خانه مقالات برندینگ سازمانهای کوچک ( از ایجاد شغل تا خلق برند)

سازمانهای کوچک ( از ایجاد شغل تا خلق برند)

0 ثانیه خوانده شده
۰

در کشورمان،ایران بسیاری از کسب و کارهای بزرگ از کلمه برند فراری هستند، برند را به مانند غولی تصور میکنند که دسترسی به آن برایشان غیر ممکن است، وقتی شرکتهای بزرگ اینگونه فکر میکنند تکلیف شرکتهای کوچک و متوسط کاملا مشخص است، تا با مدیران این سازمانها از برند صحبت میکنیم آنها میگویند ما کوچک هستیم و نمیتوانیم (معمولا یعنی توان مالیش را نداریم) در این را قدم بگذاریم.

برند چیست؟ بنظر میرسد مجدد باید برند را تعریف کنیم، هنگامیکه یک اسم خاص (نام شخص/ محل/ شرکت) تداعی کننده یک خصیصه است ما آن اسم خاص ( نام شخص/ محل/ شرکت) را برند مینامیم. از طرف دیگر هنگامیکه توانستید به این مهم دست پیدا کنید “چسباندن کسب و کارتان به یک خصیصه” میتوانید مطمئن باشید که راه موفقیت و بزرگ شدن را به درستی در حال طی کردن هستید.

بسیاری از شرکتها خصوصا امروزه، از یک ایده و کسب و کاری کوچک شروع کرده اند و به مرور زمان بزرگ شده اند.

لذا روی صحبت این مقاله با سازمانهای کوچک است، بجای ایجاد شغل، برند خلق کنید و با رعایت دو اصل به موفقیت برسید

  • از بزرگ شدن نترسید و بزرگ فکر کنید (بسیار شرکت داخلی متوسط و کوچک در ایران میشناسیم که در همان ابعاد اولیه باقیمانده اند، البته سود ده هم هستند بخاطر آنکه صاحب آن کسب و کار هرگز بزرگ فکر نمیکرده)
  • قوانین خلق یک کسب و کار موفق (تمرکز، جایگاه سازی، خلق میخ گفتار، خلق چکش بصری) را رعایت کنید.

به چند نمونه ازسازمانهای کوچک که بزرگ شده اند توجه کنید:

  • دیجی کالا، استارت آپی که توسط دو برادر به علت خرید دوربین و نارضایتی از خریدشان خلق شد و امروزه کسب و کاری با گردش مالی میلیارد دلاری است. البته اقدامات چند سال پیش این برند بنظر میرسد این برند را با چالش بزرگی روبرو کند.
  • دریانی ، بقالی های کوچکی در سطح تهران بودند که با تفکر بزرگ شدن توانستند امپراطوری بزرگی در بقالی ها بوجود آورند.

اتفاقا این شرکتها و کسب و کارهای کوچک میتوانند برندهای بسیاری را خلق کنند، برندهای شخصی مانند خانم ماریسا مایر، زنی ۳۷ ساله که بچه اولش را نیز باردار بود قبول میکند تا مدیر عامل شرکت یاهو (با فروشی ۵ میلیارد دلاری و سودی ۱ میلیاردی  در آن زمان شود)، امروزه این خانم خود یکی از برندهای شخصی مطرح در بین بانوان است، اگر ایشان در جنرال الکتریک استخدام میشد، آیا شانس این رشد و قرار گرفتن در لیست ۲۰ زن تاثیرگذار دنیای تجارت را داشت، مطمئنا خیر! خانم مایر کسی است که گوگل را نیز به اوج رساند. برندهای شرکتی بزرگ مانند گوگل، یاهو و اپل.

بزرگترین اشتباه کسب و کارهای کوچک:

بسیار فرا گرفته ایم که ببینید نفر اول، شرکت موفق و … چه کرده اند و در راه آنها گام بگذارید ، ما این قاعده را برای برند شدن متاسفانه باید بشکنیم، برای موفقیت ببینید که شرکتها و یا افراد موفق چه کرده اند سپس کاری را انجام دهید که آنها انجام نداده اند. برندینگ با تمایز بوجود میاید و نه با کپی کاری. مثلا اگر رستورانی تلاش میکند تا با هدف قرار دادن کودکان  رستورانش را پر کند و غذاهایش را بفروش برساند و شما در همان محل رستوران دارید تمرکزتان را از روی بچه ها بردارید و بر روی میانسالها بگذارید

سخن آخر :نکته و توصیه اصلی ما به شرکتها و سازمانهای کوچک و اشخاص این است که بجای ایجاد شغل ، برند خلق کنند تا هم قابلیت رشد داشته باشد و هم امکانات شغلی متعدد را در آینده بوجود آمورند.

تمام حقوق این نوشته متعلق به نویسنده است و استفاده بدون اجازه از نویسنده پیگرد قانونی دارد.

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *