خانه مقالات برندینگ زیست پذیری شهرها: عاملی مهم در جذب گردشگر

زیست پذیری شهرها: عاملی مهم در جذب گردشگر

4 ثانیه خوانده شده
۰

گزارش اکونومیست از وضعیت زیست پذیری شهرهای جهان

در ابتدای این گزارش آمده است: ملبورن استرالیا در میان ۱۴۰ شهر بررسی‌شده، با اختلاف اندکی با وین؛ پایتخت اتریش، زیست‌پذیرترین شهر بوده است. در واقع، فقط ۰/۱ درصد، این دو شهر را از هم جدا کرد و این اختلاف به ترتیب با ونکوور و تورنتو کانادا ۰/۲ و ۰/۳ درصد نسبت به ملبورن بود. همچنین کلگری شهر دیگر کانادا و آدلاید استرالیا، رتبه پنجم را کسب کردند. اگرچه این پنج شهر برتر بدون تغییر بودند، سال گذشته، بی‌‌ثباتی در سراسر جهان افزایش داشت که باعث بی‌ثباتی در رتبه بسیاری از کشورها شد؛ برای مثال شهر سیدنی، چهار پله سقوط کرد؛ به طوری که به دلیل افزایش تهدید تروریسم از میان ده شهر برتر از لحاظ زیست‌پذیری خارج شد. این امر باعث شد که هامبورگ به رتبه دهم صعود کند، اگرچه دیگر شهرهای آلمان مانند: فرانکفورت و برلین از لحاظ ثبات با افت مواجه بودند.

2015 Global Liveability Ranking

اکونومیست می‌نویسد: طی شش‌‌ماه گذشته، ۱۶ شهر از ۱۴۰ شهر موردمطالعه در رتبه‌هایشان با تغییر مواجه شدند. با نگاهی به تغییرات در سال گذشته، ۳۵ شهر (۲۵ درصد) از شهرهای موردبررسی صعود کردند. در پی این تغییرات، اکثر شهرها رشد منفی داشتند (۲۹ شهر در ۱۲ ماه گذشته) که این امر نشان‌دهنده بدترشدن ثبات در سراسر جهان به دلیل تهدید افزایش تروریسم یا ناآرامی است. اقدامات خشونت‌آمیز تروریسم در بسیاری از کشورها از جمله: ترکیه، استرالیا، بنگلادش، پاکستان، فرانسه، بلژیک و ایالات متحده گزارش شده است. این امر باعث شده تا بدون شک، یک‌سال توسط تروریسم رقم بخورد. درحالی‌که تروریسم، پدیده جدیدی نیست، به طور قابل ملاحظه‌‌ای، گستره‌اش افزایش یافته و حتی در سال گذشته نیز برجسته‌تر شده است. همچنان تروریسم با ناآرامی‌ها و در موارد شدیدتر، با جنگ‌های داخلی در بعضی از کشورها، آمیخته شده است. لیبی، سوریه، عراق و اوکراین همچنان محل درگیری‌های مسلحانه بارز بودند و برخی از کشورها از قبیل نیجریه همچنان مشغول نبرد با گروه‌های شورشی بودند.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: حتی کشورهای نسبتاً با‌ثبات مانند ایالات‌متحده، شاهد افزایش ناآرامی‌های مدنی در رابطه با جنبش سیاه بوده‌اند. فراتر از این، با سنجش ثبات، جهان نیز شاهد افزایش تنش‌های دیپلماتیک میان کشورها بود. موضع‌گیری روسیه در اوکراین و خاورمیانه، موضع تهاجمی چین از نظر دیپلماتیک در دریای چین جنوبی و تنش‌ها بین هند و پاکستان بر سر کشمیر ادامه داشت. در نتیجه، تعجب برانگیز نیست که افت رتبه‌های ثبات در سراسر جهان مشهود است.

با این حال، شهرهایی که رتبه‌بندیشان افزایش داشته، اکثراً در کشورهایی واقع شده‌اند که از دوره‌های نسبی باثباتی، بعد از سقوط قبلی شاخص زیست‌پذیری‌شان بهره‌مند شده‌اند. علی‌رغم ادامه رتبه‌بندی در ردیف‌های پایین‌تر زیست‌پذیری، شهرهای خاورمیانه مانند: تهران، آل‌خبار در عربستان سعودی و بانکوک در جنوب‌شرقی تایلند شاهد افزایش رتبه با توجه به ثبات داخلی‌شان بودند. در واقع، فقط شش شهر هستند که در دوازده ماه گذشته، رتبه‌شان افزایش یافته است.

 

 

این گزارش می‌افزاید: تأثیر کاهش ثبات امتیازات متوسط جهانی، با نمایش پنج‌ساله نمایان می‌شود. به طور کلی میانگین جهانی رتبه زیست‌پذیری، ۰/۹ درصد تا ۷۴/۸ درصد در پنج‌سال گذشته افت کرده است و یک چهارم این کاهش در سال گذشته رخ داده است. کاهش ثبات در این افت، عامل اساسی بوده است. میانگین جهانی ثبات تا ۲/۴ درصد در پنج‌ساله گذشته، از ۷۳/۷ درصد در سال ۲۰۱۲، به ۷۱/۳ درصد کنونی افت کرده است.

در پنج سال گذشته، ۹۶ شهر از ۱۴۰ شهر بررسی‌شده، تغییراتی در رتبه کلی زیست‌پذیریشان داشته‌اند. از میان این شهرها، ۷۱ شهر از لحاظ زیست‌پذیری افت داشتند که ۵۲ مورد از آنها فقط در شش‌ماه گذشته بوده است. به طور خاص، دو شهر دمشق در سوریه و کی‌یف در اوکراین به ترتیب ۲۶ و ۲۵ درصد، افت چشمگیر داشتند که این امر نشان‌دهنده آن است که مناقشه، عامل اساسی در تضعیف زیست‌پذیری گسترده‌تر می‌باشد.

 

نویسنده:مائده فاضلی

کارشناس ارشد مدیریت شهری (Emba)

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

گروه توسعه کسب و کار آرمانی ارائه دهنده راهکار برندسازی، مارکتینگ و تبلیغات

 

  • برندسازی شهری

    تاریخچه مختصری از برندسازی شهری

    برندسازی شهری روش ضروری برای شهرهاست تا پیشنهاد فروش منحصر بفرد خود را به طور یکسان به مرد…
  • چالش های برندسازی شهری

    تا کنون تحقیقات گوناگونی در رابطه با برندسازی شهری انجام شده و مدل های متفاوتی نیز ارائه ش…
  • برندسازی،حلقه مفقوده ی گردشگری ایران

    برندسازی برای یک منطقه، خواه دهکده ای کوچک باشد یا کشوری پهناور، بی شک یکی از دشوارترین و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *