خانه مقالات بازاریابی فقدان روابط عمومی موثر!!

فقدان روابط عمومی موثر!!

0 ثانیه خوانده شده
۰
0
1

کیارستمی همچنان معلم است 

تصمیم داشتم این یادداشت را در ستون هفته قبل منتشر کنم اما با خوش­بینی منتظر یک عکس ­العمل منطقی ماندم که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و لازم دانستم به این موضوع اساسی و مهجور که انگار سالهاست از ذهن افراد، اصناف، جمعیت­ها و شرکت­ها پاک شده دوباره اشاره کنم و آنرا یادآوری نمایم. متاسفانه بسیاری از ما هنوز شیوۀ صحیح دفاع از دستاوردها و داشته ­های خود را نیافته­ایم. در موارد شخصی جوابگو نیستیم و اصطلاحاً اغلب به جلو فرار می­کنیم!! در موارد جمعی و هنگامی که مثلاً به سیاست­ها یا عملکرد یک ارگان یا شرکت اشکالی وارد می­شود، جواب­های نامربوط از اشخاص غیرمسئول، طرح دعوا، بی­محلی در مواقعی که امکان داشته باشد یا شیوه ­های نادرست دیگر مورداستفاده قرار می­گیرد که تبعات جبران­ ناپذیری برای جامع و نگاه قاطبه مردم نسبت به آن ارگان بوجود می­آید.

سال­ها پیش در کشورهای پیشرو بخشی بنام روابط عمومی یا pr بوجود آمده است که متاسفانه در کشور ما اگر یک دپارتمان اضافه و بی­مصرف در ادارات و شرکت­ها نباشد، شمشیر برآمده­ایست که بر سر سئوال ­کنندگان فرود می­آید. روابط عمومی برای ما نقش یک اهرم تبلیغاتی را یافته است و زبان پاسخگو نیست. این در حالی است که در تعریف روابط عمومی به “برقراری ارتباط مؤثر و هدفمند با گروه‌هایی که با سازمان در ارتباط هستند” تاکید و اشاره مستقیم شده است. ارتباط موثر و هدفمند لزوماً ارتباط سازمان با مرتبطین نیست. بلکه سازمان­ها نیز ملزم به پاسخگویی منطقی و به دور از احساس به مخاطبین خود هستند.

کمتر از سه هفته پیش بود که خبر وفات عباس کیارستمی، هنرمندان و علی ­الخصوص دوستداران سینما را بهت­زده و اندوهگین نمود. از همان ساعات اولیه اخبار مختلفی در خصوص دلایل مرگ این هنرمند بزرگ در شبکه ­های اجتماعی و در بین دوستداران ایشان شایع شد و در نهایت بسیاری از نزدیکان ایشان شیوۀ درمانی و مراقبت­های پس از عمل را بی ­تاثیر در این اتفاق نمی­دانستند. این پایان ماجرا نبود. خانوادۀ هنرمند فقید برای پزشکان دست­اندرکار پروندۀ قضایی تشکیل دادند و ادامۀ کار به وزارت بهداشت، نظام پزشکی و قوۀ قضائیه سپرده شد. تا اینجای کار قضایا مرحله به مرحله پیش رفت اما مشکل از جایی شروع شد که دوستداران وی خواستار توضیحات بیشتر و شرح اتفاقات و پروسۀ درمانی عباس کیارستمی شدند.

mehrjoei

دقیقاً اینجا بود که عدم رسیدگی مناسب به انتظار بحق مخاطبین و بی­ محلی مراکز درمانی و پزشکانی که در این پروندۀ پزشکی دخیل بوده ­اند، تب شایعات و اتهامات را تندتر کرد و در نهایت کار را به جایی رساند که کارگردان شهیر و با سابقۀ سینما، داریوش مهرجویی، لب به سخن بگشاید و با شیوه­ای که نشانۀ انزجار از این سکوت و بی­طاقتی از این بی­ جوابی است، پزشکان درگیر این پرونده را مورد خطاب قرار دهد. پس از این خطابه بود که از هر گوشه و کناری برخی از پزشکان و دانشجویان پزشکی به اصطلاح آستین همت بالا زدند و جوابیه ه­ایی صادر کردند که کاش نمی­کردند.

فارغ از قضاوت در خصوص صحبت­های داریوش مهرجویی، عکس­ العمل ­ها همگی ناشی از خشم، احساس و کدورت بوده و نه تنها نشانی از قطعیت و صحت و منطق نداشت بلکه شرایط را بیش از پیش بدتر نمود. از آن دوست پزشکی که کاربلدی پزشکان و مقایسه آن با سینماگران را با تعداد مراجعین به بیمارستان­ها و مقایسۀ آن با سینما می­سنجد، تا آن دکتری که با پلاکارد در جلوی بیمارستان به داریوش مهرجویی (که قطعاً یکی از پنج کارگردان تاریخ سینمای ایران است) توهین می­کند، نشان از آن دارد که روابط عمومی حداقل در جامعۀ پزشکی و مراکز درمانی ایران معنی چندانی ندارد. روابط عمومی بیمارستان مربوطه تنها با یک اعلامیه و نشر یک بیانیه براحتی می­توانست از تشنج­ها بکاهد و در عین حال از این مشکل بزرگ حتی برای خود فرصت ­سازی کرده و به عنوان یک مرکز پاسخگو، مسئول و مهربان به مردم معرفی شود.

شکل­ دهی صحیح ارتباط با مشتریان دقیق زمانی مشخص می­شود که معضلی با آنها پدید می­آید و تخصص و کارآیی دپارتمان روابط عمومی در این بزنگاه معین می­شود. و البته با قاطعیت این معضل را می­توان به بسیاری دیگر از اصناف و ارگان­ها نیز تعمیم داد. اصلاً بعید نیست که اگر سئوالی از اصناف هنری و سینمایی نیز توسط مخاطبین (که همچون بخش­های درمانی شامل عموم جامعه می­شوند) مطرح شود، با چنین فضای انفعالی و بی­جوابی حاصل از نادانی مواجه نشویم. و تمام این مشکلات، معضلات و درگیری­هایی که همچون مثال کیارستمی فقید در جامعه پیش آمده و خواهد آمد، با ایجاد بخش روابط عمومی پویا (و نه دکوری!!) از بین خواهد رفت.

متاسفانه کماکان روحیۀ تقویت روابط عمومی و ایجاد این تخصص (به مثابه روحیۀ پاسخگویی) در سیستم­های مختلف اجتماعی ما وجود ندارد. علی ­الخصوص برج عاج نشینان کمتر خود را در معرض پاسخگویی و اساساً مستحق پاسخگویی می­دانند. بحران افکار عمومی هجمۀ بزرگی است که غلبه بر آن کار ساده­ای نیست. به خصوص با همه ­گیر شدن شبکه­ های اجتماعی کار سخت­ تر از پیش است و بخشی از فعالیت­های روابط عمومی معطوف به همین شبکه­ های اجتماعی است. بدلیل همین نقصان، پزشکان پروندۀ پزشکی مذکور، با چالش عدم تعهد روبرو هستند اما مسلماً این پایان کار نیست و همۀ ما در شرایطی اگر تخصص و توان پاسخگویی مناسب و به موقع را نداشته باشیم دچار چنین شرایطی خواهیم بود. به نظر می­رسد وقت آن رسیده است که با تمرکز بر تعهد پاسخگویی به مخاطب، در فکر راه ­اندازی یا بکارگیری مجدد افراد و دستگاه­های روابط عمومی در مجموعۀ خود باشیم.

نویسنده: رضا مافی 

منبع: فرصت امروز 

  • روشهای روابط عمومی نوین

    با نزدیک شدن به نیمه دوم سال، زمان بودجه بندی برای سال آینده نیز فرامی رسد و بهتر است بودج…
  • برندسازی در گوشه دنج!

    بررسی فعالیت های ارتباطاتی برند بیمارستان صارم در گفت وگو با دکتر فرزاد مقدم با ظهور بیمار…
  • چرا IMC رشد خواهد کرد؟

    IMC یکی از مهم­ترین تحولات بازاریابی در سال­های گذشته (حدود ۱۹۹۰) بوده است که کم­ کم در کش…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

برند و تحول در ارتباط با مشتری برای کسب و کارهای B2B

در پس هر ارتباط موفقیت آمیز بین فروشنده و مشتری در کسب و کارهای B2B، تلاش و منابع فراوانی …