خانه مقالات برندینگ صنایع در حال انقراض (تولیدی آجر)

صنایع در حال انقراض (تولیدی آجر)

5 ثانیه خوانده شده
۰

بعضی صنایع هیچگاه در معادلات و بررسیهای دانشگاهی و مشاوران دیده نمیشوند از جمله تولید آجر. این تولیدی ها به  علت بعضی اتفاقات از جمله، پیشرفت تکنولوژی، ایجاد راهکارهای جایگزین و غیره بسمت نابودی حرکت میکنند. صنعت تولید آجر در دنیا، صادراتی معادل ۴٫۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۱ داشته است و این رقم در سال ۲۰۱۵ به ۳٫۵ میلیارد دلار کاهش یافته است. این بدان معنی است که آجر به تدریج در حال از دست دادن نقش خود در دنیا است. در ایران شرایط حتی بدتر است چون

  1.  تولید آجر سنتی با مصرف انرژی بسیار بالا باعث شده تا نهادهای دولتی صاحبان این تولیدی ها را تحت فشار قرار دهند تا یا کسب و کارشان را بهینه کنند و یا تعطیل نمایند.
  2. رکود بازار ساخت و ساز
  3.  پیدا شدن مصالح جایگزین
  4. معضل بزرگ دیگر این تولیدی ها سرمایه گذاری سنگین ۸ میلیارد تومانی برای احداث کارخانه آجر سازی مدرن است.

لذا اوضاع در ایران وخیم تر است بطوریکه باعث شده به گفته رئیس صنف فخاران از ۳۶۰ کارخانه تولید آجر در تهران فقط ۱۵۰ کارخانه فعالیت کند آن هم با ۴۰ تا ۶۰ درصد ظرفیت خود.

telegrambrandabout.irinstagrambrandabout.ir

چاره چیست؟

راه اول مرگ تدریجی این تولیدی ها است یعنی به زبان ساده تر دست روی دست گذاشتن تا به تدریج این باقیمانده صنعت نیز از بین برود. که البته بسیاری از تولیدی های آجر به علت نگرش سنتی و عدم تغییر به سمت تعطیلی خواهند رفت

راه دوم ورود دولت جهت کمک به سرمایه گذاری در بهینه کردن کارخانه های سنتی است که بنظر ما در شرایط کنونی  بازار مسکن و با توجه به رکود ساخت و ساز ، دولت نیز به سختی در این تولیدی ها توجیه سرمایه گذاری داشته باشد.

لذا ما راه سومی را پیشنهاد میکنیم. پیدا کردن کاربردی جدید (جایگاهی جدید) برای آجر است !! بنظر ادعایی عجیب است.  داستان زیر به تغییر نگرش ما و درک ادعای بالا کمک میکند،

کشتی ها در ابتدا بادبانی بودند و با پیشرفت تکنولوژی بادبانها جای خود را به موتور دادند ولی آیا کشتی بادبانی از بین رفت؟ میتوانست از بین برود ولی با تغییر جایگاه، سازندگان این نوع کشتی ها این صنعت را حفظ کردند. کشتی های بادبانی تبدیل به کشتی های تفریحی و گران قیمت شدند.

چگونه تغییر جایگاه بدهیم:

 اگرچه آجر قدمتی ۲۰۰۰ ساله در ایران دارد و جزء معدود کالاهایی است که طی این ۲۰۰۰ سال اگرچه با تغییراتی روبرو شده است ولی به علت عدم توجه تولید کنند گان به معرفی این توسعه ، مردم آجر (غیر از سازندگان بنا) را همان آجر ابلق رنگی میدانند که در ساختمان به کار میرود . در صورتیکه آجر از نظر نوع جنس، رنگ بندی، کاربرد، آجر چینی و غیره قابل تقسیم بندی است.  لذا صنف فخاران میتواند با کمک مصرف کنندگان اصلی آجر (ساختمان سازها) و تولید کنندگان آجر به دنبال تغییر جایگاه آجر از یک کالای ارزان قیمت به یک کالای لوکس باشند به عنوان مثال ابتدایی ترین راه کاری که با حداقل مطالعه و بدون مشورت با مصرف کنندگان اصلی آجر (ساختمان سازها) و تولید کنندگان آجر میتوان پیشنهاد داد حرکت تدریجی به سمت استفاده آجر در نماهای خاص است، به مانند نماهای آجری قرن ۶ و ۷ هجری در ایران.

ساختمانهایی که بجای استفاده از نمای مدرن از نمای سنتی استفاده کرده اند به عنوان چکش بصری قوی برای سازنده آن میتواند محسوب شود، از طرف دیگر برای فرار از مدرنیته بصری شهر که شهر را بی روح کرده است، شهرداری با دادن مشوق هایی به این نوع ساختمانهای نمای شهر را زیبا کند و به شهر روح دوباره ببخشد و آنرا رنگ آمیزی کند.

تمام حقوق این نوشته برای مولف محفوظ است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.

باز نشر: فرصت امروز 

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *