بررسی فعالیت های برند درسا
توسعه کسبوکار و ورود به بازارهای جدید یکی از اهداف متداول شرکتهایی است که در پی استفاده از شهرت و اعتبار برند جا افتاده در بازار هستند. گویا برند درسا این هدف را با افتتاح خانه درسا، بزرگترین فروشگاه چرمی و ورود به بازارهای جدید همانند مبلمان چرم طبیعی و وسایل دکوراتیو در پیش گرفته است. همچنین به تازگی تبلیغی مبنی بر افتتاح قریب الوقوع کافه درسا که مربوط به برند درساست در نشریه تازه منتشر شده قهوه دیده شده است. همه این فعالیتها نشان از گسترش لاینهای خدماتی برند درسا دارد که برای بالا بردن سطح درگیری با مخاطب به دنبال ایجاد نقاط تماس جذاب برای آنهاست. مسلما تجربه حضور در یک فضای لطیف و دلنشین مانند کافه میتواند تجربهای هیجانانگیز برای مشتریان باشد.
برای ارزیابی اقدامات جدید درسا و تناسب حوزههای جدید با هویت برند، علی داننده، مشاور و کارشناس ارشد بازاریابی پاسخگوی سوالات ما بوده است.
استفاده از شهرت برای ورود به بازارهای جدید
علی داننده، کارشناس ارشد بازاریابی درباره ورود درسا به بازارهای جدید میگوید: به طورکلی درباره موضوع ورود شرکتهای تولیدی و برندها به بازارهای جدید و ایجاد خطوط تولید محصولات جدید باید گفت که این یک مسئله بسیار متداول است و شرکتها سعی میکنند از شهرت و اعتبار برند جا افتاده در بازار استفاده و تجارتشان را گستردهتر کنند.
مثالهای زیادی در این رابطه از شرکتهای داخلی و خارجی میتوان آورد. از خارجیها شرکت ال جی را که سهم بازار بسیار قابل توجهی در حوزه لوازم منزل و آشپزخانه در بازار ایران دارد میتوان مثال زد و از شرکتهای داخلی شرکت کاله را که یکی از پیشروترین برندهای ایرانی در این زمینه است.
مشتری راحتتر میپذیرد
او ادامه میدهد: از منظر روانشناسی مصرفکننده موضوع ورود یک برند به بازارهای جدید را پذیرفته است. چون مشتری با خرید یک نوع محصول، با فلسفه طراحی آن شرکت آشنا میشود و در صورت پذیرش آن، خیلی راحتتر سایر محصولات آن شرکت را میخرد. مثلا وقتی کسانی که طرفدار محصولات طبیعی هستند یا به نوعی دغدغه محیطزیستی دارند، با محصولی از شرکتی روبهرو میشوند که قواعد تولید سبز را در طراحی فرآیندها و مهندسی خود رعایت میکند، خیلی راحت سایر محصولات این شرکت را میپذیرند و نه تنها از این مجموعه خرید میکنند، بلکه تبدیل به مشتری وفادار این شرکت میشوند.
جایگاهیابی درست در بازار
داننده میافزاید: در حوزه محصولات پوشاک و مد هم این موضوع به چشم میخورد. چرم درسا یکی از برندهای قدیمی کیف و کفش چرم در کشورمان است که هدفگذاری و جایگاهیابی درستی در بازار کرده است. این شرکت نیاز بازار به محصولات لوکس و با طراحیهای به روز را شناسایی و اساس و فلسفه تولید خود را بر مبنای همین موضوع پایهگذاری کرد.(اینجا یک بحث پیش میآید که آیا درسا یک برند لاکچری است و آیا به طور کلی ما در ایران برند لاکچری داریم؟به تعبیری در ایران، برند لاکچری نداریم.
با این اوصاف مظفریان و برند جدیدش پارتیه – مظفریان، هاکوپیان یا جواهری گوهربین چرا در این شاخه نیستند؟ تا زمانی که ما مبنای تعریفمان را از برند لاکچری مشخص نکنیم، نمیتوانیم به روشنی از این مباحث به نتیجه برسیم. این موضوع فضای بیشتری برای بحث میخواهد).
تقویت زیرساختها و تعریف سهم بازار
این کارشناس ادامه میدهد: چرم درسا پس از آنکه در دهه ۸۰ توانست برند خود را در بازار تثبیت و سهم بازار خود را تعریف کند، زیرساختهای برند خود را با اقداماتی همانند تاسیس و گسترش فروشگاهها در شهرستانها یا ثبت برند خود در کشور فرانسه تقویت کرد. همچنین این برند در زمینه تولید، دست به نوآوریهای بسیار جالبی مانند تولید به موقع کاور محصولات اپل زد. چندی است که از افتتاح لاینهای تولید محصولات جدید خبرهایی میشنویم.
یکی دو سال قبل نیز از لاین تاج -درسا رونمایی شد و زیورآلات ترکیبی که تلفیقی از محصولات چرمی با طلا بود، تولید شد. ظرافت در طراحی، قیمتهای مناسب و به روز بودن از ویژگیهای این محصولات است.این محصولات با گسترش سبکهای زندگی جدید، بسیار پر طرفدار هستند و نیاز طیف وسیعی از قشرهای جوان و طبقه متوسط جامعه را در این زمینه برآورده میکند.
او در مورد اقدام اخیر این شرکت یعنی افتتاح خانه درسا اضافه میکند: چندی پیش خانه درسا که مبلمان و لوازم منزل چرم تولید میکند افتتاح شده است. فروشگاهی بسیار بزرگ و لوکس در خیابان شریعتی که سبک جدیدی از محصولات و لوازم منزل و طراحی داخلی را پایهگذاری کرده است. همچنین اخیرا درسا، کافه درسا را راهاندازی کرده که لاین جدیدی از فعالیتهای شرکت درسا است. حالا برند خدماتی جدید هم به مجموعه فعالیتهای این شرکت اضافه شده که قطعا هدفش، چیزی بیشتر از کافهداری برای این مجموعه است.
نقطه تماس جذاب برای مشتریان و مخاطبان
این مشاور تبلیغات و برند در پاسخ به سوالی درباره تناسب حوزههای جدید و مختلف با هویت برند این مجموعه این چنین پاسخ میدهد: برندهای مد و فشن در دنیا هم حوزه فعالیتهای گستردهای دارند.
اساسا شرکتها دنبال بالا بردن سطح درگیری مخاطبان و مشتریان با خود هستند. هرچه میزان (و صد البته نحوه و کیفیت) برخورد مشتری با یک برند بیشتر باشد، مشتری با آن مجموعه ارتباط بهتری میگیرد و به وفادار کردن مشتری کمک شایانی میکند. امروزه بسیاری از شرکتها به بهانه سالگرد تاسیس یا به مناسبتهای مختلف، جشنها و مراسمهایی را تعریف میکنند تا بتوانند با مشتریان خود ارتباط نزدیکتری برقرار کنند. برندهای سطح اول این حوزه هم در دنیا تجارب این چنینی دارند.
کاوالی کلوب در دوبی، مجموعه رستوران و هتلهای جورجیو آرمانی در چند شهر بزرگ دنیا ازجمله میلان و فعالیت گسترده برند ورساچه در حوزه لوازم منزل و طراحی دکوراسیون را میتوان از شاخصترین فعالیتهای برندهای فشن و مد در این زمینه به شمار آورد. تجربه حضور در یک فضای لطیف و دلنشین مانند کافه و صرف یک نوشیدنی یا چای و قهوه و گذراندن زمانی در این فضا میتواند یک نقطه تماس جذاب و هیجانانگیز برای مشتریان و مخاطبان این برند هم باشد.
طراحی لوکس با المانهای کلاسیک
وی در مورد اینکه چه مواردی را در طراحی این فضا برای پذیرایی از مشتریان باید رعایت کرد، میگوید: درسا یک برند لوکس در بازار است و مجموعه اقداماتی که این سالها در پروموشن این شرکت انجام شده هم این موضوع را ثابت کرده است (هرچند انتقادات مهمی را هم میتوان از بعضی از فعالیتهای برند از جمله کمپین سرزمین سپید کرد). یک طراحی لوکس با المانهای کلاسیک در فضای داخلی کافه میتواند بسیار دلنشین باشد.
استفاده از محصولات چرمی در وسایل و اکسسوریز میتواند جذاب باشد، کما اینکه هویت برند درسا، محصولات چرمی است و مردم درسا را با محصولات چرمی لوکس و طراحی به روز به یاد میآورند. مضاف بر اینکه مکان قرارگیری کافه هم مزیت دیگری به مجموعه افزوده است و آن واقع شدن در نزدیکی فروشگاه خانه درسا است که مبلمان و لوازم منزل چرمی عرضه میکند و بازدید و خرید از فروشگاه و استفاده از فضای کافه میتواند یک تجربه دلنشین را برای مشتریان درسا خلق کند.
بالا بردن سطح درگیری با مخاطب
داننده در پایان درباره اینکه این اقدام برند درسا چقدر در جذب مخاطب برای برندهای لوکس میتواند موثر باشد، میافزاید: همانطور که گفته شد، شرکتها به دنبال بالا بردن سطح درگیری با مخاطبانشان هستند.
درسا با تاسیس کافه درسا نقطه تماس بسیار خوبی برای برخورد با مشتریان و مخاطبان بالقوه خود که میتوانند در آینده به مشتری و حتی مشتری وفادار تبدیل شوند، تعریف کرده است. برندهای مطرح جهانی مثل لویی ویتون یا گوچی با طراحی لباسهای رسمی و اسپورت تا کیف و کفش و کمربند و چمدان و عینک و… سعی در نفوذ به اذهان مشتریان خود دارند و مروج یک لوکسگرایی در حوزه مصرف هستند.
من فکر میکنم درسا به دنبال ایجاد یک سبک جدید است، یعنی ترویج یک لایف استایل جذاب و لوکس. در این راستا مشتریان فعلی راغب و مشتاق به تجربه محصولات و خدمات جدید این برند میشوند و میتوانند کسانی را بهعنوان مشتری و استفادهکننده از خدمات جدید خود تعریف کنند.
گزارشگر: هدی رضایی