خانه مقالات برندینگ تاکسی اینترنتی در مقابل تاکسی تلفنی سنتی

تاکسی اینترنتی در مقابل تاکسی تلفنی سنتی

6 ثانیه خوانده شده
۰

چندی است دعوای بین کسب و کارهای آنلاین و سنتی در حال بالا گرفتن است، اسنپ و تاپسی صدای آژانسهای خدمات تاکسی را در آورده اند، سایت دیوار صدای معاملات املاک و غیره و در نهایت شکایت به سازمانی مرجع از طرف کسب و کار سنتی و دخالت سازمانی مرجع جهت تهدید کسب و کار آنلاین به بسته شدن. نحوه عملکرد کسب و کارهای سنتی مرا بیاد دوران بچگی انداخت، وقتی زورمان به بچه بزرگتر یا قویتر نمی رسید از پدر یا مادر در جهت بدست آوردن حقمان کمک میخواستیم. البته در گذشته بهتر بود چون پدر و مادر معمولا درصدد آشتی دادن دو طرف بر میامدند و نه تهدید بچه قویتر!!


این موضوع ، ورود کسب و کارهای آنلاین، به دیگر شرکتها نیز در آینده بطور مستقیم یا غیر مستقیم صدمه خواهد زد و اگر سنتیها برای نجات خود به فکر اندیشه نیافتند قطعا صدمه خواهند دید (و البته قطعا راه نجات شکایت به سازمان مرجع نیست). کلام آخر را اول میگویم، متمرکز شوید تا متخصص باشید.
به بحث تاکسی برگردیم، سوال اینجاست ، یک آژانس تاکسی چگونه میتواند کسب و کارش را رونق بخشد؟ جواب با آنالیز رقبا و پیدا کردن جایگاهی که توسط رقبا اشغال نشده است. رقبا در چه مورد یا مواردی قوی است و در جهت دیگر جایگاه سازی کردن و قوی شدن.


تاکسی آنلاین چه مزایایی نسبت به آژانس سنتی دارند؟ شاید بارزترین مزیت قیمت پایینتر آن باشد، مزایای دیگر که البته کم اهمیت هم نیست عبارتند از تمیزی ماشینها و ادب راننده ها.


 ابتدا به موضوع ادب بپردازیم: یادم هست چند سال پیش وقتی آژانسی را گرفتم و یکربع دیرتر از دفترم پایین آمدم، راننده آژانس به صراحت به من گفت " من علاف نیستم که یکربع منتظر تو اینجا بایستم!!" و این یکی از بزرگترین مشکلاتی است که افراد گوناگون با آن در آژانسهای سنتی درگیرند. دلیل اصلی این اتفاق کوچک دانستن شغل تاکسی داری از طرف راننده های آژانس میباشد آنها معمولا قبل از راننده آژانس شدن شغلی دیگر ( صاحب یک کسب و کار ورشکسته، کارمند بازنشسته یک سازمان و …) داشته اند و این نوع خدمات را کار نمیدانند و از سر اجبار آنرا انجام میدهند. در تاکسیهای آنلاین  به علت توان امتیاز دهی  راننده تاکسی سعی میکند مودب رفتار کند تا امتیاز بیشتری بگیرد و درآمد بیشتری داشته باشد. چرا آژانسها قبل از استخدام راننده به آنها آموزش نمیدهند که کار رانندگی را راننده ها به عنوان شغل ببینند و انتظار برای آمدن مشتری "علاف" شدن نیست، بخشی از کار است.


آژانسهای سنتی در نقش آژانسهای لاکچری: از آنجایی که  تاکسیهای آنلاین معمولا ماشینهای کلاس پایین مانند پراید را دارند ، در خلاف جهت سنت و رقبا حرکت کردن میتواند مشکل گشا باشد یعنی استفاده از ماشینهای نیمه لوکس و لوکس برای افرادی که به جلسات میروند و نیاز به ماشین کلاس بالاتر دارند.


آژانسهای سنتی در نقش سرویس آژانس: آیا نمیشود اطلاعات مشتری (مبدا و مقصد) مشتریان را با در نظر گرفتن ساعت جابجایی را آنالیز کرد و برای هر ۳ یا ۴ مشتری که زمان و مقصد نزدیک به هم دارند سرویسهای ویژه با قیمتهایی مناسب را تعریف کرد (نه دقیقا مانند سرویس مدرسه ولی با الهام گرفتن از آن)و دهها یا صدها تمایز دیگر که آژانسها بجای شکایت میتوانند برای خود خلق کنند، متمایز شوند و جایگاهی ویژه در ذهن مخاطب پیدا کنند.
سازمانهای سنتی برای ادامه حیات قطعا نیاز به تمرکز و جایگاه سازی دارند در غیر اینصورت کسب و کارهای آنلاین آنها را از به زحمت و چالشی جدی خواهند انداخت.
 

منبع:فرصت امروز

  • برندسازی احساسی

    آیا برندسازی احساسی نتیجه بخش است؟

    برندسازی همواره با بکارگیری لوگو، شعار، طرح رنگ و یا موارد دیگر شناخته شده است. یکی از مهم…
  • کهن الگوها در برندسازی

    کهن الگوها در برندسازی وقتی برند شما اشکال مختلفی (در رسانه های متنوع، بسته بندی، ارتباطات…
  • ویژه نامه نوبهار

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

    با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …
  • رزوبه قنبری

    سال بهسازی فرهنگ کسب و کار

    سال یکهزار سیصد و نود و پنج نیز به پایان رسید و سالی دیگر و آغازی دیگر در پیش است. بی شک د…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده بهروز لطفیان
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

اولین برند ارزشمند ایرانی در لیست ۱۰۰ برند برتر دنیا

سلام دوستان سال نو مبارک امیدوارم امسال را بتوانیم به سالی خوب و مورد خواسته خود تبدیل کنی…