خانه مقالات بازاریابی فرایند خرید مصرف کننده

فرایند خرید مصرف کننده

3 ثانیه خوانده شده
۰
فرایند خرید مصرف کننده

ایستگاه دوم -بخش اول

یافتن راه هایی که بر فرایند تصمیم گیری مصرف کننده تاثیر بگذارد، امری حیاتی برای بازاریاب ها و متخصصان IMC است. مراحل تصمیم گیری مصرف کننده جهت انتخاب و خرید محصول را می توان در لیست ذیل مشاهده کرد:

١. شناخت مسئله

٢.جستجوی اطلاعات

٣.ارزیابی گزینه ها

۴.رفتار پس از خرید ( به طور ساده همه فعالیت های و تجربیات پس از خرید محصول توسط مصرف کننده در قالب این مفهوم قرار می گیرند. معمولا پس از خرید محصول، مصرف کننده دچار اختلالاط و ناهنجاری های متاثر از خرید خود می شود. حتما یادداشتی در برندابات در مورد موضوع منقول منتشر خواهم کرد. )

هر مرحله از این فرایند تصمیم گیری بسیار مهم است. با اینحال دو مرحله از مراحل فوق به فعالیت های IMC مرتبط است: جستجوی اطلاعات؛ و ارزیابی گزینه ها.

مطلب مرتبط: سفری از رفتار مصرف کننده به برندینگ 

 

شناخت مسئله

نخستین مرحله از فرایند تصمیم زمانی روی می دهد که مصرف کننده نیاز یا خواستی را درک (درونی) می کند. البته گپی میان حالت مطلوب و حالت فعلی وجود دارد؛ نیاز و خواست (مسئله) ممکن است ساده یا پیچیده باشد و احتمالا مبتلا به تاثیر فاکتورهای متنوع و فراوانی می گردد

_ اتمام محصول یا تامین روزانه: زمانیکه مصرف کننده به طور کامل محصول را مصرف کرده و ذخیره آن به اتمام رسیده است و باید مجددا آن را تهیه کند.

_نارضایتی: زمانیکه مصرف کننده از محصولات در دسترس و خدمات دهنده های موجود راضی نباشد.

_نیازهای جدید: معمولا زمانی اتفاق می افتد که تغییراتی در زندگی یا سبک زندگی مصرف کننده روی می دهد، یا وارد سطحی نو از زندگی خود می شود. به طور مثال تولد نوزاد در زندگی مشترک و پدر و مادر شدن اغلب نیاز به خرید سیسمونی بچه، پوشک و غیره را خلق می کند. در برخی موارد، خرید محصولی، مصرف کننده را به خرید محصولات جانبی و یا مربوط به محصول اصلی هدایت می کند. مانند خرید کاور گوشی پس از خرید تلفن همراهتان. تحقیق، توسعه، معرفی و رونمایی از محصول و خدمات جدید به بازار هم می تواند نیاز و خواست مصرف کننده را به تهیه و خرید محصولی نو تحریک کند.

_قواعد و هنجارهای اجتماعی، و تاثیر دیگران: به طور ساده می توان به این مثال و اتفاق متداول اشاره کرد: همسرتان پس از مهمانی شب گذشته منزل برادرتان و دیدن سرویس جدید مبلمان جاریش احساس کند که نیاز به خرید چنین سرویس مبلمان و دکوراسیونی دارد و … .

کار افرینان موفق، اساتید شناخت نیازهای براورده نشده و بالقوه در بازار هستند. زمانیکه در بازار، نیاز براورده نشده حمل و نقلی سریع تر و ارزان تر، و سطح سرویسی بالاتر وجود داشت، پدیده اسنپ ظهور پیدا کرد. سایر استارتاپ هایی که اخیرا هرکدام بخشی از نیازهای پاسخ داده نشده بازار را کاور می کنند، از اتفاق پس از براورده شدن نیازهای مصرف کننده، در طی زمان سطح جدیدی از استاندارد ها را ایجاد و تثبیت کرده، نیازها و خواست مصرف کننده را توسعه داده و حتی نیازها و خواست هایی(مسائل) جدید را در همان راستا خلق می کنند.

امروز در کشورمان، گسترش اینترنت، کاربردها و مسائل مربوط به آن، هدف گذاری بر نیچ مارکت ها را سود آور کرده است. اغلب استارتاپ ها هوشمندانه بر تامین و ارضا نیاز نیچ مارکت ها (بازار جاویژه) متمرکز هستند. در بخش بندی بازار، به فرایند تمرکز بر تامین نیازهای براورده نشده بخش کوچک، ویژه و تعریف شده بازار، نیچ مارکتینگ می گویند. یکی از مهمترین مسائل در نیچ مارکتینگ، ارزیابی امکان برندینگ در نیچ مارکت بوده و این امر نیازمند انتخاب و پیاده سازی استراتژی های مخصوص و جذابی ( حداقل به عقیده نگارنده) است. لانچ و معرفی برند ماجان(محصولات ارگانیک مخصوص کودکان) از سوی کاله را نیز می توان جهت تامین این محدوده دانست.

پایان بخش اول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *