خانه مقالات برندینگ سیر تکامل لوگوها

سیر تکامل لوگوها

34 ثانیه خوانده شده
۰

لوگوی هر شرکت، اولین ابزاری است که اگر به خوبی و متناسب با هویت آن شرکت طراحی شده باشد، می تواند جایگاهی ویژه در ذهن مشتریان ایجاد کند و در حقیقت ابزاری در جهت شناخت محصولات و خدمات آن شرکت برای مردم باشد. در نتیجه توجه ویژه به آن (در کنار سایر عوامل مهم) امری اجتناب ناپذیر است. همان طور که بسیار دیده شده است، لوگوها در طول زمان دستخوش دگرگونی و تحولاتی می شوند و گاه با تغییرات جزئی یا کلی همراه هستند که البته این تغییرات لازم و ضروری هستند.  از جمله دلایل تغییرات لوگوها، میتوان به عوامل زیر اشاره کرد:

 

  1. زمانی که لوگوها قدیمی می شوند: فراموش نکنید که واژه ی “قدیمی” را نباید با “کلاسیک ” اشتباه گرفت. برندهایی همچون اپل، نایک و مرسدس بنز در طول سه دهه ی اخیر تغییرات چشمگیری در لوگوی خود ایجاد نکرده اند. اما نمی توان گفت که این لوگوها قدیمی شده اند چرا که لوگوی آنها کلاسیک و شناخته شده است. اما اگر اولین لوگوی اپل که برای کامپیوترهای آن طراحی شده بود را به خاطر بیاورید(تصویر ایساک نیوتون در زیر درخت سیب در قرن ۱۹ام)، بی شک متوجه می شوید که آن تصویر قدیمی است و قابل استفاده در دنیای امروز نیست. زمانی که رنگ یک لوگو، تصاویر و نوشته های آن خارج از سبک و مد روز باشند، زمان تغییر آنها فرا رسیده است.
  2. توسعه ی خط تولید محصولات: بهترین مثال، دو شرکت بزرگ Starbucks و Domino’s هستند که در سال ۲۰۱۴ لوگوهای خود را تغییر دادند تا متناسب با محصولات جدید آنها باشد. Starbucks در ابتدا Starbucks coffee نام داشته است و Domino’s نیز با نام Domino’s Pizza شناخته شده بوده است. اما با توسعه و گسترش محصولات ارائه شده از سوی دو شرکت، نام هریک دستخوش تغییراتی شد که یقینا لازم بوده است. هر دو شرکت با این تغییر نام، محدودیت های آتی خود در ارائه ی محصولات بیشتر را نیز رفع کردند.
  3. ایجاد تحول و هیجان در برند و افزایش شهرت: تغییرات لوگو یکی از روش هایی است که به طور غیر مستقیم به ایجاد تغییرات جزئی یا کلی در روند فعالیت های یک شرکت اشاره می کند که این تغییرات در ذهن بسیاری از مصرف کنندگان می تواند مثبت تلقی شود. تغییر لوگوی یک برند می تواند تا مدت ها عنوان خبری روز دنیا برای مشتریان آن برند باشد که خود به نوعی موجب افزایش آگاهی از برند و شهرت بیشتر می شود. البته به شرطی که این تغییرات با دلایل منطقی و در زمان مناسب خود و به نحوی درست انجام شود.
  4. ادغام شرکت ها: زمانی که دو یا چند شرکت با یکدیگر ادغام می شوند، به ناچار مجبور به ایجاد هویتی هستند که نه تنها هویت جدید را در بر گیرد، بلکه با هویت قبلی نیز در تعارض شدید نباشد. زمانی که یکی از برندها از قدرت و شهرت بیشتری برخوردار باشد به ناچار دیگری باید لوگوی آن برند را پذیرا باشد و در صورتی که هر دو برند از یک درجه قدرت و شهرت برخوردار باشند، ترکیبی از رنگ ها و شکل هر دو برند برای برند جدید در نظر گرفته می شود. برای مثال ExxonMobil از ترکیب دو “X”  Exxon و فونت نوشتار Mobile استفاده کرده و این ترکیب جدید را حاصل شده است.

انتخاب یک طرح مناسب برای لوگو و یا تغییر لوگوی فعلی معمولا امری چالش برانگیز است. اما در هر زمان، سوالی که می تواند به شما کمک کند این است که ” آیا این لوگو می تواند به خوبی کسب و کار من را نشان دهد و معرفی کند یا خیر”.  پاسخ به این سوال می تواند راهنمای خوبی برای تغییر یا حفظ یک لوگو باشد.

 

در ادامه به سیر تحول و تکامل برخی برندهای معروف دنیا نگاهی می اندازیم:

IBM

5329f2f8a8d76bd6d5292b91e5314dd6

BENZ

687474703a2f2f7777772e6361722d6272616e642d6e616d65732e636f6d2f77702d636f6e74656e742f75706c6f6164732f323031352f30352f4d657263656465732d42656e7a2d6c6f676f2d686973746f72792e706e67

 

 

 

OPEL

opel2

 

FORD

5329f2f8a8d76bd6d5292b91e5314dd6

 

RENAULT

Renault-logo-history

 

FIAT

10-fiat-logo-evolution-history

 

MAZDA

13-mazda-logo-evolution-history

 

BMW

BMW-Logo

 

CHEVROLET

Chevrolet Logos 1911-2011

Volkswagen

volkswagen-logo-evolution

DISNEY

f60417053efcf5ef34e3f85fe3d2a892

 

APPLE

Apple-Logo

NOKIA

logoevolution14

LEGO

d87c13e0c48e3f0e7d88a839c3ba4bcb

 

BATMAN

Evolution+of+batman+the+many+symbols+of+batman_64c313_4588663

Microsoft

 

ms-windows-logos

 

PEPSI

 

logo-evolution-brand-companies-pepsi

 

REEBOK

 

reebok-logo-evolution

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *