خانه مقالات بازاریابی جادوی اپل، انتخاب استراتژی مناسب است

جادوی اپل، انتخاب استراتژی مناسب است

3 ثانیه خوانده شده
۰

همیشه در مواجهه با یک محصول که مردم تاکید بسیاری بر کیفیت یا خدمات آن دارند، یک گمان دیگر را نیز در نظر بگیرید. و آن اینکه ممکن است برند محصول بجای استفاده از استراتژی متفاوت و پیشرو در تولید، از استراتژی مناسب سازمانی و بازاریابی استفاده کرده باشد.

نمونه بارز آن اپل است که با استفاده از استراتژی­های مختلف توانسته است تا حد زیادی جای خود را در بازار پر رقابت امروز تثبیت کند. شاید اگر قرار باشد راجع به استراتژی­های سازمانی و بازاریابی اپل صحبت کنیم، نکات زیر بتواند کلید اصلی موفقیت حرکت­های رو به جلو در این شرکت باشد.

  • صبوری در برابر انتقادات

شما اگر به عنوان یک کارآفرین وارد عرصه کسب و کار شوید و شروع به تولید محصولاتی فرای انتظار مشتریان خود بنمایید احتمالاً در راه کشف انتظارات مشتریان مورد غضب منتقدان خود خواهید بود که مسلماً باید توام با صبر و حوصلۀ دو چندان شما همراه باشد. دقیقاً این اتفاقی بود که در اپل افتاد و نمونۀ بارز ان تولید آی­پد بود که مورد هجمه شدید منتقدان قرار گرفت. به هر صورت اپل هرگاه اقدام به نوآوری نمود تنها با صبر و تحمل توانست خان­های پی در پی مشکلات را از پیش روی بردارد. ایده­های بزرگ همیشه مورد مخالفت بعضاً خشونت­آمیز ذهن­های متوسط خواهد بود.

  • تغییر هر چیز عادی به ابزاری زیبا و چشم­ نواز

تا سال­ها مردم از داشتن کامپیوترها خانکی، سیستم­های عامل آنها و بطورکلی ساختمان آنها لذت می­بردند و تقریباً ساخت اینگونه کامپیوترها تبدیل به یک استاندارد همه­گیر درآمده بود. اما اپل راه دیگری را برگزید. آنها در راه­اندازی سیستم عامل جدید با ویژگی­های متفاوت و همچنین بازسازی استانداردهای نو پیش­قدم شدند و نتیجۀ آن مک­بوک و تولید آیفون بود که در نوع و زمان خود واقعه­ای شگفت­انگیز محسوب می­شد. در حالی که بسیاری از شرکت­ها بر یک جنبه از محصول تاکید و تمرکز می­کنند این اپل است که تمام پارامترها را با تاکید بر اهمیت کل محصول تغییر و بازسازی می­کند.

 

  • توجیه قیمت­ها

بسیاری از شرکت­ها در رقابت قیمت­گذاری قرار می­گیرند و مردم نیز به این رقابت­ها دامن می­زنند. آنها درخواست کیفیت بالاتر با قیمت پایین­تر را دارند و سازندگان هم از حربه­های مختلف استراتژیک برای برد در این رقابت استفاده می­کنند. اما آن چیز که به نظر می­رسد این است که اساساً انگار اپل در چنین رقابتی شرکت نمی­کند. اگر در مشتریان اپل دقیق شویم متوجه می­شویم ایم مشتریان به دو دلیل حاضرند هزینه­های اپل را بپردازند.

  • آنها عاشقانه این محصولات را دوست دارند.
  • آنها محصول همسانی را برای مقایسۀ قیمتی با اپل نمی­بینند.

گاهی منتقدان اپل به دنبال مشترکاتی با اپل برای مقایسه­های قیمتی می­گردند اما آنچه به درست یا غلط در بازار مشتریان شایع است این است که اپل، رولز­رویس جهان طراحی و تکنولوژی است و مشتریان مایل­اند هزینه­های آنرا به هر صورت بپردازند.

  • هم­کلامی با مشتریان

لزومی ندارد شما با استفاده از اصطلاحات تخصصی مانند پیکسل، هرتز، قدرت پردازش یا غیره دل مشتریان خود را بدست آورید بلکه می­توانید از لغاتی استفاده کنید که آنها بخوبی درک کنند و با سادگی تمام از آنها استفاده کنند. دقیقاً کاری که اپل می­کند. تمامی محصولات اپل همانن اصطلاحات سخت و غیرقابل فهم برای مشتریان عادی را تبدیل به لغات فراگیر و معانی قابل درک می­کند و به مشتریان ارائه می­دهد و این دقیقاً خود یک استراتژی مهم برای فروش بیشتر است.

  • گسترش تجربه

اپل به دنبال گسترش ایجاد تجربۀ متفاوت در بین مشتریان خود می­گردد. این تجربۀ متفاوت از شکل بسته­بندی تا فروشگاه نرم­افزارهای اپل ادامه می­یابد و مشتریان هر لحظه منتظر یه اتفاق تازه هستند. آمدن نمونه­های جدید اپل که وارد بازار می­شود، برای مشتریان حکم قسمت جدیدی از یک سریال هیجان­انگیز را دارد که بینندگان برای دیدن آن لحظه شماری می­کنند و از آن انتظار اتفاقات و روایت کاملاً متفاوت و غریب را دارند.

 

  • ما یک گروه هستیم

یکی از استراتژی­هایی که اپل به مرور زمان در دستور کار خود قرار داده است و تا حد زیادی هم در  آن موفق بوده است، ایجاد یک گروه بزرگ از تمام مشتریان و فروشندگان محصولات خود است. اپل از هر کدام از اعضاء در واقع یک فروشندۀ پنهان ساخته است و از آنها استفاده می­کند. اگر تحقیقات سطحی در فضای بازار موبایل ایران داشته باشید، به نکته­ای قابل تامل برخورد خواهید کرد. در بین تمامی برندهای موجود، کدامیک فروشندگانی دارند که بدون داشتن نمایندگی نام فروشگاه خود را همنام یا برگرفته از نام برند موردنظر انتخاب کنند یا اینکه تعصب فزاینده­ای بر نام خاص یک برند تا این حد داشته باشند؟

  • برند شدن

شما هیچ­گاه تی­شو نمی­خرید بلکه دستمال کاغذی می­خرید. با همین استدلال می­شود گفت شما یک گوشی موبایل یا یک MP3 Player نمی­خرید بلکه یک آیفون یا آی­پد می­خرید!!! اپل سعی می­کند یک رهبر فروش در بازار باشد و برند خود را همانطور که می­خواهد جا بیندازد. آنها خود را متمایز می­کنند و به نظر می­رسد در برندسازی بسیار حرفه­ای­تر از بقیه عمل کرده­اند.

اگر با هزار مدرک و دلیل به کسانی که از طرفداران اپل هستند ثابت کنید برند دیگری وجود دارد که از اپل بهتر است، آنها نگاهی به شما می­اندازند و در آخر با بی­تفاوتی می­گویند که “ما به اپل اعتقاد داریم!!” این جادوی اپل نیست، این مزیت استفاده از استراتژی مناسب است.

 

منبع: فرصت امروز 

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *