خانه مقالات برندینگ هویت‌ سازی بصری برای کودکان

هویت‌ سازی بصری برای کودکان

0 ثانیه خوانده شده
۰

در سال جاری شبکه‌‌های پویا برای گروه هدف خردسالان و نهال برای گروه هدف کودکان به‌صورت رسمی افتتاح شد. این شبکه‌ها با هویت بصری جدید برای هر یک از گروه‌ هدف‌های خود، برنامه‌هایی را تولید می‌کنند و در هویت بصری این شبکه‌ها از رنگ‌های شاد و زنده استفاده شده است.اینکه این لوگو‌ها تا چه اندازه می‌تواند با مخاطبان خود ارتباط برقرار کند، بهانه‌ای شد تا «فرصت امروز» سراغ ایمان یاری، طراح گرافیک و موشن‌گرافیکس و مشاور تبلیغات برود.

ایمان یاری در گفت‌وگو با «فرصت امروز» می‌گوید: شبکه‌های تلویزیونی کودکان دو مجموعه مخاطب دارند که شامل والدین و کودکان می‌شود؛ دسته اول که والدین هستند در انتخاب و بررسی محتوای شبکه نقش دارند و دسته دوم که کودکان هستند، مخاطبان اصلی این شبکه محسوب می‌شوند.

nahal-tv

شبکه جوجه!

او ادامه می‌دهد: به عقیده من در خصوص نشانه نوشته‌ شبکه‌های پویا و نهال، در برخورد با مخاطبان اصلی این شبکه‌ها تا حد زیادی درست عمل شده و در برقراری ارتباط با کودکان موفق خواهند بود. نزدیک شدن فرم لوگوها به تصویرسازی‌های کودکانه و استفاده از رنگ‌های شاد و زنده، برای مخاطبان این شبکه‌ها جذاب و گیراست اما یک نکته در طراحی در نظر گرفته نشده یا قربانی جذابیت بصری شده و آن‌هم خوانایی لوگو تایپ است.

زمانی که از نام «پویا» به تصویر یک جوجه می‌رسیم که بدون توضیح و تفسیر قادر به خواندن آن نیستیم و تصویر هم از لحاظ معنایی ارتباطی با نام ندارد، آن‌هم برای مخاطبانی که به‌احتمال‌قوی خواندن و نوشتن نمی‌دانند یا در ابتدای یادگیری آن هستند، دچار اشتباه تاکتیکی شده‌ایم. در مورد شبکه پویا باید انتظار این را داشته باشیم که کودکان پس از مدتی این شبکه را به نام «جوجه» بشناسند.

چه‌بسا برای معرفی نام شبکه به والدین هم مجبور به استفاده از نریشن برای خواندن آن به‌صورت صوتی شویم یا در مورد شبکه نهال هم به همین شکل باید منتظر خلاقیت کودکان در نام‌گذاری شبکه باشیم.

یاری می‌افزاید: البته باید در نظر داشت که اصولا استفاده از فرم و تصویر برای نشان یک شبکه تلویزیونی مخصوص کودکان بهترین انتخاب است و در این خصوص به‌درستی عمل شده اما با ریشه‌یابی مشکلاتی که عنوان شد، شاید به «خطا در نامگذاری» برسیم که بحث دیگری است و باید دید استراتژی این دو شبکه بر چه اساسی بوده و مدیران با چه منظور و هدفی این نام‌ها را انتخاب کرده‌اند؟

pouya-tv

استفاده از تنها یک طیف رنگ

این مشاور تبلیغاتی اظهار می‌کند: در خصوص فرم و زیبایی‌شناسی نشانه‌های طراحی‌شده نیز می‌توان گفت جدا از بحث خوانایی، با لوگوهایی قابل‌قبول و جذاب برای گروه هدف روبه‌رو هستیم. البته لوگوی شبکه نهال ایستایی کمتری دارد که قابل‌چشم‌پوشی است.

رنگ‌بندی در شبکه پویا جذاب‌تر و با فرم نهایی لوگو هماهنگ است و در شبکه نهال به‌ظاهر رنگ‌بندی براساس مفهوم نام شبکه انجام‌شده و تنها یک طیف رنگی استفاده ‌شده که علی‌القاعده به رنگ مکملی برای اجرای آیتم‌های شبکه نیاز دارد.

این طراح گرافیک بیان می‌کند: در مورد هویت بصری جدید این دو شبکه باید گفت لوگوهای طراحی‌شده قابلیت بسیار زیادی برای اجرای موشن‌گرافیک و ساخت آیتم‌های جذاب و میان‌برنامه‌های متنوع دارند اما با توجه به اینکه شخصا بسته‌ هویت بصری اجراشده را ندیده‌ام نظری در مورد اجرای نهایی آن ندارم.

 

گزارشگر:امیرکاکایی

روزنامه فرصت امروز 

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *