خانه مقالات بازاریابی توسعه بازار در میدان عمل (بخش دوم)

توسعه بازار در میدان عمل (بخش دوم)

6 ثانیه خوانده شده
۰

در یادداشت پیشین در خصوص اجرای نظام­مند توسعۀ بازار صحبت کردیم و تا اینجای کار از انجام دو بخش کار که می­تواند منجر به توسعۀ بازار در کسب و کارهای مختلف شود، نام برده شد. همانطور که گفته شد، در بخش اول تحلیل­ها و استراتژی­ها مورد توجه است و برای انجام آن مطالعات گسترده در خصوص تحلیل بازار صورت می­گیرد. پس از آن تحلیل رقابتی و محک رقبا از هر حیث، برنامۀ اصلی پیش تدوین استراتژی شرکت­هاست که می­تواند راه­ها و منافذ اصلی دستورات رقابتی را به ما نشان دهد. و نهایتاً ارتباط با مشتریان است که در تکمیل برنامه­ها و ایجاد راهکارهای منطقی، مسیر را واضح­ و مشخص نماید.

مطلب مرتبط:توسعه بازار در میدان عمل (بخش اول)

بخش بعدی که بدان پرداختیم ایجاد تصور مناسب برای مشتریان بود. تصوری که برای ما و مشتریان ما باید معقول و متبوع باشد تا بتوانیم طرح­های توسعه را به کمک آنها پیاده ­سازی کنیم. برای انجام این بخش در گام اول از راه­اندازی و توسعۀ وبسایت به عنوان یک ابزار تبلیغاتی که کاربردهای چندگانه دارد نام بردیم و نکاتی را در خصوص مشخصات یک وبسایت مناسب که می­تواند در جهت برنامه­های توسع ه­ای ما موثر باشد، برشمردیم. در ادامه به بخش­های دیگر کار می­پردازیم و فرآیند توسعۀ بازار را مرور می­کنیم.

به نظر می­رسد در بخش دوم و زمانی که ما دریافتیم می­بایست تصویر مناسبی در نزد مشتریان قدیم و جدید برای جذب یا ادامۀ همکاری داشته باشیم، طبیعتاً باید برندینگ را در دستور کار داشته باشیم. فارغ از تمام تعریفات و تحلیل­هایی که در این سال­ها در خصوص برند و برندینگ مطرح شده است و از آنجا که اهداف این یادداشت بیشتر سمت و سوی کسب و کارهای B2B را دارد و قصد هم نداریم وارد مباحث بسیار تخصصی شویم، به تعریف ساده­ای از این عملیات در یک جمله بسنده خواهیم کرد. برندینگ در واقع “ارائۀ مفهوم موضوعی یکپارجه برتمام ابعاد نام تجاری که بتواند ثبات آن نام را به خوبی نشان دهد و با آن مفاهیم شناخته شود” اطلاق می­شود.

بنابراین با در نظر گرفتن مخاطبین، نام تجاری شرکت شما در تمامی مراحل باید بگونه­ای معرفی شود که انسجام، قدرت و مشابهت با چشم­اندازها و اهداف شما در آن متبلور باشد. در کسب و کارهای B2B، همخوانی شکل و مفهوم در لوگوی شرکت، بروشور، CDهای تبلیغاتی، کاتالوگ، پوشه­ها، اطلاعیه­های تبلیغاتی، امضاء کارکنان و توصیفات مشتریان برای ایجاد وجهات ظاهری برند کفایت می­کند. مهم این است که تمامی عناصر شرکت اعم از مدیران و کارکنان و اجزاء آن، یکصدا اهداف را به صورت ظاهری و محتوایی نشان دهند.

بخشی از عملیات برندینگ شما می­تواند در انتخاب و آرایش مکان فیزیکی دفتر کار و رابطۀ کارکنان با مشتریان در دفتر کار تعریف شود و نکته­ای جزئی ولی حائز اهمیت است. همانطور که از مراجعت به خانۀ یک نویسنده ادبی یا فلسفی انتظار خانه­ای درخور وی (از لحاظ چیدمان و اشیاء داخل آن) را دارید، طبیعتاً باید دفترکار بگونه­ ای طراحی شود که در راستای برنامه ­های شما باشد. به همین دلیل است که در اغلب اوقات دفاتر معماری تفاوت­های زیادی با دفاتر و بنگاه­های مالی دارند. برندینگ گلوگاه توسعۀ بازاریابی است و پس از فعالیت­های توسعه­ ای به مراتب راحت­تر و عملی­ تر می­شود.

اما بخش سوم فرآیند توسعۀ بازار و پس از توجه به بخش­های قبلی و اجرای آنها، شیوه­های قرارگیری کسب و کار شما در معرض بازارهای جدید و افزایش فروش است. بطورکلی برنامه­ های توسعۀ بازار در دو حالت اتفاق می­افتد. شما برای توسعۀ بازار خود یا باید بر تعداد مشتریان خود در محدودۀ بازارهای فعلی بیفزایید و یا اینکه دروازۀ بازارهای جدیدی را بگشایید. یک مدیر توسعۀ کسب و کار (BDM) نیازمند یک برنامۀ راهبردی و عملی برای این کار است. ایجاد بانک­های اطلاعاتی و شناخت مشتریان مستتر ابتدایی­ترین راهکار برای انجام چنین برنامه­ای است.

در کسب و کارهای B2B اغلب پیش می­آید که از تبلیغات شرکت­ها اغلب نتیجۀ لازم ایجاد نمی­شود و به همین منظور ارائۀ تبلیغات هدفمند بخشی از وظایف توسعۀ بازار تلقی می­شود. معمولاً این تبلیغات صرفاً با معرفی خدمات و توانایی­های بالقوه شرکت امکانپذیر نیست و لزوماً باید با پرزنت یک پروژۀ انجام شده آغاز شود و از آن پروژه به عنوان رزومه کاری و نشان توانایی­های شرکت نام برده ­شود. اما برای گشایش بازارهای جدید کار متفاوت است. کشف و فعالیت در بازارهای جدید مستلزم مطالعات دقیق و مفصل است. فضای بازار و فعالین آن، شیوۀ کارکرد اجزاء، تعاملات مالی و کشش بازار باید مورد ارزیابی قرار گیرد و پس از آن تصمیم­گیری در این خصوص صورت پذیرد.

برای ورود به بازار جدید شاید لازم باشد تغییراتی در ارائۀ محصول چه از جهت بازرگانی و چه از جهت فنی ایجاد شود و متعاقب آن تحقیقات کاربردی بازار صورت پذیرد. بسیاری از شرکت­ها ورود به بازار جدید را با معرفی یک محصول جدید همزمان می­کنند و برخی دیگر با وجود آمدن شبکه­های جدید متناسب با فعالیت­های خود، مبادرت به انجام چنین برنامه­هایی می­نمایند. با اینحال مسلماً این پایان کار نیست. بازارهای جدید همچون کودکی نوپا نیاز به توجه بیشتر دارد و وقت بیشتری را برای توجه، پیگیری و فعالیت­های پس از فروش می­طلبد. هرچند وفادارسازی مشتریان از وظایف توسعه دهندگان کسب و کار نیست اما برای اینکه با اطمینان بگویی کسب و کاری توسعه یافته است باید حداقل بخشی از مشتریان را دائماً در کنار خود نگه داریم.

 

منبع:فرصت امروز

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده رضا مافی
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

توسعه دانش،گشایش اقتصادی

سال ۹۶ رو خدمت تمام دوستان و همکاران عزیزم تبریک میگم و امیدوارم سال توام با موفقیت و سلام…