خانه مقالات بازاریابی فقدان روابط عمومی موثر!!

فقدان روابط عمومی موثر!!

0 ثانیه خوانده شده
۰

کیارستمی همچنان معلم است 

تصمیم داشتم این یادداشت را در ستون هفته قبل منتشر کنم اما با خوش­بینی منتظر یک عکس ­العمل منطقی ماندم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و لازم دانستم به این موضوع اساسی و مهجور که انگار سالهاست از ذهن افراد، اصناف، جمعیت­ها و شرکت­ها پاک شده دوباره اشاره کنم و آنرا یادآوری نمایم. متاسفانه بسیاری از ما هنوز شیوۀ صحیح دفاع از دستاوردها و داشته ­های خود را نیافته­ایم. در موارد شخصی جوابگو نیستیم و اصطلاحاً اغلب به جلو فرار می­کنیم!! در موارد جمعی و هنگامی که مثلاً به سیاست­ها یا عملکرد یک ارگان یا شرکت اشکالی وارد می­شود، جواب­های نامربوط از اشخاص غیرمسئول، طرح دعوا، بی­محلی در مواقعی که امکان داشته باشد یا شیوه ­های نادرست دیگر مورداستفاده قرار می­گیرد که تبعات جبران­ ناپذیری برای جامع و نگاه قاطبه مردم نسبت به آن ارگان بوجود می­آید.

سال­ها پیش در کشورهای پیشرو بخشی بنام روابط عمومی یا pr بوجود آمده است که متاسفانه در کشور ما اگر یک دپارتمان اضافه و بی­مصرف در ادارات و شرکت­ها نباشد، شمشیر برآمده­ایست که بر سر سئوال ­کنندگان فرود می­آید. روابط عمومی برای ما نقش یک اهرم تبلیغاتی را یافته است و زبان پاسخگو نیست. این در حالی است که در تعریف روابط عمومی به “برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط هستند” تاکید و اشاره مستقیم شده است. ارتباط موثر و هدفمند لزوماً ارتباط سازمان با مرتبطین نیست. بلکه سازمان­ها نیز ملزم به پاسخگویی منطقی و به دور از احساس به مخاطبین خود هستند.

کمتر از سه هفته پیش بود که خبر وفات عباس کیارستمی، هنرمندان و علی ­الخصوص دوستداران سینما را بهت­زده و اندوهگین نمود. از همان ساعات اولیه اخبار مختلفی در خصوص دلایل مرگ این هنرمند بزرگ در شبکه ­های اجتماعی و در بین دوستداران ایشان شایع شد و در نهایت بسیاری از نزدیکان ایشان شیوۀ درمانی و مراقبت­های پس از عمل را بی ­تاثیر در این اتفاق نمی­دانستند. این پایان ماجرا نبود. خانوادۀ هنرمند فقید برای پزشکان دست­اندرکار پروندۀ قضایی تشکیل دادند و ادامۀ کار به وزارت بهداشت، نظام پزشکی و قوۀ قضائیه سپرده شد. تا اینجای کار قضایا مرحله به مرحله پیش رفت اما مشکل از جایی شروع شد که دوستداران وی خواستار توضیحات بیشتر و شرح اتفاقات و پروسۀ درمانی عباس کیارستمی شدند.

mehrjoei

دقیقاً اینجا بود که عدم رسیدگی مناسب به انتظار بحق مخاطبین و بی­ محلی مراکز درمانی و پزشکانی که در این پروندۀ پزشکی دخیل بوده ­اند، تب شایعات و اتهامات را تندتر کرد و در نهایت کار را به جایی رساند که کارگردان شهیر و با سابقۀ سینما، داریوش مهرجویی، لب به سخن بگشاید و با شیوه­ای که نشانۀ انزجار از این سکوت و بی­طاقتی از این بی­ جوابی است، پزشکان درگیر این پرونده را مورد خطاب قرار دهد. پس از این خطابه بود که از هر گوشه و کناری برخی از پزشکان و دانشجویان پزشکی به اصطلاح آستین همت بالا زدند و جوابیه ه­ایی صادر کردند که کاش نمی­کردند.

فارغ از قضاوت در خصوص صحبت­های داریوش مهرجویی، عکس­ العمل ­ها همگی ناشی از خشم، احساس و کدورت بوده و نه تنها نشانی از قطعیت و صحت و منطق نداشت بلکه شرایط را بیش از پیش بدتر نمود. از آن دوست پزشکی که کاربلدی پزشکان و مقایسه آن با سینماگران را با تعداد مراجعین به بیمارستان­ها و مقایسۀ آن با سینما می­سنجد، تا آن دکتری که با پلاکارد در جلوی بیمارستان به داریوش مهرجویی (که قطعاً یکی از پنج کارگردان تاریخ سینمای ایران است) توهین می­کند، نشان از آن دارد که روابط عمومی حداقل در جامعۀ پزشکی و مراکز درمانی ایران معنی چندانی ندارد. روابط عمومی بیمارستان مربوطه تنها با یک اعلامیه و نشر یک بیانیه براحتی می­توانست از تشنج­ها بکاهد و در عین حال از این مشکل بزرگ حتی برای خود فرصت ­سازی کرده و به عنوان یک مرکز پاسخگو، مسئول و مهربان به مردم معرفی شود.

شکل­ دهی صحیح ارتباط با مشتریان دقیق زمانی مشخص می­شود که معضلی با آنها پدید می­آید و تخصص و کارآیی دپارتمان روابط عمومی در این بزنگاه معین می­شود. و البته با قاطعیت این معضل را می­توان به بسیاری دیگر از اصناف و ارگان­ها نیز تعمیم داد. اصلاً بعید نیست که اگر سئوالی از اصناف هنری و سینمایی نیز توسط مخاطبین (که همچون بخش­های درمانی شامل عموم جامعه می­شوند) مطرح شود، با چنین فضای انفعالی و بی­جوابی حاصل از نادانی مواجه نشویم. و تمام این مشکلات، معضلات و درگیری­هایی که همچون مثال کیارستمی فقید در جامعه پیش آمده و خواهد آمد، با ایجاد بخش روابط عمومی پویا (و نه دکوری!!) از بین خواهد رفت.

متاسفانه کماکان روحیۀ تقویت روابط عمومی و ایجاد این تخصص (به مثابه روحیۀ پاسخگویی) در سیستم­های مختلف اجتماعی ما وجود ندارد. علی ­الخصوص برج عاج نشینان کمتر خود را در معرض پاسخگویی و اساساً مستحق پاسخگویی می­دانند. بحران افکار عمومی هجمۀ بزرگی است که غلبه بر آن کار ساده­ای نیست. به خصوص با همه ­گیر شدن شبکه­ های اجتماعی کار سخت­ تر از پیش است و بخشی از فعالیت­های روابط عمومی معطوف به همین شبکه­ های اجتماعی است. بدلیل همین نقصان، پزشکان پروندۀ پزشکی مذکور، با چالش عدم تعهد روبرو هستند اما مسلماً این پایان کار نیست و همۀ ما در شرایطی اگر تخصص و توان پاسخگویی مناسب و به موقع را نداشته باشیم دچار چنین شرایطی خواهیم بود. به نظر می­رسد وقت آن رسیده است که با تمرکز بر تعهد پاسخگویی به مخاطب، در فکر راه ­اندازی یا بکارگیری مجدد افراد و دستگاه­های روابط عمومی در مجموعۀ خود باشیم.

نویسنده: رضا مافی 

منبع: فرصت امروز 

  • چسب هل

    چگونه برند خود را نابود کنیم؟

    امروزه تمام کسب و کارها نیازمند ارائه تصویر روشنی از خود نزد افکار عمومی هستند. در این مسی…
  • روشهای روابط عمومی نوین

    با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، زمان بودجه بندی برای سال آینده نیز فرامی رسد و بهتر است بودج…
  • برندسازی در گوشه دنج!

    بررسی فعالیت های ارتباطاتی برند بیمارستان صارم در گفت وگو با دکتر فرزاد مقدم با ظهور بیمار…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *