
برندهای موفق داستانی دارند که با آن با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنند و محور اصلی استراتژی خود را شکل میدهند. اما اگر لحظهای فکر کنید متوجه میشوید داستانی که مشتریان وفادارتان میدانند هنوز برای مشتریان جدید که تازه با برند آشنایی پیداکردهاند، ملموس نمیباشد. لذا در اینجا چهار راهکار را در جهت برقراری ارتباط با این نوع افراد ارائه میدهیم.
یکی از مهارتهای داستانسرایی وسوسه دار کردن داستان توسط راوی میباشد. داستان خودش مراجع، نکات ظریف و دقیق، و مسیر آن را روشن میسازد که داستان را برای افرادی که تا آن زمان با آن همراه بودهاند جذاب میسازد. اما برای کسانی که از اول همراهی نکردهاند و تازهوارد این مسیر شدهاند، کمی آن را دشوار و پیچیده میکند، داستان شناخت برند هم برای کسانی که تازه با آن آشنایی پیداکرده نیز همینگونه میباشد. برای کسانی که از اول داستان برند نبودند و یا چیزی از قبل آن نمیدانند و تازهوارد این مسیر شدهاند داستانسرایی برای آنان دشوار وشاید اندکی آنها را دچار یاس و ناامیدی کند.
نکته مهم این است که روایتها را باید به شکل بلند و کوتاه داشته باشیم. شکل بلند داستان کمان برند در یک دوره زمانی بلندمدت میباشد. درواقع داستان حماسی برند شمارا نقل میکند. فرم کوتاه داستان کوتاهتر هست و نگاه و چشمانداز بیشتری به برند امروزی شما دارد. این دو داستان در کنار هم باعث ایجاد نیروی انگیزشی، پیوستگی و به داستان ژرفا میبخشند.
ازنظر مشتریان وفادار؛ داستان کوتاه حس بهتر و کاملتری را القا میکند. داستان کوتاه برند امروزی را روایت میکند که مشتریان بدون زحمت با تاریخچه برند و تجربه خود از آن ارتباط برقرار میکردند. اما برای مشتریان جدید، برقراری ارتباط با برند و داستان برند متفاوت است وباید به آنها سرنخها و راهکارهای برای برقراری ارتباط جهت آنچه در مورد آن نمیدانند، بدهیم.
- پیوند پیشرفت/ میراث– این رویکرد برندی را که افراد میبینند را با نیت و مقصود تأسیس کنندگان برند، پیوند میدهد. درواقع نشان میدهد که هرچند برندی که مشتریان امروزه تجربه میکنند از برند سالهای قبل متفاوت میباشد، اما روح این برند هرگز تغییر نکرده است. این همان چیزی اس که ما باید جزئیات داستان را تنظیم نماییم. آنچه برندهایی مانند chanel و Disney در ذهن مشتریانشان قرار میدهند نهتنها میراث آنها است بلکه گستره وظایف و فعالیتهای را که آنها از ابتدا داشتهاند و تا به امروز هم ادامه داشته است را به تصویر میکشد. با این دیدگاه مشتریان فعلیتان را دعوت به برقراری پیوند با شما در این مسیر میکنید.
- پیوند تکاملی- این دیدگاه از تغییرات شگرفی که باعث موفقیت برند میشود، استقبال میکند. مشتریان به یاد میآورند که این برند همیشه در حال تغییر و تحول میباشد و برندی که امروزه میبینند در سالهای پیشرو نیز به تکامل خود ادامه خواهد داد. درواقع این نکته را بیان میکند” ما همیشه طوری بهگونهای که امروز هستیم فکر نمیکردیم” این دیدگاه برای برندهای B2B وبرای بخشهایی مانند تکنولوژی که در آن تغییرات شدید و گستره فعالیت در آن زیاد است، مناسب میباشد. با استفاده از این دیدگاه، مشتریانتان را دعوت به کشف آنچه در آینده میتواند ویا ممکن است باشد، میکنید.
- پیوند حیاتی- این دیدگاه مربوط به لحظاتی شبیه آبپخشکن میباشد. درواقع تاریخچه برند منوط به نمونهای خاص میباشد که باعث به روایت کردن داستان میباشد. این ارتباط اینگونه است که ” انگار چیز یا کار بسیار بزرگی اتفاق افتاده است که ما را برای همیشه دچار تحول میسازد” این رویکرد برای برندهایی که تغییر جهتهای چشمگیری دادهاند و ایده و نظر مهمی را مطرح کردهاند که آینده فعالیت کاریشان را دچار تحول میکند، بسیار مناسب میباشد. با بهکارگیری این رویکرد، مشتریانتان را دعوت به تمرکز بر نقاط خاصی میکنید که هر چیزی که آنها درباره برند میدانند از آن نشات گرفته است. این نقطه در آن لحظه میتواند مربوط به چند سال قبل باشد و یا میتواند مدتی تازه سپریشده باشد. اما یکلحظه منحصر میباشد.
- پیوند بازگشت– این رویکرد احیای و نوسازی را نقل میکند. درواقع آنچه واقعاً باعث مرگ برند شده است را شناسایی، تغییراتی را که منجر به احیای مجدد مشکل گیری آن به شکل امروزی میکند، اتخاذ میشود. این رویکرد است” ما تقریباً نابود شدیم” اما دوباره میتوانیم برگردیم. که درواقع با روشهای برقراری ارتباط که پیوند حیاتی و مهم هست، امکان برگشت وجود دارد. این دیدگاه تغییر که ذهنیت تام افراد را جهت احساس مجدد برند و برگرداند آن بهعنوان یک نیروی که امروزه باید باشد، استقابل میکند. این رویکرد دستان کشمکش و نیروهای عقبنشینی جهت دست یافتن به مسیر جلو و رو به پیشرفت میباشد. با این کشمکشها و عقبنشینیها مشتریان بهراحتی متوجه چشمانداز و نگاه امروزی میشوند.
داستان راهکاری قوی جهت کشاندن افراد به فعالیتها هست و همیشه بین آنچه شما بودهاید، آنچه شما هستید و جایی که میخواهید بروید، کشمکش و تنش وجود دارد زیرا همیشه مشتریان از آنچه که میبینند، از کسانی که به دنبال خلق چیز جدیدی میباشند و کسانی که تلاش میکنند به تعهداتشان عمل کنند، بیشتر انتظار دارند. داستانتان را طوری بیان کنید که برند امروزی را با برند قبلی که هردو در یک جاده یک سفر کاملی را شکل میدهند، ارتباط برقرار نماید، و راههای ورودی را ایجاد کنید تا افراد بیشتری هرروزه به این سفر و مسیر وارد شوند.
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
اشکان الهیاری
شهریور ۲۴, ۱۳۹۵ در ۵:۱۷ ب.ظ
با سلام.
ممکنه یک نمونه از داستان لرند خارجی و داخلی در سایت بگذارید. با تشکر
تحریریه brandabout
شهریور ۳۰, ۱۳۹۵ در ۷:۱۹ ق.ظ
سلام و تشکر از توجه شما
حتما در اولین فرصت نمونه خارجی و داخلی داستان برند را انتشار خواهیم داد.