خانه اخبار ۵ اشتباه بزرگ که در هنگام “برندسازی” باید از آنها پرهیز کنید

۵ اشتباه بزرگ که در هنگام “برندسازی” باید از آنها پرهیز کنید

12 ثانیه خوانده شده
۰

شروع یک کسب و کار و ایجاد یک برند جدید کار ساده ای نیست و به مهارت فراوان، سخت کوشی و البته کمی شانس نیاز دارد. تصمیم گیری، فرآیندی است که همواره با ریسک موفقیت و عدم موفقیت همراه است. هرچه در هنگام تصمیم گیری برنامه ریزی و دقت بیشتری داشت، شانس موفقیت نیز افزایش پیدا می کند. در اینجا به چند اشتباه رایج  در پروژه ی برندسازی که همواره باید از آنها پرهیز کرد اشاره می کنیم.

 

  1. توجه صرف به نیازها و خواسته های مشتری بدون در نظر گرفتن رقبای دیگر اولین اشتباهی است که اغلب صاحبان کسب و کار گرفتار آن می شوند. آنچه برند شما به مشتریانتان ارائه می کند فقط محصول نیست و ممکن است رقبای دیگر نیز همان محصول مشابه را ارائه کنند. پس آنچه اهمیت دارد، فقط تولید محصول مورد نیاز مشتریان نیست بلکه چگونگی تولید، نحوه ی دسترسی، ویژگی های محصول، قیمت و سایر عوامل مرتبط است. در واقع مهم این است که بتوانید نیاز افراد را با روشی متفاوت برطرف کنید. (مزیت رقابتی) برای مثال (در همین لحظه) چند برند به خاطر می آورید که محصولات ورزشی تولید می کنند؟ تعدد برندها به دلیل آن است که تنها رفع نیاز مخاطب مطرح نیست. بلکه در حال حاضر چگونگی رفع آن از الویت بیشتری برخوردار است. در نتیجه برندها باید به رقبای خود نیز بیش از مشتریانشان توجه داشته باشند و به دنبال ایجاد تفاوت و تمایز با سایرین باشند.

 

  1. نداشتن هدف مشخص: هر برند موفق، نقطه ی تمرکز و توجه مشخصی دارد. نمی توان همزمان اهداف و برنامه های متفاوتی را در نظر داشت. برای مثال پیتزا Domino با شعار Home delivery (تحویل در منزل) تمرکز خود را بر بخش پیتزای بیرون بر معطوف کرده و یا پیتزا papa john’s با شعار better ingredients better pizza (مواد بهتر، پیتزای بهتر) به دنبال بهبود مواد غذایی مورد استفاده خود بوده تا طعم بهتری ارائه کند. البته این بدان معنا نیست که با توجه بر یک بخش، نسبت به دیگر مسائل بی توجه بود. بلکه بدین معنی است که مزیت رقابتی و نقطه تمایز خود را باید بر یک بخش مجزا، تعیین کنید.

 

  1. قبل از آنکه به دنبال نام مشخص برای برند خود باشید و تلاش های خود را صرفا به انتخاب یک نام متمرکز کنید، به دنبال تعیین استراتژی بازاریابی و برندسازی خود باشید. کسب و کارها در ابتدا باید بتوانند محصولات خود، ویژگی های آنها، مزایای رقابتی، بازار هدف و … را به درستی مشخص کنند و در انتها با توجه به ویژگی ها و هویت تعیین شده ی برند، نامی مناسب انتخاب کنند.

 

  1. داشتن یک تصویر مناسب برای برند که گویای هویت و داستان برندتان باشد و در عین حال قدرت ماندگاری و یادآوری مناسبی داشته باشد، امری ضروری است. اپل و تصویر سیب گاز زده ی آن، Marlboro و تصویر مرد گاوچران، کوکاکولا و لوگوی تصویری آن و نمونه های مشابه از جمله مواردی هستند که در ذهن همه ی ما نقش بسته اند و حاکی از قدرت تصویرسازی این برندها هستند. برندها باید بتوانند تصاویری طراحی کنند که ارزشمندی برند آنها را به خوبی نشان دهد و در طول سالیان نیز این ارزش و اعتبار حفظ شود.

 

  1. احتمال شکست بسیاری از کسب و کارها در هنگام آغاز و شروع پروژه ی برندسازی امری طبیعی است که البته می توان با سیاست ها و برنامه ریزی های درست از وقوع آن جلوگیری کرد. شکست اغلب به دلیل تصمیمات اشتباه مانند صرف هزینه های سنگین برای تبلیغات در آغاز کار است. امروزه بهترین روش برای شروع برندسازی، فعالیت های مرتبط با روابط عمومی است. در ابتدا روابط عمومی و بعد از آن تبلیغات اهمیت پیدا می کنند. فراموش نکنید که اختصاص تیم مشخص برای این کار در آغاز کار گزینه ای انتخابی است اما با ادامه ی کار و گسترش فعالیت ها امری ضروری است.

 

 

منبع:entrepreneur

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *