خانه مقالات برندینگ برندینگ، طراحی برند نیست

برندینگ، طراحی برند نیست

7 ثانیه خوانده شده
۰

در بازار جهانی امروز، طراحی از اهمیت خاصی مخصوصا در دید مشتری برخوردار است. بنابراین، برندها تلاش های زیادی در جهت نشان دادن بهترین تصویر از خود در نزد نه تنها مشتریان قدیمی، بلکه مشتریان جدید متحمل می شوند.

اگر چه، معمولا همیشه میزانی از سردرگمی در ارتباط با برخی از اصطلاحات مربوط به جلوه بصری برند نزد مشتری باقی می ماند. «برندینگ» یکی از همین اصطلاحات است که معمولا به درستی تعبیر نمی شود، پس بیایید نگاه دقیق تری به این مفهوم داشته باشیم.

در ابتدا باید برخی از مفاهیم را تقسیم و شفاف سازی کنیم. یک VIP (Visual Identity Project یا پروژه هویت بصری) پروژه ای است با هدف تشکیل هویت بصری برند است، در واقع راهی برای ارتباط بصری برند است.

قابل تامل است که VIP تنها نمایش دهنده هویت بصری نیست، بلکه این قابلیت را دارد که از لحاظ گفتاری هم ارتباط برقرار کند. یک VIP معمولا شامل مولفه هایی مثل رنگ ها، تایپوگرافی، اشکال بصری و نشانه های موثر گرافیکی (لوگو یا نماد) می باشد.

از سوی دیگر، یک پروژه برندینگ یک پروژه مدیریتی و زیرساختی برای وجهه آن برند هم هست که در واقع ارزش و شهرت برند را بر اساس ارزش های اخلاقی برند، ایجاد ذهنیت از روی تبلیغات (حضور برند در نقشه ذهنی عموم جامعه) و آگاهی از برند (اطلاع داشتن عموم از آن برند) می سازد.

یک مشاور بازاریابی دیجیتال می گوید: «صاحبان برندی که به اشتباه فکر می کنند برند آن ها تا ابد در ذهن مشتری باقی خواهد ماند، جنگ تبلیغات را خواهند باخت». به این معنی که برندینگ و بازاریابی یک برند حیاتی است که از زمانی به زمانی دیگر تجدید شود، در حالی که هویت بصری این قابلیت را دارد که طی سالیان متمادی حفظ شود (مثال کوکا کولا را به یاد بیاورید).

می توان به این صورت نتیجه گرفت که برندینگ (ابتدا به ساکن) ارتباط کمی با توسعه یک VIP دارد اما دو علت وجود دارد که مردم این اصطلاحات را با هم اشتباه می گیرند. اول این که بسیاری از دفاتر توسعه برندینگ در ارتباط با هویت بصری تخصص داشتند که این امر موجب توسعه VIP به همراه هویت بصری برند شد.

دلیل دوم این است که تصویر یک برند بیشتر بر اساس ارتباطی که عموم مردم با آن برقرار می کنند، ساخته می شود یعنی از طریق خدمات، تبلیغات، فروش، کیفیت محصولات، تکیه کلام نسبت به هویت  بصری. ولی هویت بصری تقریبا در تمامی مراحل فروش حضور دارد، بنابراین نقش مهمی را در فرآیند مادی سازی هویت و ارزش های برند ایفا می کند.

از آن جایی که این دو معمولا با همدیگر معنا پیدا می کنند، سردرگمی زیادی بین اصطلاح برندینگ و طراحی برند وجود دارد به گونه ای که خیلی از مردم به یکی از آن ها نگاه می کنند در حالی که در اصل یکی دیگر را می خواهند.

 

 

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.
  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *