خانه مقالات بازاریابی چرا IMC رشد خواهد کرد؟

چرا IMC رشد خواهد کرد؟

6 ثانیه خوانده شده
۰

IMC یکی از مهم­ترین تحولات بازاریابی در سال­های گذشته (حدود ۱۹۹۰) بوده است که کم­ کم در کشورهایی مانند ایران نیز شکل می­گیرد. مشکل کشورهایی شبیه کشور ما، ریتم سنتی بازار است و اینکه بسیاری صاحبان کسب‌وکار هنوز اصرار بر سیستم سنتی بازار دارند و حاضر نیستند روش­های قبلی را تغییر دهند. اما به‌هرحال چاره­ای نیست و ناخودآگاه شرکت­ها بایستی در این مسیر حرکت کنند. این شیوه همان‌گونه که در آمریکا و اروپا جاافتاده است در ایران نیز به‌مرورزمان محبوب خواهد شد و بازاریابان از آن استفاده خواهند کرد. ارزش استراتژیک یکپارچه‌سازی در جلوگیری از هدر رفتن منابع و استفاده صحیح از آن‌هاست. استفاده بهینه از ابزار تبلیغاتی، جلوگیری از تکرار و توسعۀ ارتباطی نتایج سطحی و مشخص استفاده از این روش است. درواقع IMC روشی برای دستیابی به حداکثر بازده در سرمایه­ گذاری بخش بازاریابی و ترویج است.

حرکت به سمت یکپارچگی نشان­دهندۀ انطباق بازاریابان با یک محیط (مصرف­کنندگان، فناوری، رسانه­ ها) در حال رشد و تغییر است و درواقع امکان این انعطاف ­پذیری را ایجاد می­کند. تحول عمده در مصرف­ کنندگان با توجه به تغییرات جمعیتی، سبک زندگی، مدل استفاده از رسانه ­ها و الگوهای خرید اتفاق می­افتد. مثلاً وقتی‌که سیستم­های ماهواره­ای گسترش می­یابند یا اینترنت در دنیا همه ­گیر شد، خدمات تبلیغاتی کاملاً سروشکل دیگری به خود گرفت. امروز گیمیفیکیشن یکی دیگر از همان شبه رسانه ­هاست که در حال تغییر سبک بسیاری از مخاطبین است. حالا رزرو و خرید انواع بلیت‌ها، فضاهای تفریحی و حتی ویزیت پزشکان از طریق اینترنت به امری عادی و جزئی از رفتار مشتریان است و این در حالی است که تا چند سال پیش خواندن اخبار در اینترنت هم چندان رایج نبود.

تمام این تغییرات است که امروزه کمپین­های فضای مجازی بی­شک جزئی از سبد کالای شرکت­های تبلیغاتی محسوب می­شود. به هر صورت دراین‌بین تکنولوژی کاملاً در خدمت بازاریابان درآمده است و تأثیر خود را بر مصرف­کنندگان اعمال می­کند. تلویزیون، رادیو، مجلات و روزنامه با همین روش­ها در کانال­های مشخصی قرار می­گیرند و در برخی از مواقع خاصیت­های BTL هم می­یابند و می­توانند مخاطبان را در دسته­ های کوچک‌تر پوشش دهند. از طرف دیگر مصرف­ کنندگان هم کمتر مجذوب تبلیغات سنتی می­شوند. هرچند که این تبلیغات در همان برنامۀ یکپارچه می­تواند کمک شایانی به برندینگ کند اما طبیعتاً بعد از گذشت این سال­ها، تبلیغات هم نیازمند تغییرات بنیادی بوده است. بمباران پیام­ها و تبلیغات تلویزیونی تکراری که نشانه­های خستگی رابین مخاطبین نمایان ساخته بود، بازاریابان را به سمت روش­های جایگزین برای مدل­های سنتی کشاند. روش­های جایگزینی که اصولاً بافرهنگ عامه و پیام­های آم ارتباط مستقیم دارد.

با این تفاسیر IMC را می­توان یک انقلاب در سیستم­ های بازاریابی دانست که حالا بعد از گذشت سال­ ها به این ایران هم رسیده است. ویژگی­های این تغییرات که در بازار، مخاطبان و محصولات اثرگذار است شامل موارد زیر می­شود:

  • اول اینکه پول­ها کم­ کم از تبلیغات رسانه ­ای به شیوه ­های دیگر سرازیر می­شود. مدت­هاست که اغلب بازاریابان به این نتیجه رسیده­اند که تبلیغات سنتی بسیار گران است و آن‌قدر که بایدوشاید به‌صرفه نیست و این خود مزید بر علت می­شود تا جهت­ گیری­ ها عوض شود. تغییری که حالا می­تواند بهانه ­های علمی ­تری را برای توجیه خود داشته باشد.
  • دوم اینکه به‌طورکلی تبلیغات بازهم در حال کمرنگ­تر شدن است و شاید چیزهایی شبیه روابط عمومی (PR) جای آن را گرفته است. قرار نیست وارد بحث شویم که ثابت کنیم چه چیز جزو تبلیغات محسوب می­شود و چه چیز نمی­شود اما به‌هرحال حداقل درگذشته روابط عمومی، رویدادها، حمایت­های مالی (اسپانسرینگ) و اینترنت یا وجود نداشت یا جزو تبلیغات به‌حساب نمی­آمد.
  • جذابیت بازار به‌مرور برای خرده‌فروشان بیشتر از تولیدکنندگان شده است. این خرده‌فروشان از مغازه ­های محلی و حتی منطق ه­ای تبدیل به فروشگاه­های زنجیره­ای شده ­اند. این خرده­ فروشان بزرگ با استفاده از نفوذ فراوان در جامعۀ تقاضا می­توانند کمک زیادی به پایین آوردن هزینه ­های تبلیغ کنند. درعین‌حال تکنولوژی سبب می­شود تا مراحل تحقیقات بازار برای شرکت­هایی که تحقیقات برایشان جذاب است، راحت­ تر اتفاق بیفتد. این‌ها باعث می­شود تا در مدت کوتاهی ارتقاء فروش ملموس و مشهود باشد.
  • به کمک تکنولوژی در سال­های اخیر پایگاه اطلاعاتی بازاریابی رشد و توسعۀ چشمگیری داشته است. این پایگاه شامل نام مشتریان، جغرافیای خرید، جمعیت مخاطب، روانشناسی مخاطبین، الگوهای خرید، رسانه­ها و اطلاعات فراوان دیگری است. بازاریابی با داشتن این اطلاعات می­تواند دقیقاً روش مناسب هر مشتری را بیابد و از هزینه­ های بیجا جلوگیری کند. وجود چنین پایگاهی پشتوانۀ مهم و تعیین­کننده­ای برای فرآیندهای IMC است.
  • بعد از به‌کارگیری IMC در کشورهای توسعه­ یافته، تقاضای مشتریان برای پاسخگویی آژانس­های تبلیغاتی بسیار گسترده شده است و سازمان­های درصدد تحلیل ناکارآمدی برخی از برنامه­ های تبلیغاتی و صرف هزینه ­های تبلیغاتی شده­اند. آن‌ها دیگر فقط به دنبال تبلیغات نیستند بلکه به فروش، سهم بازار و سودآوری می­ اندیشند. درواقع شرکت­های تبلیغاتی صرفاً مسئول ترویج نیستند بلکه تبدیل به کاتالیزورهایی برای فروش شده­ اند و طبیعتاً ارزیابی کار آن‌ها با میزان فروش سنجیده می­شود.
  • رشد سریع اینترنت ماهیت کسب‌وکار را تغییر داده است و ارتباط و تعامل با مشتریان وارد فاز جدیدی شده است. کماکان مخاطبین اینترنت در حال افزایش است و این افزایش سعی و خطای شرکت­ها برای تغییر سیستم­های فروش را در پی دارد. این محیط تعاملی بخشی جدایی­ناپذیر از دنیای ارتباطی ماست و لزوماً بر استراتژی­های کسب‌وکار تأثیرات فراوانی دارد.
  • متخصصین استراتژی مهم­ترین افراد در به‌کارگیری سیستم­های IMC هستند و لزوماً پس‌ازاین همه ­چیز بستگی به IMC دارد. این متخصصین خبره در تمام فرآیندهای بازاریابی هستند و تخصص­هایی همچون تحقیقات بازار، برندینگ، فروش، تبلیغات و غیره در فرآیندهای استراتژیک طبقه­ بندی می­شوند.

منبع: فرصت امروز 

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *