خانه مقالات بازاریابی متخصصین برمی خیزند : مزایای تخصص گرایی در بحث مشاوره مدیریتی

متخصصین برمی خیزند : مزایای تخصص گرایی در بحث مشاوره مدیریتی

4 ثانیه خوانده شده
۰

هر روز بر صحت  این موضوع تاکید می شود : ما در عصر متخصصین زندگی می کنیم.

تخصص گرایی همواره استراتژی کارآمدی برای در دست گرفتن قیمت های بالا، تدوین راهبردهای مضاعف و انعقاد قرارهای خرید و فروش بوده است واهمیت آن همچنان در حال افزایش است. در صنعت مشاوره مدیریتی امکان ایجاد ارتباطات هم زمان در فضای آنلاین  به معنای فروریختن سد مسافت بین افراد است.

با کوچک شدن دنیای حرفه ای احتمال ورود خریداران به دنیای مجازی برای جست و جوی مختصصین افزایش می یابد. در این محیط جایگاه مزایای تخصص گرایی بیش از پیش نمایان می شود.

آیا این پایان کار مشاوره مدیریتی عمومی گرا است؟ آیا بخش تخصصی جای بخش عمومی را خواهد گرفت؟ برا ایجاد دیدگاه های بیشتر در مورد این مسائل می بایست انواع مختلف تخصص گرایی را با فواید و مضرات هر نوع در نظر بگیریم.

 

  • تخصص گرایی صنعتی

این نوع از تخصص گرایی به دلایل بسیار بدیهی یکی از قدرتمندترین انواع تخصص گرایی بشمار می آید .  بطور کلی صنایع برای مدتی بعنوان یک کلیت در کنار ما ماندگار هستند. آنها همواره دارای چالش ها و مسائل مختلف خواهند بود حتی اگر نوع این چالش ها تغییر کند. مادامی که متخصصین صنعتی توجه و زمان خود را به  «به روز ماندن» درمورد این مسائل اختصاص دهند، دیگر نیازی به نگرانی درباره از کار افتادگی تخصص خود نخواهند داشت؛ مگر آنکه کلیت صنعت منسوخ گردد.

البته احتمال از بین رفتن صنعت وجود دارد. اگر شما ۱۵ سال پیش تصمیم به کسب تخصص در خدمت رسانی در فروشگاه های کرایه فیلم گرفته اید پس احتمالا در حال حاضر با مشکل روبرو می شوید. اما بخش صنایع نوعا در بحث تخصص گرایی  دارای ثبات بیشتری نسبت به دیگر حوزه ها است؛ تنها باید صنعت مورد نظر خود را با برنامه ریزی انتخاب کنید. اگر جایگاه درست را انتخاب کنید می توانید  با تغییر مداوم مسائل در فضای بازار مربوط به خود سازگار شوید.

 

  • تخصص گرایی خدماتی

یک استراتژی دیگر، تخصص گرایی در تامین انواع معینی از خدمات در سرتاسر صنایع مختلف است. مثال های مربوط به این نوع تخصص گرایی می تواند شامل مشاوره رسانه جمعی، دستورالعمل برنامه ریزی برای موفقیت یا برنامه ریزی استراتژیک باشد. شما بعنوان یک تامین کننده از اجرای کارشناسی سازی عمیق در یک سرویس کاملا مشخص بعنوان اهرمی  برای خدمت رسانی به طیف وسیعی از مشتریان استفاده می کنید. این نوع از تخصص گرایی زمانی کارآمد است که قصد تهیه یا معرفی حیطه خدماتی جدیدی  را داشته باشیم که افراد زیادی با آن آشنایی ندارند. این روش می تواند سوخت لازم برای یک رشد چشمگیر زود هنگام را در حین اعتبار سازی داخل فضای یک بازار نوشکفته برای ما فراهم کند.

هرچند در اینجا مانعی قابل توجه وجود دارد. در حالیکه این نوع تخصص گرایی فرصت بسیار خوبی برای آغاز بکار در اختیارتان می گذارد، زمانی که رقبا با تقاضای مربوط به خدمات خاص شما آشنا شوند آنگاه اگر بازار تا بحال از این تخصص اشباع نشده باشد نیز بسرعت شروع به اشباع شدن می کند.

 

  • تخصص گرایی جغرافیایی

تاریخچه این گونه تخصص گرایی به زمان های بسیار قدیم باز می گردد :کار کردن تنها با مشتریان یک منطقه جغرافیایی خاص. مزایای تخصص گرایی در یک منطقه در زمان های گذشته بسیار قابل ملاحظه بوده است : این روش به تامین کنندگان کمک می کند تا نیازهای منحصر بفرد یک پایگاه مشخص از مشتریان را دریابند؛ مثلا خصوصیات ویژه قواعد محلی. تخصص گرایی جغرافیایی در مواردی می تواند شبکه ای در هم تنیده از مشتریان و دیدگاه ها را در اختیار شما قرار دهد.

این تخصص گرایی مادامی که زندگی در آن محل بعنوان مزیتی برای تامین کننده بحساب آید، کارآمد است. اما مشکل اینجاست : در فضای بازار امروز روندی کاملا جدا از روند خریدارانی وجود دارد که تنها در بین گزینه های محلی به دنبال تامین کنندگان متخصص هستند. بسیاری از چالش های بازرگانی حال حاضر شامل چالش هایی است که در سطح جهانی رخ می دهند و همچنین امروزه برقراری ارتباط متخصصین با مشتریان نقاط مختلف جهان بسیار آسانتر از گذشته شده است. به همین دلایل ،کاملا واضح است که توانمندی روش تخصص گرایی جغرافیایی برای ایجاد تفاوت همواره در حال کاهش است.

 

  • تخصص گرایی با نقشی معین در بین سازمان ها

این نوع تخصص گرایی بر کار در یک نقش تعیین شده (یا مجموعه ای از آنها) در میان سازمان های طرف معامله تمرکز دارد. این به آن معنا است که شما برای مدیران کل (CEO) سازمان، مشاوره مدیریتی اختصاصی تامین می کنید یا صرفا با ریاست منابع انسانی کار می کنید.

این استراتژی جایگاهی فراهم می کند که از طریق آن می توان به بینش فوق العاده ای از نیازها و چالش های مربوط به هر نقش خاص دست یافت و با تشخیص مشکلات با روشی براساس تجربیات وسیع و متمرکز، به این نیازها کمک کرد.

شاید این روش مخاطبین شرکت شما را محدود کند اما فواید قابل ذکری در آن وجود دارد و البته محدودیت ایجاد شده نیز همیشه آنقدر که به نظر می رسد حائز اهمیت نیست. در صورتی که جایگاهی نسبتا با ثبات را برای کاربرگزینید می توانید بطور کامل بر نیازهای حرفه ای اینگونه جایگاه ها، حتی در میان صنایع دیگر، تمرکز کنید  و کسب و کار خود را به روی طیف وسیع تری ازمشتریان بالقوه بگشایید.

  • تخصص گرایی در انواع خاصی از مشکلات

می توان بسته به نوع مشاوره مدیریتی مورد استفاده، در یک مسئله خاص تخصص گرایی کرد و مشکل را از طریق ارائه انواع مختلف خدمات حل نمود. این نوع از تخصص گرایی خود را وقف بازاریابی محتوا و تدوین راهبردها می کند. شما می توانید با خلق محتوایی آموزشی در مورد مشکلات حل شده توسط این روش به شرح کارشناسی سازی و تخصص گرایی خود بپردازید و در عین حال به مشتریان بالقوه کمک کنید تا این مشکلات را به روشی مشخص کنند که با خدمات ارائه شده شما در توازن باشند. این مشکلات به چه شکل خواهند بود؟ ممکن است شامل مسائل مربوط به پیشرفت در تولیدات، کاهش هزینه ها و مواجهه با ادغام های انجام گرفته باشند. مزیت این روش وجود هماهنگی قوی بین مشکل مورد نظر و تخصص شما است اما چالشی که در این بین وجود دارد آن است که شما تنها می توانید با سازمان هایی کار کنید که دچار این مسائل هستند و آنها را بعنوان مشکلات تلقی می کنند.

 

نتیجه گیری : آیا عمومی گرایی جایگاهی برای خود داشته است؟

 (عمومی گرایی : کسب تخصص در زمینه های مختلف و کلی بجای تخصص در یک رشته خاص)

عمومی گراها احتمالا به این زودی از صفحه روزگار محو نخواهند شد. اما بدیهی است که تخصص گرایی دارای فوایدی متنوع و کارآمد است و تاثیر این فواید و مزایا بر رقابت بین شرکت ها در پی روند رو به افزایش جهانی شدن صنعت مشاوره مدیریتی، همچنان ادامه خواهد داشت. نکته کلیدی در این روند، اتخاذ تصمیم گیری های قاعده مند همراه با درک جامع از مزایا و مشکلات استراتژی مورد نظر است.

شما می توانید با دقت در انتخاب نقطه تمرکز برای شرکت، خود را از دیگر رقبا متمایز کنید و در عین حال به اعتبار سازی و تخصصی زایی در جایگاه ویژه خود بپردازید. با انتخاب یک زمینه موجود در بازار بعنوان نقطه تمرکزمی توانید آن زمینه را دست بگیرید ؛ این تخصص گرایی به احتمال زیاد به شما برای پیشروی خوب در مسیر کمک می کند.

کارگاه های آموزشی

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *