خانه مقالات بازاریابی تاثیرات عمیق با استراتژی های تولید

تاثیرات عمیق با استراتژی های تولید

8 ثانیه خوانده شده
۰

در حالی که هر روز بسیاری از شرکت­ها متولد می­شوند یا دورۀ فعالیت آنها پایان می­پذیرد، جالب اینجاست که در بسیاری از کشورهای توسعه­ یافته و پیشرفته اتفاقاً این شرکت­های قدیمی ­تر هستند که به عنوان ستارگان بخش صنعتی دوباره ظهور می­کنند و بر خلاف کشور ما که بسیاری از شرکت­های قدیمی دچار ورشکستگی شده­اند و از چرخۀ رقابت خارج گشته­اند، آنها بار دیگر افسار بازار را در دست می­گیرند. شرکت­هایی همچون کاترپیلار یا وستینگهاوس فروش خود را با تکیه بر استراتژی­های تولید خود افزایش داده­اند و در حال تغییر بسیاری از بازارهای تحت پوشش خود، از جمله بازارهای نوظهور دارند. یکی از این نمونه­ها شرکت Deere در آمریکاست که در خصوص تولید تجهیزات و لوازم کشاورزی فعال است. این شرکت که مقر آن در ایلینویز واقع شده است چیزی در حدود پنجاه هزار کارمند دارد که البته در دوران رکود مجبور شد بخشی از آنان را تعدیل کند. عمده صادرات این شرکت معمولاً به برزیل، روسیه، هند و چین است که در سال چیزی در حدود ۲۴ میلیارد دلار درآمد داشته است. این شرکت در حدود ۱۷۱ سال قدمت دارد و به گفتۀ مدیران آن عمدۀ موفقیت خود را مدیون اتخاذ استراتژی­های مناسب در بخش تولید است. در این یادداشت با تأسی به الگوهای موفق، می­توانیم عوامل مختلف پیشرفت را با در نظر گرفتن استراتژی­های تولید و بخش تولید شرکت Deere  بررسی کنیم.

در وهلۀ اول، ارتباط قوی بخش تولید با بازار، می­تواند مهم­ترین استراتژی یک شرکت تولیدی و گاهی به تنهایی متضمن موفقیت در کسب و کار باشد. در واقع تولید ابتدا با مشتری شروع می­شود. هر آنچه شما تولید می­کنید باید همانی باشد که مشتریان واقعی شما می­خرند. این عملیات مستلزم ایجاد یک حلقه پیوسته است که ارتباط و بازخورد طراحی، مهندسی، تحقیق و توسعه را با بازار مورد مطالعه قرار می­دهد. تولید وقتی نیاز مشتری را می­داند می­تواند روش­های متفاوتی را در صرفه ­جویی هزینه­ ها بکار گیرد.

پس از آن طبیعتاً نظم و انضباط مالی تولید اهمیت ویژه­ای دارد. برای اینکار باید تدابیر ویژه­ای اندیشیده شود. یک سیستم محاسبۀ ارزش افزوده سهامداران می­تواند راهگشا باشد و تفاوت بین سود عملیاتی و هزینه ­ها را از درآمد و سرمایۀ اصلی برآورد کند و اساساً روشی برای تخمین بهره­ وری و خط­ مشی رقابت باشد. هر کارخانه و هر محصول درجه­ بندی می­شود و همه چیز بر حسب میزان درآمد برنامه ­ریزی می­شود و به همین دلیل ارائۀ مناسب محصولات مناسب به مشتریان در زمان مناسب در اولویت قرار می­گیرد.   www.Brandabout.ir

برنامه­ ها و رویکرد سرمایه­ گذاری باید بصورت متوازن دنبال شود. این بدین معنی است که براساس هزینه­ های تولید تغییرات در سرمایه ­گذاری ایجاد می­شود و متعاقب آن ممکن است تغییرات کلی در ساختار بوقوع بپیوندد. به عنوان مثال شرکت Deere پس از آنکه متوجه شد هزینه­ های ساخت موتور دیزل در شهر آیوا آمریکا هزینۀ زیادی را در بر دارد، سیستم تولید را به مکزیک انتقال داد و همین امر باعث کاهش هزینه و افزایش بهره ­وری سرمایه بود. از سرمایۀ باقی مانده و پیش­بینی شده در بروزسازی تجهیزات و پیشرفت ادوات کارخانه­ای استفاده شد و مکان قبلی مورد استفادۀ برنامۀ دیگری قرا گرفت. امروزه بسیاری از کارخانه ­های اروپایی از کشوررهای اروپای شرقی و آسیای مرکزی برای برنامه­ های اینچنینی استفاده می­کنند که اتفاقاً کشور ما نیز می­تواند هدف اینگونه شرکت­ها باشد که البته باید مورد مطالعه قرار گیرد.

نکتۀ بعدی در انتخاب بازارهاست. به نظر می­رسد الگوی استفاده از چند بازار داخلی به همراه بازار صادرات الگوی مناسبی باشد. برخی از شرکت­ها که کارخانجاتی در کشورهای دیگر دارند (بدلایل مختلف) احتمالاً هدف بازارسازی در همان کشور را دنبال می­کنند و این بازار را جزو بازارهای داخلی می­شمارند. همچنین در صادرات نیز ممکن است چنین برنامه ­هایی در نظر گرفته شود. بنابراین می­توان نتیجه گرفت راه­اندازی کارخانجات در کشورهای دیگر نه فقط برای پایین آوردن هزینه­های تولید، بلکه بدلیل وجود یا نزدیکی بازارهای موازی محصولات نیز باشد.

موضوع بعدی به نیروی کار و انعطاف ­پذیری آنها بازمی­گردد. زمانی که کارخانجات به سمت تکنولوژیک شدن پیش می­رود، کارگران نگران بیکاری و مشکلات ناشی از آن می­شوند که نهایتاً ممکن است به اعتصاب و نارضایتی آنها ختم شود. اما در صورتی که برنامه­ریزی و روابط مناسبی با کارگران ایجاد شود نه تنها این شائبه بین آنها ایجاد نمی­شود بلکه اصلاً چنین شرایطی پیش­بینی هم نخواهد شد. در نهایت با تغییر سیستم­های تولید گروهی از کارگران تغییرات کاری و گاهی جغرافیایی را در محدودۀ شغلی خود تجربه می­کنند که باید برای این تغییرات انعطاف لازم را داشته باشند.   www.Brandabout.ir

در نهایت دقت در ایجاد تولید خالص می­تواند استراتژی مناسبی برای احاطه بر بازار باشد. کاری که شرکت Deere با نهایت کیفیت انجام می­دهد. اینگونه شرکت­ها به حجم تولید نسبت به کیفیت آن توجه کمتری نشان می­دهند و این معنی تولید خالص است. در واقع این سیستم برای تولیدکننده­ هایی که بصورت سفارشی کار می­کنند انطباق­ پذیر تر و در عین حال مهم­تر است. این سیستم مستلزم یک فشار دائم و ثابت برای بروزرسانی فرآیندها و ماشین­ آلات است که در نهایت می­تواند بهره ­وری را بصورت همیشگی افزایش دهد.

ما در ایران هنوز آنچنان صاحب صنعت یا بهتر بگویم صاحب تولید نیستیم اما با رفع تحریم­ها امکان همکاری بیشتری با شرکت­های اینچنینی خواهیم داشت. به نظر می­رسد بهتر است برای طراحی چنین همکاری­هایی تمامی استراتژی­های تولید معمول در کسب و کارها بررسی و تحلیل شده باشد تا نهایت استفاده از همکاری فی­مابین حاصل شود.

منبع: روزنامه فرصت امروز 

 

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

Armani - Banner online 790x63-01

  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…
  • حمایت از کالای ایرانی

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟

    تا خرید کالای ایرانی چقدر فاصله داریم؟ بازاریابی بحثی است درباره بازار و مشتریان و برای آن…
  • وِژه نامه نوبهار 97

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۷

    با نزدیک شدن سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای چهارمین سال در وب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *