خانه مصاحبه ها گفتگو بـا سرکـار خـانم لیـلا اسماعیل زاد حجبی طراح لوگو تبریز ۲۰۱۸

گفتگو بـا سرکـار خـانم لیـلا اسماعیل زاد حجبی طراح لوگو تبریز ۲۰۱۸

12 ثانیه خوانده شده
۴

با انتشار اخبار اتمام داوری نشان تبریز ۲۰۱۸ نفرات برتر در زمینه طراحی نشان (لوگو) تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۸ ،  «برندابات» برای بررسی ابعاد مختلف طراحی لوگو تبریز در حوزه برندینگ شهری گفت وگویی با سرکار خانم لیلا اسماعیل زاد حجبی داشته است که در ادامه می خوانید.

photo256845573107330163

 

در ابتدا انتخـاب شایسته حضرتعـالی به عنـوان طراح نشان تبریز ۲۰۱۸  تبریک عرض می نمـائیم

 

قبل از شروع بحث اصلی، لطفا در خصوص پیشینه فعالیت های هنری خود کمی بیشتر برای خوانندگان سایت برند ابات توضیح بفرمایید.

  • فارغ التحصیل رشته گرافیک هستم. پس از اخذ دیپلم گرافیک در سال ۱۳۷۴ فعالیت در این رشته را شروع کردم و همزمان با آن ابتدا در مقطع کاردانی و سپس کارشناسی گرافیک به تحصیلاتم ادامه دادم. در سال۱۳۸۳ با راه اندازی کانون طراحان سفید به شکل تخصصی تر در زمینه طراحی گرافیک به فعالیت خود ادامه دادم. در این مدت افتخار کسب جوایز ی چند و ارایه کارهایم در نمایشگاههای انفرادی و جمعی را داشته ام.
  • رزومه ی خانم حجبی

 رزومه حانم لیلا اسماعیل زاد حجبی

 

بریف اولیه درمورد طراحی لوگو تبریز (پایتخت جهان اسلام در سال ۲۰۱۶) چه بوده است؟

 

  • شهر تبریز در سال ۲۰۱۸بین کشور های اسلامی به عنوان پایتخت گردشگری برگزیده شده است. این اتفاق فرصت مناسبی برای جذب گردشگران و معرفی بیشتر پیشینه، فرهنگ و تمدن این سرزمین و فرصتی برای رسیدن به صلح و دوستی با مردم دنیاست.

 

در رابطه با هویت شهر تبریز و ارتباط آن با لوگوی طراحی شده، توضیحات بیشتری بفرمایید.

 

  • این «نشان» با الهام از سه بنای تاریخی تبریزطراحی شده ۱-« مسجد کبود، که با عنوان فیروزه جهان اسلام در مجامع بین المل شناخته شده است»۲-« عمارت میدان ساعت که در مرکز شهر قرار گرفته و به دلیل موقعیت و قدمت، نماد آشنای شهر تبریزاست» ۳-«مقبره الشعرا بنایی است که نماد فرهنگ و هنر و ادب تبریز است».

در رنگ این «نشان» از آبی کبود و فیروزه ای که نماد رنگ ایرانی و بر گرفته از رنگ های به کار رفته درمسجد کبود است و همچنین  رنگ سبز که نماد رویش و نو شدن است، استفاده شده است. با توجه به آب و هوا و اقلیم این منطقه از تونالیته رنگهای سرد استفاده شده ودر نهایت ابر که نماد پاکیست و بر گرفته از آب و هوای منطقه می باشد.

لوگو تبریز 2018

با توجه به آنکه تا به حال برندینگ مکان (place branding) برای مقاصد گردشگری تبریز انجام نشده است، مسلمانان کشورهای اسلامی شناخت کاملی از مکان های تاریخی و گردشگری شهر تبریز ندارند. به نظر شما مخاطبان بین المللی تا چه حدی می توانند با نمادها و المان های به کار رفته در این لوگو (مسجد کبود، عمارت میدان ساعت، مقبره الشعرا) ارتباط برقرار نمایند؟

 

  • ممکن بود این نشانه طرحی انتزاعی باشد و … . اصلا قرار نیست که از قبل با این مکان ها آشنایی داشته باشند تا ارتباط بر قرار کنند. وظیفه یک نشانه به اندازه ایجاد یک شوک بصری و معرفی یک اتفاق است. همین که انگیزه ای باشد برای کسب اطلاع بیشتر سبب شناخته شدن بیشتر این مکان ها و این اتفاق خواهد شد.

 

پیش بینی درج لوگو در فضا و رسانه های مختلف (محل قرار گیری در بیلبورد، پوستر، روزنامه و… )در واقع برندبوک چگونه است؟

 

  • برای استفاده درست از این نشان در مکان ها و جایگاه های متفاوت ارایه دفترچه هویت بصری در کنار آن الزامیست. کلیه موارد استفاده باید مطابق اصول و قواعد طراحی باشد تا به هویت و تاثیر گذاری آن صدمه ای وارد نشود.

 

در خصوص تیم داوری انتخاب لوگو برگزیده، در جهت آشنایی بیشتر خوانندگان سایت برند ابات توضیحاتی بفرمایید.

  • هییت داوران از کارشناسان و اساتید برتر این رشته هستند که نامشان برای فعالین این عرصه آشناست. آقایان، دکتر کامران افشار مهاجر، کریم زینتی، ایرج میرزا علیخانی، داریوش امین افشار، دکتر مهدی محمدزاده و امیر فرید، داوری نهایی فراخوان نشان (لوگو) تبریز ۲۰۱۸ را برعهده داشتند.

 

استراتژی های پیش بینی شده جهت ماندگاری لوگو برای سال های متمادی چه می باشد؟

 

  • این لوگو جهت استفاده در زمان مشخص و برای موضوع خاص یعنی تا آخر سال ۲۰۱۸ در نظر گرفته شده واصلا نیازی برای ماندگاری در زمان بیشتر نخواهد بود.

 

در پایان سایت برند ابات برای حضرتعالی آرزوی موفقیت های روزافزون در عرصه های هنری دارد. سپاس از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

از مصاحبه خوب تان ممنونم

موفق باشید.

 

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

۴ دیدگاه ها

  1. هزار برند

    مرداد ۲۳, ۱۳۹۵ در ۱۲:۵۲ ب.ظ

    سلام و وقت بخیر
    جالب بود ولی ایکاش میشد طرح هنوز هم خلاصه تر باشه…

    با تشکر

    پاسخ دادن

    • تحریریه brandabout

      مرداد ۲۹, ۱۳۹۵ در ۶:۵۷ ب.ظ

      در صورت امکان منظور از خلاصه تر شدن طرح را بفرمایید.

      با تشکر از توجه شما

      پاسخ دادن

  2. ساسان حمیدی

    مرداد ۲۹, ۱۳۹۵ در ۱:۲۰ ب.ظ

    سلام. طرح در کل خوب هست اما مناسب برای لوگو نیست. لوگو جکع و جور تر و خلاصه تر باید باشه

    پاسخ دادن

    • تحریریه brandabout

      مرداد ۲۹, ۱۳۹۵ در ۶:۵۷ ب.ظ

      با تشکر از توجه شما

      پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *