خانه مقالات برندینگ جایگاه یابی برای یک برند به چه معناست؟

جایگاه یابی برای یک برند به چه معناست؟

8 ثانیه خوانده شده
۰

جایگاه یک برند همان تصوری است که از به یاد آوردن برند نام یک برند در ذهن مصرف کنندگان ایجاد می شود.

به بیانی دیگر، اینکه برندتان درچه قسمتی از ذهن مشتریان قرار دارد و یا اینکه در چه جایگاهی می تواند باشد و اینکه تصور مصرف کنندگان و احساس آنها مثبت است یا منفی حائز اهمیت است. این مسئله که درک مشتریان از ابعاد برند شما چیست نکته ی بسیار مهمی است. زیرا همین موضوع  قدرت انتخاب و تمایز میان محصولات و خدمات شما در مقایسه با  دیگران را ایجاد می کند.

شرکت ولوو _ Volvo _یک مثال مناسب در این زمینه است که به نحو درستی از این مسئله استفاده کرده است و جایگاه خود را در اذهان تثبیت کرده است. جایگاه برند ولو در ذهن افراد ” امنیت” است. تلاش این مجموعه بر آن بوده است تا در زمینه ی تولیدات ماشین بتواند در اولویت اذهان افراد قرار داشته باشد. اگر از افراد مختلف بپرسید که امن ترین ماشینی که می شناسند چیست، مطمئنا در ذهنشان ولوو بهترین یا حداقل جزو اولین انتخاب هایشان خواهد بود. ولو این جایگاه را در ذهن ما و یا هر کسی که به دنبال یک ماشین امن می گردد ایجاد کرده است. نگاه ما و احساس ما نسبت به این شرکت بی شک نگرشی مثبت و خوب است و این نشان می دهد که ولوو در این زمینه موفق بوده است.

جایگاه یابی برای برند فعالیتی متمرکز و هدفمند است. بدان معنا که نمی توان همزمان بر چندین مولفه تاکید کرد و در بعد وسیع جایگاه یابی انجام داد. مطمئنا برای ولو بسیار سخت می شد که هم جایگاه “امن ترین” را داشته باشد و هم جایگاه “بهترین عملکرد” . بی ام دابلیو  نیز دارای جایگاه متفاوتی برای خود می باشد. این برند خود را با عنوان ” ماشینی برای رانندگی تا بی نهایت” معرفی کرده است . بازار هدف این ماشین گروه خاص و مشخصی می باشند که به عملکرد عالی اهمیت می دهند و برای به دست آوردن آن حاضر به پرداخت بیشتر نیز هستند.

 

جایگاه یابی مناسب می تواند نشان دهنده ی ارزش یک برند باشد.

حقیقت این است که برای آنکه بتوانید جایگاه خوبی برای محصولات و خدمات خود داشته باشید لازم نیست برندی بسیار معروف با حجم زیادی از تبلیغات داشته باشید. برای مثال در زمینه ی آب میوه ها، برند بلو پرینت (blue print)، برند آبمیوه های بسیار خنک است که چندین سال پیش بسیار معروف شد. دلیل ایجاد شهرت برای این برند ایجاد جایگاهی متفاوت با سایرین بود که توانست آن را از دیگر برند ها متمایز کند. در واقع  با معرفی خود به عنوان “آبمیوه ی پاک و سالم” به جای استفاده ازکلمه ی آبمیوه به تنهایی. این در حالی است که حتی از نظر قیمت، تقریبا قیمتی دو برابرنسبت به دیگر محصولات داشت و حتی در زمینه ی تبلیغات برای برند خود نیز در جایگاهی پایین تر نسبت به رقبا بود.

به نظر می رسد که افراد زیادی هستند که برای تجربه ی یک آبمیوه سالم حاضر به پرداخت هزینه بیشتر نیز هستند  و یا حتی بعد از اتمام نوشیدنی شان  شاید همان لحظه یک بطری دیگر از آن را نیز خریداری کنند.

مشابه  همین اتفاق برای طراحی های ساده نیز رخ می دهد. به همین دلیل وقتی اشخاص بسته بندی شرکت بلو پرینت را در فروشگاه ها می دیدند، شاید با خود این فکر را می کردند که “این چیست ؟ به نظر متفاوت می آید”.

این دقیقا همان حسی است که وقتی برای اولین بار کالایی  را در فروشگاه می بینیم در ما ایجاد می شود. نکته ی بعدی که ممکن است توجه را جلب کند “قیمت” آن است.

در حقیقت هدف این است که بازار هدف خود را به درستی مشخص کنیم و بدانیم که برای هر گروه از افراد چه چیز اهمیت بیشتری دارد. سادگی؟ قیمت؟ تفاوت؟ و یا هر چیز دیگر.

 

جایگاه یابی برای خدمات حرفه ای و متفاوت

ازروش جایگاه یابی برای برند در نمونه های دیگری از کسب و کار نیز می توان استفاده کرد. ارائه ی خدمات بر اساس سیستم B2B  (business to business به این معنا که شرکت ها به جای ارائه ی خدمات یا فروش محصولات به مشتریان به شرکت های دیگر می فروشند)

خدمات خود را متمرکز کنید، در این صورت احتمال اینکه سودآوری بیشتری داشته باشید افزایش می یابد. تخصص شرایط بهتری برای کسب درآمد را ایجاد میکند.

یک مثال ساده: وقتی که دچار یک بیماری مانند بیماری قلبی هستید، تمایل دارید به سراغ یک دکتر عمومی بروید با پرداخت هزینه ی کمتر یا ترجیح میدهید از یک متخصص قلب نوبت بگیرید حتی با پرداخت هزینه ی بیشتر؟

  • توجه داشته باشید که همیشه انتخاب یک گزینه و ادامه دادن آن از هر جهت می تواند بهتر باشد چرا که تمامی تمرکز بر همان موضوع جمع می شود.
  • در فرآیند جایگاه یابی نیز این امر صادق است. فراموش نکنید، همان طور که گفته شد شما نمی توانید همزمان در چندین مولفه و خصوصیت برای خود جایگاه موثری ایجاد کنید.

آیا تا به حال به راه های مختلفی که می توان از طریق آن در ذهن مشتریان جایگاه متفاوت و متمایز نسبت به رقبا ایجاد کرد فکر کرده اید؟

راه های زیادی وجود دارد. کافی است کمی به دقت تفکر کنید

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *