خانه مقالات بازاریابی نوآوری و رشد برند

نوآوری و رشد برند

7 ثانیه خوانده شده
۱

نوآوری و خلاقیت همان چیزی است که اکثر شرکت ها و کسب و کارهای کوچک و بزرگ در مورد آن صحبت می کنند. البته بسیاری از آنان معتقد اند به خلاقیت های بسیاری در کارشان دست یافته اند. حقیقت این است که واژه ی نوآوری، کلمه ای بسیار ساده و روان است و آنچنان که برخی آن را پیچیده در نظر میگیرند، نیست. اگرچه درعمل، دست یابی به آن نیز به سادگی تحقق نمی یابد. نوآوری به مجموعه ای از کارها یا روش های جدید گفته می شود که منجر به تغییراتی هر چند کوچک در راستای بهبود شرایط و افزایش کارایی می شود. هر تغییر در نحوه ی تفکر و بهبود عملکرد را می توان مترادف با نوآوری دانست.

به جای روی آوردن به روش های دشوار برای دست یابی به خلاقیت و نوآوری، کافی است کمی با دقت بیشتر به خواسته ها و نیازهای مشتریان گوش کنیم. گاه واکنش صحیح به خواسته ها و پاسخ به نیاز مشتریان، خود راهنمای رسیدن به روش های تازه و کشف استراتژی های جدید است. برندهایی همچون Starbucks نیز دقیقا همین کار را انجام داده اند و در جهت پاسخ به نیاز مردم، به خلاقیتی بزرگ و در نتیجه برندی قدرتمند دست پیدا کرده اند.www.brandabout.ir

در دنیای پر رقابت امروزی، بازاریابی و برندسازی، کسب شهرت و اعتبار، داشتن مشتریان وفادار، ایجاد رضایت و … کاری بسیار دشوار است و جز با بینش و آگاهی کامل و تکمیل آن با خلاقیت امکان پذیر نیست.

 

حال سوال اینجاست که چرا با وجود ساده بودن مفهوم نوآوری، اغلب دستیابی به آن برای بسیاری شرکت ها، هزینه بر بوده و گاه حتی با شکست نیز مواجه می شوند؟

در پاسخ می توان به این مطلب اشاره کرد که انتخاب نوع نوآوری نیز حائز اهمیت است. نوآوری وخلاقیت می تواند فعالیتی موقتی و کوتاه مدت باشد، مانند”مد” برای طراحان لباس و پوشاک و یا فعالیتی پایدار و با ثبات بیشتر باشد، مانند نوآوری هایی که در تکنولوژی حاصل می شود. بنابراین در قدم اول، شناخت نوع کسب و کار و پس از آن انتخاب خلاقیتی که بیشتر با کسب و کار هماهنگی داشته باشد، اهمیت زیادی دارد.

با برندابات بخوانید، بیاموزید و قدرتمند شوید.

نوآوری و برند رابطه ای مستقیم با یکدیگر دارند. به این معنا که برندهای قدرتمند اغلب به دلیل وجود هیجانات بیشتر در کار، قدرت خلاقیت بیشتری خواهند داشت و بیشتر به نوآوری دست پیدا می کنند. همین طور، کسب و کارهایی که در ابتدای شکل گیری نام پرآوازه ای نداشته، پس از مدتی ممکن است به دلیل نوآوری های بیشمار در کارشان، به برندی منحصر به فرد تبدیل شوند. به عبارت دیگر، وجود هریک می تواند به حضور دیگری کمک کند.

 

نوآوری از طریق تولید کالا و خدمات جدید، می تواند به شکل گیری بازارهای جدید کمک کند. بازار جدید به معنای نیاز جدید و راه های جدید پاسخ گویی به آنهاست.

در شرایطی که بازار کار در شرایط کاملا رقابتی قرار داشته باشد، نوآوری و ایجاد نقاط تمایز و انحصار، منجر به رشد کسب و کار و برند می شود. نوآوری به ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ در سازمان می انجامد و یک برند را از حالت ایستا خارج کرده و به برندی پویا و به روز تبدیل می کند.www.brandabout.ir

شرکت اپل یکی از بهترین نمونه ها در زمینه ی نوآوری است که با هدف توسعه ی تکنولوژیکی توانسته است مخاطبان بسیاری را در سراسر جهان با خود همراه کند. این برند با تولید محصولات جدیدی که بتواند به روش های بهتری به نیاز کاربران پاسخ دهد، توانسته است محبوبیت بسیاری برای خود کسب کند و به عنوان یک برند خلاق شناخته شود.

نتیجه گیری:

برای دست یابی به نوآوری باید بتوانیم در ابتدا مشتریان خود را به خوبی درک کنیم و نیازهای پنهان آنان را شناسایی نمائیم. در قدم بعدی به شناخت کاملی از ویژگی های برند خود دست پیدا کنیم و در گام آخر میان نیازهای مشتریان و توانایی های برند خود ارتباطی مناسب، منطقی و جدید برقرار کنیم. اگر چه خلاقیت آنقدرها هم ساده نیست، اما دست نیافتنی نیست.

نویسنده: علیرضا جعفری

کارشناس مارکتینگ و برندینگ

 برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
Armani - Banner online 790x63-01
گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

 

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…
  • گلی پلاس؛ سودای جوانی

    دیر زمانی نیست که گلی ، بیشترین سهم بازار فروش مایع ظرفشوئی در کشور را داشت. اما حالا̷…
  • چسب هل

    چگونه برند خود را نابود کنیم؟

    امروزه تمام کسب و کارها نیازمند ارائه تصویر روشنی از خود نزد افکار عمومی هستند. در این مسی…
  • اسنوا

    هدف وسیله را توجیه نمی کند

    تحلیلی بر همکاری اسنوا و برنامه ی خندوانه در ابتدای هفته با طرح چند سوال با شما خوانندگان …

یک دیدگاه

  1. […] با برندابات بخوانید، بیاموزید و قدرتمند شوید. […]

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *