خانه مقالات بازاریابی چگونه می توان شعاری مناسب انتخاب کرد؟

چگونه می توان شعاری مناسب انتخاب کرد؟

3 دقیقه خوانده شده
۰

شعارها، عبارت هایی هستند که می توانند در ذهن مشتریان ماندگار شوند. لذا انتخاب شعاری که بتواند این رسالت را به انجام برساند، بی شک لازم و ضروری است. شعارها اغلب همراه با لوگو و دیگر کمپین های تبلیغاتی یک شرکت همراه می شوند تا قدرت ماندگاری خود را افزایش دهند و در حقیقت اولین مولفه ای هستند که می توانند توجه مشتریان را به جنبه ای خاص و متمایز از یک محصول یا برند، جلب کنند. در حقیقت هدف از تعیین شعار، اشاره به نقاط تمایز به طرزی زیرکانه و غیر مستیم است. Brandabout

سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که شما هر چند وقت یکبار شعاری می بینید که همراه با یک لوگوی زیبا توانسته باشد شما را مجذوب کند؟ شاید به ندرت…

در این مقاله سعی بر آن است تا نکاتی اساسی که باید همواره در هنگام تهیه شعار تبلیغاتی خود در نظر بگیرید را مورد بررسی قرار دهیم.  همچنین در ادامه به ارائه ی مثال هایی از شعارهای معروف و موفق می پردازیم.

اولین گام قبل از شروع، تصمیم گیری در رابطه با لزوم داشتن شعار است. اهداف خود را از انتخاب یک شعار مشخص کنید و اینکه می خواهید با این شعار چه چیزی را به مشتریان خود بگویید. برنامه ی شما چیست و می خواهید چه پیامی را انتقال دهید. آیا هدف شما برندسازی برای شرکت است یا محصولات و خدماتتان؟ پاسخ به این سوال ها به تصویر و چشم اندازتان از آینده ی شرکت بستگی دارد. Brandabout

 

  1. شروع با لوگو:

1

قبل از طراحی شعار، باید برای برند خود لوگویی مناسب طراحی کنید. یک شعار در کنار لوگو قدرت بیشتر و بهتری در نشان دادن هویت برند خواهد داشت. حقیقت این است که شعار بدون لوگو تاثیر چندانی نخواهد داشت مگر اینکه تبلیغات شما فقط تبلیغات رادیویی باشد. فراموش نکنید که هیچ شعاری قرار نیست مادام العمر باشد و یقینا پس از گذشت مدت زمانی، می توانید همچون برندهای بزرگ و معروف، آن را تغییر دهید.

 

  1. انتخاب شعار مناسب، نیاز به صرف زمان دارد:

2

تحقیق و بررسی کافی در رابطه با هویت شرکت و محصولات آن، تشکیل جلسات تفکر گروهی برای گوش دادن به نظرات متفاوت و استفاده از خدات مشاوران و صاحب نظر در این زمینه، بی شک کاری نیست که یک روزه انجام شود. هرچه یک شعار با دقت بیشتری انتخاب شود، ماندگاری آن در ذهن مردم برای سال های بیشتری تحقق می یابد. Brandabout

 

  1. اصل سادگی را فراموش نکنید:

3

شما فقط چند ثانیه فرصت دارید تا مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهید. چند ثانیه ای که برای اولین بار مشتریان با شعار ولوگوی شما مواجهه می شوند زمان سرنوشت سازی است. شعارها نمی توانند یک جمله ی کامل باشند و باید گاه قواعد و قوانین جمله سازی را کنار بگذارند.  هرچه شعارها کوتاه تر باشند، به خاطر سپردن آنها نیز ساده تر می شود و اغلب قدرت تاثیر گذاری بیشتری نیز خواهند داشت. به این دو مثال توجه کنید:

نایک: just do it

شعار یک فروشگاه: Selling the Highest Quality Organic & Natural Products (ارائه کننده ی بهترین محصولات طبیعی و ارگانیک با کیفیت بالا) Brandabout

 

  1. همراه کردن شعار با کمی طنز:

4

هرجا که امکان داشته باشد می توانید شعار خود را با بیانی طنزآمیز همراه کنید. در شعار “America’s Only Humor & Video Site, Since 1958” که اغلب جک های بسیاری نیز در رابطه با آن گفته شده است، عبارت Since 1958 مورد توجه بوده است. چرا که امکان ندارد این شرکت از سال ۱۹۵۸ وبسایتی داشته باشد و تنها وبسایت نمایش ویدئو باشند. در حقیقت کمی اغراق در این شعار توجه همه را به خود جلب می کند.

  1. رعایت اصل صداقت: Brandabout

5

صداقت یکی از مهمترین نکات در انتخاب شعار است. آیا کسب و کار شما می تواند پیامی را که وعده داده محقق کند؟ همچنین از کلمات کلیشه ای و تکراری مانند “بهترین”، “بزرگترین” و… پرهیز کنید چرا که قبول آنها نیز از سوی مشتریان به ندرت اتفاق می افتد. ادعای یک برند از طریق شعار آن به مخاطبان انتقال داده می شود و تا زمانی که این ادعا اثبات نشود، برند نیز پذیرفته نخواهد شد.

در ادامه به شعار برخی از شرکتهای جهانی می پردازیم :

 

1b 1a

 

2b 2a

 

3b 3a

4c 4a

 

6b 6a

8b 8a

 

Famous Slogans

Here are some of the most famous slogans ever created:

Where do you want to go today? – Microsoft

Where’s the beef? – Wendy’s

Between love and madness lies Obsession. – Calvin Klein’s “Obsession”

Plop, plop; fizz, fizz; oh, what a relief it is. – Alka Seltzer

There are some things money can’t buy. For everything else there’s Mastercard. – Mastercard

Sharp Minds, Sharp Products. – Sharp

Do you… Yahoo!? – Yahoo!

Wikipedia, the Free Encyclopedia. – Wikipedia

Because you’re worth it. – L’Oreal

Be all that you can be. – United States Army

M&Ms melt in your mouth, not in your hand. – M&M candies

Let’s Make Things Better. – Philips


We make money the old-fashioned way….We earn it.
– Smith Barney

Everything is easier on a Mac. – Apple Computer

Don’t leave home without it. – American Express

The king of beers. – Budweiser

Welcome to the World Wide Wow – AOL. (play on World Wide Web)

Live in your world, play in ours. – Sony Playstation and Playstation 2 gaming consoles

When it absolutely, positively has to be there overnight. – Federal Express

Push Button Publishing. – Blogger.com

The best a man can get. –  Gillette

We’re number two; we try harder. – Avis Rental Cars

Nothin’ says lovin’ like something from the oven. – Pillsbury

Come alive! You’re in the Pepsi generation. – Pepsi Cola


No battery is stronger longer.
– Duracell Batteries


Intel inside.
– Intel

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

Armani - Banner online 790x63-01

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *