خانه مقالات بازاریابی توسعه بازار در میدان عمل (بخش دوم)

توسعه بازار در میدان عمل (بخش دوم)

6 ثانیه خوانده شده
۰

در یادداشت پیشین در خصوص اجرای نظام­مند توسعۀ بازار صحبت کردیم و تا اینجای کار از انجام دو بخش کار که می­تواند منجر به توسعۀ بازار در کسب و کارهای مختلف شود، نام برده شد. همانطور که گفته شد، در بخش اول تحلیل­ها و استراتژی­ها مورد توجه است و برای انجام آن مطالعات گسترده در خصوص تحلیل بازار صورت می­گیرد. پس از آن تحلیل رقابتی و محک رقبا از هر حیث، برنامۀ اصلی پیش تدوین استراتژی شرکت­هاست که می­تواند راه­ها و منافذ اصلی دستورات رقابتی را به ما نشان دهد. و نهایتاً ارتباط با مشتریان است که در تکمیل برنامه­ها و ایجاد راهکارهای منطقی، مسیر را واضح­ و مشخص نماید.

مطلب مرتبط:توسعه بازار در میدان عمل (بخش اول)

بخش بعدی که بدان پرداختیم ایجاد تصور مناسب برای مشتریان بود. تصوری که برای ما و مشتریان ما باید معقول و متبوع باشد تا بتوانیم طرح­های توسعه را به کمک آنها پیاده ­سازی کنیم. برای انجام این بخش در گام اول از راه­اندازی و توسعۀ وبسایت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی که کاربردهای چندگانه دارد نام بردیم و نکاتی را در خصوص مشخصات یک وبسایت مناسب که می­تواند در جهت برنامه­های توسع ه­ای ما موثر باشد، برشمردیم. در ادامه به بخش­های دیگر کار می­پردازیم و فرآیند توسعۀ بازار را مرور می­کنیم.

به نظر می­رسد در بخش دوم و زمانی که ما دریافتیم می­بایست تصویر مناسبی در نزد مشتریان قدیم و جدید برای جذب یا ادامۀ همکاری داشته باشیم، طبیعتاً باید برندینگ را در دستور کار داشته باشیم. فارغ از تمام تعریفات و تحلیل­هایی که در این سال­ها در خصوص برند و برندینگ مطرح شده است و از آنجا که اهداف این یادداشت بیشتر سمت و سوی کسب و کارهای B2B را دارد و قصد هم نداریم وارد مباحث بسیار تخصصی شویم، به تعریف ساده­ای از این عملیات در یک جمله بسنده خواهیم کرد. برندینگ در واقع “ارائۀ مفهوم موضوعی یکپارجه برتمام ابعاد نام تجاری که بتواند ثبات آن نام را به خوبی نشان دهد و با آن مفاهیم شناخته شود” اطلاق می­شود.

بنابراین با در نظر گرفتن مخاطبین، نام تجاری شرکت شما در تمامی مراحل باید بگونه­ای معرفی شود که انسجام، قدرت و مشابهت با چشم­اندازها و اهداف شما در آن متبلور باشد. در کسب و کارهای B2B، همخوانی شکل و مفهوم در لوگوی شرکت، بروشور، CDهای تبلیغاتی، کاتالوگ، پوشه­ها، اطلاعیه­های تبلیغاتی، امضاء کارکنان و توصیفات مشتریان برای ایجاد وجهات ظاهری برند کفایت می­کند. مهم این است که تمامی عناصر شرکت اعم از مدیران و کارکنان و اجزاء آن، یکصدا اهداف را به صورت ظاهری و محتوایی نشان دهند.

بخشی از عملیات برندینگ شما می­تواند در انتخاب و آرایش مکان فیزیکی دفتر کار و رابطۀ کارکنان با مشتریان در دفتر کار تعریف شود و نکته­ای جزئی ولی حائز اهمیت است. همانطور که از مراجعت به خانۀ یک نویسنده ادبی یا فلسفی انتظار خانه­ای درخور وی (از لحاظ چیدمان و اشیاء داخل آن) را دارید، طبیعتاً باید دفترکار بگونه­ ای طراحی شود که در راستای برنامه ­های شما باشد. به همین دلیل است که در اغلب اوقات دفاتر معماری تفاوت­های زیادی با دفاتر و بنگاه­های مالی دارند. برندینگ گلوگاه توسعۀ بازاریابی است و پس از فعالیت­های توسعه­ ای به مراتب راحت­تر و عملی­ تر می­شود.

اما بخش سوم فرآیند توسعۀ بازار و پس از توجه به بخش­های قبلی و اجرای آنها، شیوه­های قرارگیری کسب و کار شما در معرض بازارهای جدید و افزایش فروش است. بطورکلی برنامه­ های توسعۀ بازار در دو حالت اتفاق می­افتد. شما برای توسعۀ بازار خود یا باید بر تعداد مشتریان خود در محدودۀ بازارهای فعلی بیفزایید و یا اینکه دروازۀ بازارهای جدیدی را بگشایید. یک مدیر توسعۀ کسب و کار (BDM) نیازمند یک برنامۀ راهبردی و عملی برای این کار است. ایجاد بانک­های اطلاعاتی و شناخت مشتریان مستتر ابتدایی­ترین راهکار برای انجام چنین برنامه­ای است.

در کسب و کارهای B2B اغلب پیش می­آید که از تبلیغات شرکت­ها اغلب نتیجۀ لازم ایجاد نمی­شود و به همین منظور ارائۀ تبلیغات هدفمند بخشی از وظایف توسعۀ بازار تلقی می­شود. معمولاً این تبلیغات صرفاً با معرفی خدمات و توانایی­های بالقوه شرکت امکانپذیر نیست و لزوماً باید با پرزنت یک پروژۀ انجام شده آغاز شود و از آن پروژه به عنوان رزومه کاری و نشان توانایی­های شرکت نام برده ­شود. اما برای گشایش بازارهای جدید کار متفاوت است. کشف و فعالیت در بازارهای جدید مستلزم مطالعات دقیق و مفصل است. فضای بازار و فعالین آن، شیوۀ کارکرد اجزاء، تعاملات مالی و کشش بازار باید مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن تصمیم­گیری در این خصوص صورت پذیرد.

برای ورود به بازار جدید شاید لازم باشد تغییراتی در ارائۀ محصول چه از جهت بازرگانی و چه از جهت فنی ایجاد شود و متعاقب آن تحقیقات کاربردی بازار صورت پذیرد. بسیاری از شرکت­ها ورود به بازار جدید را با معرفی یک محصول جدید همزمان می­کنند و برخی دیگر با وجود آمدن شبکه­های جدید متناسب با فعالیت­های خود، مبادرت به انجام چنین برنامه­هایی می­نمایند. با اینحال مسلماً این پایان کار نیست. بازارهای جدید همچون کودکی نوپا نیاز به توجه بیشتر دارد و وقت بیشتری را برای توجه، پیگیری و فعالیت­های پس از فروش می­طلبد. هرچند وفادارسازی مشتریان از وظایف توسعه دهندگان کسب و کار نیست اما برای اینکه با اطمینان بگویی کسب و کاری توسعه یافته است باید حداقل بخشی از مشتریان را دائماً در کنار خود نگه داریم.

 

منبع:فرصت امروز

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *