرکتی و استفاده از همان سیستم‌های معمول بازاریابی است.

گاهاً دیده می­شود که شرکت­ها حتی تفکیکی بین بازاریاب­ها ایجاد نمی­کنند و از شرایط معمول برای استخدام بازاریاب استفاده می­کنند. طبیعتاً اجرای صحیح تمامی این شرایط در صورتی ثمربخش خواهد بود که خلاقیت و همگام بودن با روش­های جدید و خواست بازار فراهم باشد. در بیست سال گذشته چالش اصلی مدیران چنین سیستم­هایی تغییراتی بوده است که در امر بازاریابی اتفاق افتاده است.

با ورود اینترنت و ارتباطات گستردۀ آن، به نظر می­رسد تجارت­های بین شرکتی در ایران کمتر توانسته­اند از آن به نحو احسن استفاده کنند و در واقع سیستم­های خود را جامد نگه داشته­اند. در حالی که هم­اکنون در دنیا شاهد تغییرات ابزاری فراوانی در فروش بین شرکتی با استفاده از امکانات دیجیتال هستیم.

 

روزنامه فرصت امروز 

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *