خانه مقالات بازاریابی مسئولیت اجتماعی سازمان چیست؟

مسئولیت اجتماعی سازمان چیست؟

7 ثانیه خوانده شده
۴
مسئولیت اجتماعی چیست

مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان یا (CSR (corporate social responsibility شامل موضوعاتی مرتبط با رفتار سازمان در محیط اجتماعی بوده و فراتر از قلمروهای صرفا اقتصادی است که سازمان ها  به طور سنتی با آنها در ارتباط هستند.وقتی زمینه ای را در نظر می گیریم که به طور خاص اقتصادی نیست، کسب و کار ها با مجموعه ای از حقوق و مسئولیت های مرتبط با جامعه ای که آن ها را در بر گرفته است، روبرو می شوند که به آن ها اجازه نمی دهد تا تنها بروی مدیریت اقتصادی به منظور دستیابی به اهداف خود تمرکز نمایند.

سازمان ها در فعالیت های روزانه خود با چالش های اجتماعی، اقتصادی، قانونی، اخلاقی، و زیست محیطی روبرو می شوند که رفتار آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. ممکن است تنها هدف این سازمان ها حداکثرسازی سود یا حداکثرسازی ثروت صاحبان سهام باشد، در حالیکه می توان اهداف دیگری را نیز در نظر گرفت.

می توان مفهوم مسئولیت اجتماعی سازمان را به رویکرد فوق اضافه کرد.این مفهوم اهداف گسترده تری را در بر می گیرد که شامل جنبه های اجتماعی – اقتصادی هستند.این مفهوم فراتر از بدست آوردن سود اقتصادی تنها استو بهبود رفاه جامعه را نیز شامل می گردد و از آن دفاع می نماید. در حقیقت می توان گفت که شرکت ها تنها نیازهای مالکین خود را تامین نمی کنند، بلکه نیازهای مجموعه ای از بازیگران اجتماعی را برآورده می کنند که به شرکت و حوزه فعالیت آن علاقمند هستند.(ذی نفعان)

دیدگاه دیگری این طور بیان می کند که یک شرکت مسئول در برابر جامعه و اجتماع ، سازمانی اقتصادی و رقابتی است که سعی بر انجام وظایفی دارد که تضمین کننده بقاء و دوام ان هستند.این امر مستلزم این است که شرکت شرایط خاصی را فراهم ساخته و برآورده سازد.بطور مثال؛ شرکت باید محصولات و خدماتی را ارائه دهد که  به نیازهای مشتریان پاسخ دهند، از انجام تنها حداقل ها فراتر رود، در تمامی موارد تصمیم گیری خود به طور اخلاقی عمل کند، شرایط کاری سالم و امنی را برای کارکنان فراهم نماید، به محیط زیست احترام بگذارد و خود را با جامعه ای یکپارچه کند که در آن وارد شده است.

در تعریفی دیگر، مسئولیت اجتماعی شرکت عبارت است از اداره یک کسب و کار به طوری که آن کسب و کار بتواند انتظارات اخلاقی، قانونی، مالی و عمومی جامعه را برآورده سازد.هدف اصلی شرکت بقاء به وسیله بدست آوردن مزیت رقابتی در بازار اقتصادی استو با توجه به اینکه متمایز کردن فعالیت های اقتصادی و اجتماعی شرکت می تواند دشوار باشد، مکانیزم های مسئولیت اجتماعی قادر خواهد بود بقا، و کارایی شرکت را تضمین کرده و پایدار نگاه دارد.بر این اساس فعالیتهای مسئولیت اجتماعی می توانند با عملکرد سازمان در جنبه های محتلف مرتبط شود.

تمایل شرکت برای پذیرش مسئولیتی بیش از مسئولیت عادی اقدامات و اثرات کسب وکار خود است. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت، مسئولیتی بزرگتر است که شرکت در قبال اثرات خود بر جامعه و محیط طبیعی بر عهده دارد.

این مقاله ادامه دارد…

نویسنده: پژمان پاکدامن

 مشاور و برنامه ریز استراتژی برندسازی 
 

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

.

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…
  • توسعه برند شخصی

    توسعه برند شخصی

    برندسازی شخصی فرآیند شناسایی ارزش منحصر به فرد و متمایزی است که به یک سازمان، تیم و یا پرو…
  • برند ، جایگاه برند، وعده برند، کدام؟

    آیا تابحال در جلسه ای بوده اید که در آن، دو نفر منظور یکسانی داشته اند، اما هر کدام برداشت…

۴ دیدگاه ها

  1. مبلمان

    بهمن ۱۶, ۱۳۹۶ در ۱:۳۰ ب.ظ

    سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیز
    در زمینه ای که فعالیت میکنید جزو بهترین سایت ها هستید

    پاسخ دادن

  2. لباس عروس

    اسفند ۳, ۱۳۹۶ در ۷:۵۱ ق.ظ

    خیلی ممنون از سایت عالی و بسیار مفید شما

    موفق باشید

    پاسخ دادن

  3. نرم افزار crm

    اسفند ۸, ۱۳۹۶ در ۵:۵۹ ق.ظ

     سپاس فراوان از اشتراک گذاریتون مطالب سایت عالیه

    پاسخ دادن

  4. کفپوش pvc

    اردیبهشت ۲, ۱۳۹۷ در ۱۱:۵۶ ق.ظ

     .بسیارعالی، مسئولیت یک سازمان تنها نباید اقتصادی باشد بلکه باید مسئولیت های بزرگتری را برای سلامت و رشد جامعه دربر بگیره

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *