خانه مقالات بازاریابی فرصت های طلایی المپیک برای برندهای مشهور ورزشی

فرصت های طلایی المپیک برای برندهای مشهور ورزشی

2 ثانیه خوانده شده
۰

حضور باشکوه و برازنده ای که نشان ها و نمادهای یک کشور را نمایش دهد، همیشه مهم ترین دغدغه  کشورهایی بوده که در المپیک های ورزشی حضور می یابند. رژه کاروان های ورزشی در برابر دوربین های تلویزیونی با میلیون ها بیننده که از سراسر جهان آنها را رصد می کند، موجب شده تا همه کشورها در تکاپوی ایجاد بهترین ویترین از فرهنگ و هنر و رویکردهای کشورشان باشند.

این مهم به ویژه در پوشاک کاروان های ورزشی بهترین نمود را دارد. به همین دلیل برندهای مشهور و برتر جهان معمولاً برای در اختیار داشتن امتیاز تهیه البسه کاروان های کشورها، از هم پیشی می گیرند و هر کدام به نوعی سعی در به دست آوردن اسپانسرینگ تیم های ورزشی کشورها دارند.

olymic brand of sport

در واقع پوشاک در بازی های المپیک، فرصت های چشم گیری را در اختیار تولیدکنندگان لباس ورزشی قرار می دهد تا بتوانند حضور جهانی خود را بیش از پیش تثبیت کنند. سه برند معروف نایک، آدیداس و پوما در دوره قبلی المپیک، یعنی المپیک سال ۲۰۱۲ لندن، حضوری چشم گیر داشتند که در این گزارش به نحوه فعالیت های تجاری آنها اشاره می شود.

برگزاری بازی های المپیک نه تنها یک رویداد مهم ورزشی به شمار می رود، بلکه از نظر اقتصادی نیز یکی از رویدادهای مهم جهانی است که حجم عظیمی از فعالیت های تجاری را شامل می شود. در این میان، بحث پوشاک، یکی از مسائل مهم در بازی های المپیک است که در هر دوره، تولیدکنندگان و طراحان زیادی را در سراسر جهان به خود مشغول می کند. بیش از ۲۰۰ کشور جهان در این بازی ها شرکت می کنند و در این میان، آن چیزی که بیش از همه چشم گیر است، نوع پوشاک ورزشی است که ورزشکاران این کشورها به تن می کنند.

همچنین نوع لباس و کفش ورزشکاران المپیک به لحاظ تبلیغاتی نیز بسیار تأثیرگذار است، به طوری که بسیاری از برندهای مشهور پوشاک ورزشی جهان سعی می کنند در این بازی ها، حضوری فعال و قابل توجه داشته باشند. در اینجا به صورت اختصاصی به فرصتی که المپیک ۲۰۱۲ لندن در اختیار چند برند معتبر لباس ورزشی قرار داد می پردازیم و نوع حضور این تولیدکنندگان را در برند مذکور بررسی می کنیم.

سه تولیدکننده بزرگ پوشاک ورزشی، یعنی آدیداس، نایک و پوما در المپیک لندن حضوری فعال داشته و فرصت مناسبی را برای تبلیغات در رسانه ها و معرفی محصولات خود به سراسر جهان پیدا کرده بودند که در ادامه به این مسئله اشاره می کنیم.

آدیداس، حامی رسمی المپیک لندن

حضور برند آدیداس در المپیک ۲۰۱۲ لندن، بسیار چشم گیر بوده است، به طوری که این برند توانست حامی رسمی این المپیک شود. آدیداس هدف خود را از این حضور فعال این گونه بیان کرد که می خواهد از این فرصت به عنوان یک سکوی پرش در مقابل رقیب سرسخت خود، یعنی نایک، استفاده کند؛ چراکه نایک ۹درصد از سهم کل پوشاک بازار را از آن خود کرده و این مقدار در مقابل آدیداس که ۵درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است، پیشرفت بزرگی است؛ همچنین جالب است بدانید که در زمینه تولید کفش نیز سهم نایک از بازار جهانی ۴درصد بوده و این درحالی است که سهم برند آدیداس از تولید کفش ورزشی تنها ۲درصد است؛ به همین دلیل نیز این گروه تولیدی به دنبال استفاده حداکثری از فرصت های تبلیغاتی خود است و در این میان، المپیک لندن این فرصت را در اختیار برند آدیداس قرار داد.

طبق آمار ارائه شده، برند آدیداس در المپیک لندن هزینه ای بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار را متقبل شد و پوشاک تولید شده توسط این کمپانی، بر قامت ۷۰هزار داوطلب المپیک دیده شد. آمار فوق بیانگر نوع حضور برند آدیداس و فعالیت چشم گیر اقتصادی و تجاری این کمپانی به عنوان اسپانسر رسمی المپیک مذکور بود که قطعاً مزایای تجاری زیادی را برای این برند در پی داشت.

حضور نایک در المپیک لندن

برند نایک نیز به عنوان یکی از تولیدکنندگان معتبر پوشاک ورزشی در جهان، در المپیک لندن حضوری چشم گیر داشت، اگرچه برای بازی های المپیک به یک اسپانسر رسمی نیاز است و با وجود آدیداس، دیگر برند نایک نمی توانست به عنوان یک حامی رسمی حضور پیدا کند؛ اما این تولیدکننده از فرصت هایی که این المپیک در اختیار کمپانی های پوشاک قرار می داد، غافل نبوده و حضوری فعال را از خود ثبت کرده است. همکاری برند نایک با تیم های روسیه، چین، ایالات متحده آمریکا و آلمان در المپیک ۲۰۱۲ لندن کاملاً چشم گیر بود، ضمن اینکه برند نایک با بسیاری از ورزشکاران نیز معاملات شخصی زیادی را انجام داده بود و برخی از ورزشکاران معروف جهانی، برند نایک را به عنوان اسپانسر خود معرفی کرده و پوشاک تولیدی این کمپانی را در المپیک مذکور بر تن داشتند.

همچنین برند نایک با گسترش روند تبلیغاتی خود در شهر لندن نیز حضور فعال خود را در این المپیک بیشتر نشان داد، به عنوان مثال با دایر کردن یک فروشگاه بزرگ در مرکز خرید وستفیلد لندن، که درست در کنار مقر المپیک واقع شده بود، بسیاری از تماشاگران را به سوی خود جلب می کرد.

پوما: سومین تولیدکننده پوشاک ورزشی المپیک لندن

به دنبال آدیداس و نایک، پوما نیز از نام های آشنا در زمینه تولید پوشاک ورزشی است، این برند نیز در المپیک ۲۰۱۲ لندن از جمله تولیدکنندگان بزرگ پوشاک به شمار می رفت که نقشی چشم گیر در نوع لباس و کفش ورزشکاران داشت.

بسیاری از ورزشکاران معروف جهان، در بازی های المپیک با برندهای معروف پوشاک قرارداد بسته و تولیدات آنها را بر تن می کنند، برند پوما نیز برای معرفی کفش های ورزشی خود از همین استراتژی استفاده کرده و خصوصاً با حمایت از سریع ترین مرد جهان، یعنی اوسین بولت، نقش خود را به عنوان یک تولیدکننده بزرگ کفش و پوشاک ورزشی در جهان تثبیت کرد.

مترجم: خانم فهیمه خراسانی 

منبع: فرصت امروز 

blog.euromonitor.com

  • المپیک و فرصت های از دست رفته ایران

    پیشنهادهای بازاریابانه برای بهره برداری از مهم ترین رویداد ورزشی دنیا بازی های المپیک تابس…

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code