خانه مقالات بازاریابی چرا IMC رشد خواهد کرد؟

چرا IMC رشد خواهد کرد؟

6 ثانیه خوانده شده
۰
0
8

IMC یکی از مهم­ترین تحولات بازاریابی در سال­های گذشته (حدود ۱۹۹۰) بوده است که کم­ کم در کشورهایی مانند ایران نیز شکل می­گیرد. مشکل کشورهایی شبیه کشور ما، ریتم سنتی بازار است و اینکه بسیاری صاحبان کسب‌وکار هنوز اصرار بر سیستم سنتی بازار دارند و حاضر نیستند روش­های قبلی را تغییر دهند. اما به‌هرحال چاره­ای نیست و ناخودآگاه شرکت­ها بایستی در این مسیر حرکت کنند. این شیوه همان‌گونه که در آمریکا و اروپا جاافتاده است در ایران نیز به‌مرورزمان محبوب خواهد شد و بازاریابان از آن استفاده خواهند کرد. ارزش استراتژیک یکپارچه‌سازی در جلوگیری از هدر رفتن منابع و استفاده صحیح از آن‌هاست. استفاده بهینه از ابزار تبلیغاتی، جلوگیری از تکرار و توسعۀ ارتباطی نتایج سطحی و مشخص استفاده از این روش است. درواقع IMC روشی برای دستیابی به حداکثر بازده در سرمایه­ گذاری بخش بازاریابی و ترویج است.

حرکت به سمت یکپارچگی نشان­دهندۀ انطباق بازاریابان با یک محیط (مصرف­کنندگان، فناوری، رسانه­ ها) در حال رشد و تغییر است و درواقع امکان این انعطاف ­پذیری را ایجاد می­کند. تحول عمده در مصرف­ کنندگان با توجه به تغییرات جمعیتی، سبک زندگی، مدل استفاده از رسانه ­ها و الگوهای خرید اتفاق می­افتد. مثلاً وقتی‌که سیستم­های ماهواره­ای گسترش می­یابند یا اینترنت در دنیا همه ­گیر شد، خدمات تبلیغاتی کاملاً سروشکل دیگری به خود گرفت. امروز گیمیفیکیشن یکی دیگر از همان شبه رسانه ­هاست که در حال تغییر سبک بسیاری از مخاطبین است. حالا رزرو و خرید انواع بلیت‌ها، فضاهای تفریحی و حتی ویزیت پزشکان از طریق اینترنت به امری عادی و جزئی از رفتار مشتریان است و این در حالی است که تا چند سال پیش خواندن اخبار در اینترنت هم چندان رایج نبود.

تمام این تغییرات است که امروزه کمپین­های فضای مجازی بی­شک جزئی از سبد کالای شرکت­های تبلیغاتی محسوب می­شود. به هر صورت دراین‌بین تکنولوژی کاملاً در خدمت بازاریابان درآمده است و تأثیر خود را بر مصرف­کنندگان اعمال می­کند. تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه با همین روش­ها در کانال­های مشخصی قرار می­گیرند و در برخی از مواقع خاصیت­های BTL هم می­یابند و می­توانند مخاطبان را در دسته­ های کوچک‌تر پوشش دهند. از طرف دیگر مصرف­ کنندگان هم کمتر مجذوب تبلیغات سنتی می­شوند. هرچند که این تبلیغات در همان برنامۀ یکپارچه می­تواند کمک شایانی به برندینگ کند اما طبیعتاً بعد از گذشت این سال­ها، تبلیغات هم نیازمند تغییرات بنیادی بوده است. بمباران پیام­ها و تبلیغات تلویزیونی تکراری که نشانه­های خستگی رابین مخاطبین نمایان ساخته بود، بازاریابان را به سمت روش­های جایگزین برای مدل­های سنتی کشاند. روش­های جایگزینی که اصولاً بافرهنگ عامه و پیام­های آم ارتباط مستقیم دارد.

با این تفاسیر IMC را می­توان یک انقلاب در سیستم­ های بازاریابی دانست که حالا بعد از گذشت سال­ ها به این ایران هم رسیده است. ویژگی­های این تغییرات که در بازار، مخاطبان و محصولات اثرگذار است شامل موارد زیر می­شود:

  • اول اینکه پول­ها کم­ کم از تبلیغات رسانه ­ای به شیوه ­های دیگر سرازیر می­شود. مدت­هاست که اغلب بازاریابان به این نتیجه رسیده­اند که تبلیغات سنتی بسیار گران است و آن‌قدر که بایدوشاید به‌صرفه نیست و این خود مزید بر علت می­شود تا جهت­ گیری­ ها عوض شود. تغییری که حالا می­تواند بهانه ­های علمی ­تری را برای توجیه خود داشته باشد.
  • دوم اینکه به‌طورکلی تبلیغات بازهم در حال کمرنگ­تر شدن است و شاید چیزهایی شبیه روابط عمومی (PR) جای آن را گرفته است. قرار نیست وارد بحث شویم که ثابت کنیم چه چیز جزو تبلیغات محسوب می­شود و چه چیز نمی­شود اما به‌هرحال حداقل درگذشته روابط عمومی، رویدادها، حمایت­های مالی (اسپانسرینگ) و اینترنت یا وجود نداشت یا جزو تبلیغات به‌حساب نمی­آمد.
  • جذابیت بازار به‌مرور برای خرده‌فروشان بیشتر از تولیدکنندگان شده است. این خرده‌فروشان از مغازه ­های محلی و حتی منطق ه­ای تبدیل به فروشگاه­های زنجیره­ای شده ­اند. این خرده­ فروشان بزرگ با استفاده از نفوذ فراوان در جامعۀ تقاضا می­توانند کمک زیادی به پایین آوردن هزینه ­های تبلیغ کنند. درعین‌حال تکنولوژی سبب می­شود تا مراحل تحقیقات بازار برای شرکت­هایی که تحقیقات برایشان جذاب است، راحت­ تر اتفاق بیفتد. این‌ها باعث می­شود تا در مدت کوتاهی ارتقاء فروش ملموس و مشهود باشد.
  • به کمک تکنولوژی در سال­های اخیر پایگاه اطلاعاتی بازاریابی رشد و توسعۀ چشمگیری داشته است. این پایگاه شامل نام مشتریان، جغرافیای خرید، جمعیت مخاطب، روانشناسی مخاطبین، الگوهای خرید، رسانه­ها و اطلاعات فراوان دیگری است. بازاریابی با داشتن این اطلاعات می­تواند دقیقاً روش مناسب هر مشتری را بیابد و از هزینه­ های بیجا جلوگیری کند. وجود چنین پایگاهی پشتوانۀ مهم و تعیین­کننده­ای برای فرآیندهای IMC است.
  • بعد از به‌کارگیری IMC در کشورهای توسعه­ یافته، تقاضای مشتریان برای پاسخگویی آژانس­های تبلیغاتی بسیار گسترده شده است و سازمان­های درصدد تحلیل ناکارآمدی برخی از برنامه­ های تبلیغاتی و صرف هزینه ­های تبلیغاتی شده­اند. آن‌ها دیگر فقط به دنبال تبلیغات نیستند بلکه به فروش، سهم بازار و سودآوری می­ اندیشند. درواقع شرکت­های تبلیغاتی صرفاً مسئول ترویج نیستند بلکه تبدیل به کاتالیزورهایی برای فروش شده­ اند و طبیعتاً ارزیابی کار آن‌ها با میزان فروش سنجیده می­شود.
  • رشد سریع اینترنت ماهیت کسب‌وکار را تغییر داده است و ارتباط و تعامل با مشتریان وارد فاز جدیدی شده است. کماکان مخاطبین اینترنت در حال افزایش است و این افزایش سعی و خطای شرکت­ها برای تغییر سیستم­های فروش را در پی دارد. این محیط تعاملی بخشی جدایی­ناپذیر از دنیای ارتباطی ماست و لزوماً بر استراتژی­های کسب‌وکار تأثیرات فراوانی دارد.
  • متخصصین استراتژی مهم­ترین افراد در به‌کارگیری سیستم­های IMC هستند و لزوماً پس‌ازاین همه ­چیز بستگی به IMC دارد. این متخصصین خبره در تمام فرآیندهای بازاریابی هستند و تخصص­هایی همچون تحقیقات بازار، برندینگ، فروش، تبلیغات و غیره در فرآیندهای استراتژیک طبقه­ بندی می­شوند.

منبع: فرصت امروز 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

ارزش گذاری مشتریان برای تعیین قیمت

در استراتژی های قیمت گذاری گاهی اتفاق می افتد که شما مجبور خواهید بود تا با کاهش قیمت ها، …