خانه مقالات بازاریابی شرکت های تکنولوژیک، بازاریابی و تجاری سازی

شرکت های تکنولوژیک، بازاریابی و تجاری سازی

4 ثانیه خوانده شده
۰

پس از توجه بیش از پیش دولت به محصولات تکنولوژیک تحت برنامۀ حمایت از شرکت­های دانش بنیان و کم و بیش ایجاد تسهیلات لازم برای اینگونه شرکت­ها، به نظر می­رسد برخی از نمونه­ های موفق امروز نیازمند تجاری­ سازی و توجه بیشتر به امر بازاریابی و فروش هستند. این اتفاق برای استارت­ آپ­ ها هم افتاد و زمانی که آنها ظهور کردند بزرگترین مشکلشان تجاری­ سازی و به زبان ساده­ تر ساختن پول از ایده بود؛ و مسلماً بعد از مدتی فعالیت متوجه شدند که ایجاد ارزش افزوده چندان هم کار ساده­ای نخواهد بود؛ بنابراین مطالعه و بررسی سیستم­های و مشکلات بازاریابی در این حوزه ارزشمند خواهد بود و در این یادداشت سعی داریم به نکات اولیه در این حوزه بپردازیم.

برای بسیاری از شرکت­های تکنولوژیک که علی­ الخصوص در بدو تاسیس هستند، ماجرای بازاریابی و فروش، ماجرای غریبی است. اهمیت این فرآیند و در عین حال هزینه­ ها، تنظیم برنامه­ها، ارتقاء تبلیغات و ساماندهی فروش در تولیدات تکنولوژیک و از آن مهم­تر نیروهای فروش برای بسیاری از تولیدکنندگان Hi-tech که مایل هستند بیشتر وقت خود را صرف R&D کنند غیرقابل درک است. در اینصورت است که هرج و مرج محیط رقابتی برجسته شدن مشکلات را دو چندان می­کند. تمام این اتفاقات را اگر در کنار ویژگی­های به خصوص تکنولوژی قرار دهید، می­توانید به پیچیدگی سیستم­های بازاریابی اینگونه محصولات پی ببرید.

بازاریابی تکنولوژی در واقع فرآیند یکپارچه­ای است که در خدمت افراد یا سازمان­هایی قرار می­گیرد که تازه با نیازهای جدیدتری آشنا شده ­اند و تنها می­توان آنها را با تکنولوژی­های جدیدتر راضی نگه داشت. بازاریابی تکنولوژی از همان شیوه­ های معمول در بازاریابی استفاده کرده است اما تفاوت­های اصلی آن در پیچیدگی، هزینه ­های بیشتر، ارائۀ نوآوری ­ها و مهم­تر از آن ایجاد درک آن برای مشتریان است. مشتریانی که ممکن است یک مشتری معمولی، یک مهندس، دانشمند یا پژوهشگر باشد. دقیقاً همین شرایط می­تواند چالش اصلی بازاریابان باشد که مجبور به برقراری ارتباط با مشتریان هستند در حالی که نمی­توانند جزئیات زیادی را از محصولات و خدمات در اختیار آنها قرار دهند و بخوبی آنها را قانع کنند. معرفی محصولات جدید و خلاقانه کار چندان ساده­ای نیست و مهم­تر از آن مجاب کردن مشتریانی که قرار نیست تصور چندانی از خرید خود داشته باشند. اولین بار که ضبط صوت توسط شرکت سونی به بازار عرضه شد، بیشتر جنبۀ یک اسباب­بازی را داشت و مردم تصوری از ضبط صدا، آموزش زبان و استفاده از آن در کنفرانس ­ها را نداشتند.

بسیاری از شرکت­های تکنولوژیک برای اجرای عملیات بازاریابی و حتی فروش محصولات خود مجبور به برون­سپاری فعالیت­های خود می­شوند تا بتوانند با تمرکز بیشتری برنامه­ های تحقیق و توسعه را پیش ببرند. از آنجا که در تولید و فروش کالا و خدمات تکنولوژیک، تولید محصول برتر و کار بر مزیت­های رقابتی اهمیتی دو چندان می­ یابد، به نظر می­رسد استخدام کارمندان تمام وقت و تشکیل دپارتمان­های بازاریابی و فروش در خود شرکت، راه چندان پویا و نتیجه بخشی به نظر نیاید. برای بازدهی بهتر گاهی نیز از یک مدل ترکیبی استفاده می­شود. مدلی که کارشناسان خبره درون شرکتی را با متخصصان برون شرکتی همراه می­سازد و با ترکیب­ها و ساختارهای مختلف بازدهی هم پوشانی آنها را سود ده می­سازد. طبیعتاً همکاران خارجی شرکت موقت هستند و این همکاران داخلی هستند که می­توانند به مرور نتایج استراتژی­ های مختلف اتخاذ شده را رصد کنند. این سیستم علاوه بر نکات ذکر شده موقعیت­های دیگری را نیز برای تولیدکننده ایجاد می­کند. بطور مثال با توجه به اینکه مشتریان اینگونه محصولات اغلب مهندسان و خریداران حرفه­ای هستند، نیازمند متخصصانی برای امر تحقیقات بازار و بررسی شرایط است که لزوماً شرکت­های حرفه­ای صلاحیت انجام چنین عملیاتی را دارند. اینگونه خریداران دقیق­تر و ریزبین­تر به موقعیت­ها هستند. آنها مقالات، شرایط محصولات، موارد خاص، روزنامه­ها و تحلیل­های صنعتی را مطالعه و بررسی می­کنند. وقتی چنین بستری برای خریداران فراهم گردد، آنها تصمیم­گیری بهتری برای بررسی محصولات و خرید آنها خواهند داشت و در واقع این همان ایجاد و خلق محتوا برای فروش است که اینروزها در فضای کسب و کار بسیار مطرح است. امروزه گاهی منابعی خاص و هیجان­ انگیز نیز در اختیار مشتریان قرار می­گیرد که از انواع روش­های بازاریابی چریکی می­توان به عنوان نمونه نام برد. روش­هایی که می­تواند به بهبود از درک بازار کمک کند و بتواند مرز مشخصی بین محدودۀ عرضه و تقاضا معرفی کند.

اما در بازاریابی محصولات تکنولوژیک نکات مهم دیگری نیز موردتوجه قرار می­گیرد. ازجملۀ آن‌ها چرخۀ عمر این‌گونه محصولات است که به (TALC) معروف است و تأثیر مهمی در برنامه­های بازاریابی دارد. فضای کسب‌وکارهای فنّاورانه به‌سرعت در حال تغییر است که درواقع منجر به زندگی بسیار کوتاه کالا و خدمات خواهد شد و این عمر کوتاه نیازمند تصمیم­گیری­های سریع و مناسب در حوزۀ بازاریابی است. این سرعت کاری هم‌زمان با افزایش رقابت و درعین‌حال انتظارات مشتریان است که دائماً در حال تحول خواهد بود. تحولاتی که می­تواند برای تولیدکننده و خریدار پرخطر باشد. درک این چرخه برای پیشبرد فرآیندهای بازاریابی و فروش بسیار پراهمیت است. تمام این برنامه­ها می­تواند زمانی ثمربخش باشد که بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت (که به نظر می­رسد دل‌مشغولی اصلی شرکت­های تکنولوژیک است) رابطۀ تنگاتنگ، هم‌زمان و هم­رده با دپارتمان بازاریابی داشته باشد. این ارتباط در ارتقاء محصولات نیز بسیار مهم و حائز اهمیت است زیرا تنها بازاریابان هستند که می­دانند مشتریان آن‌ها دقیقاً چه خواسته­ای دارند.

منبع: فرصت امروز 

 

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

توسعه دانش،گشایش اقتصادی

سال ۹۶ رو خدمت تمام دوستان و همکاران عزیزم تبریک میگم و امیدوارم سال توام با موفقیت و سلام…