خانه ویژه نامه "نوبهار 97" کالای ساخت ایران نیازمند به “تولید در کلاس جهانی”

کالای ساخت ایران نیازمند به “تولید در کلاس جهانی”

1 دقیقه خوانده شده
۰
بهروز شیخ رودی -ویژه نامه نوبهار 97

نوروز؛روزی برای "نو" شدن و الگویی برای "ماندگار" بودن یک "نام" است،نیاکان ما "نام ماندگار" نوروز را با سرآغاز بهار پیوند زدند و بخشی از جوهره هویت نام و نشان "ایران" را بنا نهادند،نام "ایران" و "ایرانیان" با نوروز پیوند خورده است و ما میتوانیم از "نوروز" درس برند سازی بگیریم؛برند سازی نوروز برایمان درس "نام گذاری" ،"انتخاب جوهره"، "مدیریت رویداد"، "هویت تصویری" و ایجاد قطعات متنوع برند از حاجی فیروز تا نوای "یا مقلب القلوب" است و البته درس "تمایز" و "جایگاه یابی" به شکلی که هیچ چیزی جایگزینی نمیتواند برای  جایگاه "نوروز" باشد و البته در "نوروز" میتوان الگویی برای "بازسازی"و "برندسازی مجدد" هم درس هایی یافت،نوروز فرصتی است برای "برند ایران"، ای کاش این فرصت را قدر بدانیم و از آن برای اعتلای "برند ملی" مان بهره گیری نماییم تا نام "ایران" دوباره افتخار بیافریند و ما خوشحال از سربلندی نام "ایران" عزیزمان باشیم …

سال ۱۳۹۷ سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است،نامی که نیاز جامعه امروز ماست و باید این نام گذاری را قدر دانست و همه ما باهم و در کنار هم برای حمایت از خودمان کالای ایرانی را حمایت کنیم، اکنون جنگ ها و مبارزات دولت ها مبارزاتی اقتصادی است،وقتی ما کالای ایرانی را حمایت نکنیم مثل این است که داریم در جبهه جنگ از حمله کنندگان به مرزهای کشورمان حمایت می کنیم پس باید از کالای ساخت ایران حمایت کنیم،البته تولیدکنندگان ایرانی هم باید کالایی در شان و برازنده نام "ایران" و مناسب برای "ایرانیان" تولید کنند، تولید کنندگان کالاهای ایرانی اگر حقوق مصرف کننده را با تولید جنس با کیفیت، قیمت گذاری اقتصادی و پاسخ دهنده نیازهای امروز مصرف کنندگان تولید کنند مطمئنا کالایشان از سوی مصرف کننده ایرانی "حمایت" خواهد شد،اما اگر بخواهند با تولید بی کیفیت،با قیمت تمام شده بالا و متناسب با نیازهای مصرف کننده یک دهه پیش تولید کنند بی شک از حیث برباد دادن سرمایه ملی،منابع و مواد اولیه ارزشمند و غیر قابل تجدید "سربازان اقتصاد ایران" نبوده و نفوذی هایی هستند که به بهانه تولید میخواهند فرصت را برای کالاهای خارجی فراهم کنند.

کالای "ساخت ایران" نیازمند به "تولید در کلاس جهانی" و توجه به "برند سازی" است،تولید بدون توجه به برند سازی محکوم به شکست است، اکنون ما چند "برند ایرانی" مطرح در بازارهای منطقه ای داریم؟عدم توجه به "برند ساخت ایران" زمینه ساز بی اعتمادی ما به کالاهای ایرانی است،باید با برند سازی کالاهای ساخت ایران و جایگاه برند ملی ایران فکری کرد و به این وضع که شایسته نام "ساخت ایران" نیست پایان داد.

 

فرهیختگان و نخبگان مخاطب برند ابات دغدغه "نام" و "نشان" دارند،همه ما باید "نام ماندگار" مان را که بزرگترین سرمایه ما در زندگی و هدیه خداوند است را قدر بدانیم،پس بیائید "برند" باشیم که "برنده بودن" راهش در برند شدن است .

جالب ترین اتفاق سال ۹۶ توجه کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری به "برند"،"بازاریابی" و"کمپین تبلیغاتی" بود،این انتخابات از حیث تلاش کاندیداها و مشاورانشان برای انتخاب و طرح ریزی پیام های تبلیغاتی متناسب با جوهره برند شخصی کاندیدا و نیز بخش بندی بازار جالب توجه بود،البته برخی مشاور نمایان کاندیداها هم در کاپی کاری برای کاندیدای مورد نظر نشان دادند کتابهایی که به نام آنها ترجمه و در بازار عرضه شده را حتی یکبار هم نخوانده اند و این کتاب سازی ها هم بخشی از برنامه فروش و ترویج شان برای گرفتن این کار بوده است،که این یک زنگ خطر جدی در بازار "برندسازی شخصی،سیاسی" است که میتواند سبب نتایج نامناسبی برای فعالان این حوزه شود.

بازار برند سازی در ایران متاسفانه از هجوم علاقه مندان صاحب نظر رنج می برد،نگرانم که  این علاقه مندان بازار برندسازی را همچون بازار استانداردهای ایزو به یک بازار بی اثر و غیر قابل اعتماد و نمایشی بدل کنند،برای این مهم هم فعالان حوزه برند سازی باید همت کنند و بازار را از طریق تشکیل انجمن حرفه ای شفاف کنند،تا هر کسی با سفارش ترجمه یک کتاب و یا دادن پول به چند رسانه برای انتشار مصاحبه هایش خود را صاحب نظر و مشاور برندجا نزند،این آسیبی است که هزینه اش را ما علاقه مندان و فعالان واقعی بازار برند سازی می دهیم.

اگر بخواهیم بدانیم باید بخوانیم،کتاب های مهم و موثر حوزه برند سازی را مطمئنا همه دوستان مطالعه کرده اند،اما در حوزه برند سازی شخصی پیشنهاد میکنم تا کتاب"زندگی برازنده من" و "بیداری قهرمان درون" را که در حوزه کهن الگوهای شخصیتی است مطالعه کنند تا "برند" و"برنده" شویم،آنگونه که شایسته یکایک ماست.

آرزو می کنم "برند؛برنده باشیم" و "برند ایران" را با برنده بودنمان دوست داشتنی تر و موفق تر از همیشه در جهان ترویج کنیم

 

بهروز شیخ رودی، مشاور و مربی برند شخص

  • هاشمی،نام بزرگ همیشه زنده

    نام بزرگ آیت الله هاشمی به عنوان یک برند شخصی،سیاسی درس هایی برای ما دارد؛ درس هایی که با …
  • مدل برند شما..!

    در شماره های پیشین با هم مسیری را آغاز کردیم که در آن بر ارزش ویژه «نام» یکایک…
  • محمد علی نجفی

    نجفی؛قالیباف و مساله موقعیت گذاری!

    ژان نئول کاپفرر از صاحب نظران حوزه برندسازی؛ معتقد است برای دستیابی به یک جایگاه ذهنی در ذ…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …
  • علی آزادی منش- ویژه نامه نوبهار 97

    برنامه ریزی و تمرکز روی برندسازی

    گشت گرداگرد مهر تابناک، ایران زمین روز نو آمد و شد شادی برون زندر کمین ای تو یزدان، ای تو …
  • پریسا نظامی- ویژه نامه نوبهار 97

    جهانی سازی برندهای ایرانی

    چون ابر به نوروز رخ لاله بشست برخیز و به جام باده کن عزم درست کین سبزه که امروز تماشاگه تو…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *