
تا جایی که هر کدام از ما میتوانیم به خاطر بیاوریم، همیشه برای خرید به توصیههای اعضای خانواده و دوستانمان تکیه کرده ایم. چه در مورد خرید ماشین، لباس یا حتی بهترین برند خمیردندان و … . زمانی، این نوع ارزیابی دهان به دهان ساده و مستقیم بود. سپس تکنولوژی وارد صحنه شد و نحوهی تعامل ما با یکدیگر تغییر فاحشی پیدا کرد و کم کردن نقش انسانی از بازاریابی و کسب و کار آسان شد.
در جهان تکنولوژی محور ما، مردم بیش از همیشه با هم ارتباط دارند. موضوع فقط ایجاد پیام نیست، موضوع ایجاد تجارب انسانی واقعی برای عموم مردم است. بازاریابان و مالکان کسب و کار که این موضوع را درک کردهاند، کسانی هستند که هنگام تصمیمگیری خرید از مؤثترین شکل اطلاعات که مشتریان بر آنها تکیه میکنند، یعنی بازاریابی دهان به دهان استفاده میکنند.
فراموش نکنید، شاید بازاریابی دهان به دهان در ظاهر ساده به نظر رسد، اما ابدا این طور نیست. ایجاد پیامهای هوشمندانه و به یادماندنی که به سرعت فراگیر شوند و در اذهان عمومی باقی بمانند، کار سادهای نیست.
در حالیکه بیش از نیمی از صاحبان کسب و کارهای کوچک به دنبال رشد کسب و کارهای خود هستند، اما طبق گزارشات ۵۶ درصد آنها میگویند سرمایهگذاری آنها در بازار کمتر از ۳ درصد است. وقتی بیشتر این کسب و کارها سرمایهگذاری میکنند، احتمالاً به جای ارتباط با مشتریان، در فکر روشهای سنتی تبلیغات و جمعآوری مشتریان جدید هستند.
چگونه مشتریان را از طریق بازاریابی دهان به دهان به وفاداران همیشگی برند خود تبدیل میکنید؟ چگونه مکالمات را هیجان انگیز می کنید تا مردم بخواهند در مورد شما صحبت کنند و در شبکههایی که هستند، پیام شما را به اشتراک بگذارند؟
- بررسی کنید چگونه کمپینهای متفکرانهی بازاریابی دهان به دهان در زیر توانستند در سطح انسانی با مشتریان ارتباط برقرار کنند و در ادامه سود زیادی از برندهای خود به دست آوردند.
- عوامل تأثیرگذار را شناسایی کنید و هدف قرار دهید
عامل تأثیرگذار فردی است که در رسانهها و وبلاگهای اجتماعی فعال است و میتواند برای پیام و برند شما تبلیغ کند. احتمالاً کارشناس بازاریابی، “جی بائر”، این موضوع را به بهترین شکل بیان کرده است، «اثر واقعی نه به آگاهی، بلکه به عمل منجر میشود.» واقعیت این است که امروزه، مشتریان به شخص ثالث به عنوان سفیر برند بیش از برندها اعتماد دارند. رساندن پیام صحیح به عوامل تأثیرگذار تا آنها نیز بتوانند این پیام را به درستی به بازار هدف و مخاطبان برسانند راه جدیدی برای بازاریابی است و اگر به طور صحیح انجام شود، میتواند به رشد صعودی کسب و کارها منجر شود.
- با عواطف انسانی ارتباط برقرار کنید
( Make a wish) سازمانی است که به خاطر فداکاری های خود برای برآورده کردن خواستههای کودکان مبتلا به بیماریهای خطرناک و کشنده معروف شده است. آگاه کردن مردم از برند خود یک موضوع است، معروف و مشهور شدن نیز موضوعی دیگر است. برای دستیابی به هدف دوم، این سازمان غیرانتفاعی برنامهی ویژه ای برای مایلز اسکات، کودک پنج ساله که از سرطان نجات یافته بود و در حال بهبودی بود و آرزو داشت برای یک روز قهرمان بتکید شود، برگزار کرد.
در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۳، این سازمان یکی از بزرگترین و باشکوه ترین مراسم روی صحنه را برگزار کرد، که رئیسجمهور باراک اوباما و دیگر مقامات دولتی و مجریان قانون در آن شرکت کردند. حتی روزنامهی اصلی شهر، تاریخچهی سان فرانسیسکو، نسخهی «تاریخچهی شهر گاتهام» را منتشر کرد که عنوان آن این بود: «بتکید شهر را نجات میدهد.»
در نتیجهی این کمپین فوقالعاده و در ادامه صحبت های گسترده ی پیرامون آن ،این سازمان ۱٫۸۹ میلیون کمک اجتماعی، ۵۵۵۶۹۷ هشتگ #پسرک خفاشی، و پوشش عالی رسانهای پیدا کرد که شامل مقالهای جذاب بود که در سه روز ۲٫۵ میلیون بار خوانده شد، بیش از ۲۱۶۸۳ تصویر ایسنتاگرام و توئیتر تا انتهای آن روز به اشتراک گذاشته شدند و البته، کمکهای اهدایی افزایش یافت.
- به صورت مداوم بین گروههای اجتماعی حاضر شوید
بد نیست نگاهی به نوشیدنی ردبول و دلایل شهرت آن بیاندازیم. بعضی از طرحهایی که ردبول را پیشروی صنعت بازار نگه داشتهاند، عبارتند از:
- تیم رد بول وینگز که در اطراف وسایل نقلیه با مارک رد بول میگردند، و در حالیکه خوش میگذرانند به طور غیر مستقیم به تبلیغات دهان به دهان می پردازند.
- برنامهی استعدادیابی با تمرکز بر دانشجویان.
- برنامه خبرنگار ردبول که حامی روزنامهنگاری است و از دانشجویان فیلم میگیرد تا برای برند، داستانها و خبرهای جذاب تولید کنند.
نمونهی دیگر از کمپین دهان به دهان که به طور تأثیرگذار گروههای اجتماعی را درگیر خود کرد زمانی بود که مراکز اقامتی تفریحی “ویل” یک نرمافزار آنلاین موبایل تولید کرد که اسکیبازان را در شبکههای خود در کوه به هم متربط میکرد. در ۲۰۱۰، ویل آغاز به فروش “اپیک میکس” کرد که از تکنولوژی RFID در عبور و مرورهای بین فصلی و بلیطهای آسانسور استفاده میکرد تا به اسکیبازان نشان دهد کجا هستند، چقدر اسکی کردهاند، تا چه مسافتی آمدهاند، این مسئله به اسکیبازان انگیزه داد و آنها را به چالش کشید تا همچنان که خود را مجبور میکنند جلو روند، داستانها و موفقیتهای خود را با دوستان و اعضای خانوادهی خود به اشتراک بگذارند.
وقتی این برنامه در دسامبر ۲۰۱۰ به صورت زنده در دسترس قرار گرفت، ۱۰۰۰۰۰ مهمان- یا ۱۵ درصد- کل مهمانان واجد شرایط، حساب کاربری خود را در اپیک مکس فعال کردند و بیش از ۳۵ میلیون برداشت اجتماعی تولید کردند.
- خدمتی برتر در اختیار مشتریان بگذارید تا در مورد آن صحبت کنند.
بیش از نیمی از صاحبان کسب و کارهای کوچک میگویند امسال قرار است با بهبود تجربهی مشتریان فعلی و حفظ آن رشد ایجاد کنند. صاحبان این کسب و کارها استراتژی درستی دارند. گزارش ۲۰۱۵ نشان داد که احتمال فروش به مشتریان موجود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، در حالیکه این درصد برای مشتریان جدید بین ۵ تا ۲۰ درصد است.
بر اساس این ارقام، کسب و کارها باید بر ایجاد نوعی از خدمات مشتری متمرکز باشند تا مشتریان را به طرفدرانی تبدیل کنند که دائماً در مورد برند شما صحبت خواهند کرد. موضوع هدیه و ارتقاء دادن نیست، بلکه موضوع نحوهی ارتباط برقرار کردن و برخورد با افرادی است که کسب و کارتان را زنده و پویا نگه میدارند.
- به گونه ای برخورد کنید که افراد بتوانند به سادگی نظرات خود را بیان و ثبت کنند.
یکی از اشتباه ترین اتفاقاتی که ممکن است در کمپین دهان به دهان انجام رخ دهد، این است که نوشتن انتقاد، توصیهها و ارتباط برقرار کردن با دیگران در مورد برندتان برای مشتریان دشوار باشد.
تبلیغات دهان به دهان قدیمیترین نوع تبلیغات است و هنوز برای رساندن پیام خود در دنیای سریع تکنولوژی محور امروز مفید است. تفاوت این است که چگونه عمل کنید که وقتی پیامتان را به صورت رو در رو به مردم نمیدهید، به شما اهمیت دهند.
وقتی همهی راهها با شکست روبرو میشوند، ببینید مردم دربارهی چه چیزی صحبت میکنند. اخبار دربارهی چیست؟ مردم در رسانههای اجتماعی چه چیزی را به اشتراک میگذارند؟ فرض کنید کمپینی دربارهی مکالماتی که رخ میدهند ایجاد کردهاید ، مانند کاری که استارباکس انجام داد و اعلام کرد مسئولان بار آن تشویق شدهاند دربارهی مسابقه با مشتریان خود صحبت کنند. چه این حرکت برای این غول دنیای قهوه خوب بود چه بد، پوشش رسانهای فوقالعادهای ایجاد کرد و کاری کرد مردم در مورد آن صحبت کنند.
مهم نیست چقدر در تکنولوژی پیشرفته شویم، برندها باید درک کنند که هنوز با مردم در ارتباط هستند. به عبارت دیگر، فالورها و «لایکهایی» که همه به دنبال آن هستند را فراموش کنید، بلکه بر بینش عمیقتر تمرکز کنید- ببینید مردم دوست دارند در مورد چه چیزی صحبت کنند و افرادی را شناسایی کنید که بتوانند پیامتان را به دیگران برسانند.
منبع:entrepreneur