خانه مقالات برندینگ ایده هایی برای کمپین های بازاریابی و برنامه های پیشبرد فروش مراکز خرید

ایده هایی برای کمپین های بازاریابی و برنامه های پیشبرد فروش مراکز خرید

3 ثانیه خوانده شده
۰

موفقیت مراکز خرید به عوامل و متغیرهای زیادی بستگی دارد که باید قبل از شروع کار با دقت و به صورت استراتژیک بررسی شوند. این عوامل عبارتند از: میزان سهولت دسترسی به مرکز خرید، موقعیت مکانی آن، خدمات ارائه شده به مشتریان، سهولت استفاده از پارکینگ و … . اما در کنار تمامی این مسائل، انجام فعالیت های بازاریابی و اجرای کمپین های بازاریابی برای مراکز خرید  از موارد بسیار مهم و پایه ای بوده و نقش مهمی در جذب مشتریان جدید خواهد داشت. این فعالیت ها عبارتند از: تشویق و تحریک مصرف کنندگان به خرید، وفادارسازی مشتریان، کاهش حجم زیاد فروش های فصلی(مربوط به کسب و کارهایی که فروش آنها محدود به فصول خاصی است. با کمک برنامه های بازاریابی می توان محدود بودن به فروش فصلی را تا حد زیادی کاهش داد)، تشویق افراد برای امتحان کردن محصولات و خدمات و در نهایت گسترش و توسعه ی نام تجاری(برند).

در ادامه به بررسی ایده ها و مثال هایی در جهت برنامه های کمپین های بازاریابی مناسب برای مراکز خرید می پردازیم.

 

  1. برگزاری مسابقات عکاسی: تصاویر و ماندگاری آنها در ذهن افراد می تواند تاثیر زیادی بر توسعه ی نام تجاری و برند یک مرکز خرید داشته باشد. هرچه تعداد افراد بیشتری، تصاویر متعددی از المان های بصری یک برند مشاهده نمایند، نام آن مرکز خرید فراگیرتر و شناخته شده تر می شود. شاید یکی از ایده های موثر برای این کار برگزاری مسابقات عکاسی باشد. معمولا در مراکز خرید پوسترها و تصاویر فراوانی وجود دارد که نام و لوگوی مرکز خرید بر روی آنها حک شده است. می توان یک مسابقه با این مضمون برگزار نمود که افراد یک عکس از خود در کنار لوگو یا قسمت های دیگرمرکز خرید بگیرند و به بهترین عکس جایزه داده شود. با این کار در مدت زمانی بسیار کوتاه، حجم زیادی از افراد برای شرکت در مسابقه به مرکز خرید مراجعه می نمایند و در حقیقت به طور غیر مستقیم نیز از افراد خواسته ایم که علاوه بر عکاسی ،از مرکز خرید نیز دیدن کنند. زیرا تقریبا غیر ممکن است که افراد فقط برای عکس گرفتن به مرکز بیایند و سپس آنجا را ترک نمایند. بی شک قبل از هرکاری تمایل ایجاد می شود که یکبار به دقت از مرکز خرید و محیط آن دیدن کنند و بهترین فضا برای عکاسی را پیدا کنند. البته به شرط آنکه مرکز خرید جذابیت های اولیه برای جذب مشتریان را داشته باشد. به طور خلاصه شرط لازم برای انجام این چنین فعالیت هایی، وجود جذابیت های بصری در مرکز خرید است.
  2. برنامه های ترویج فروش گروهی: معمولا در فروشگاه ها و مراکز خرید، فروشگاه داران به صورت جداگانه و بدون اطلاع از برنامه های دیگری به ارائه ی تخفیف های مختلف و پیشنهاداتی برای مشتریان می پردازند(در نظر گرفتن برنامه های پیشبرد فروش مانند تخفیف ویژه، کارت تخفیف، ارائه ی محصول رایگان و …).
  3. یکی از فعالیت های هدفمند در این راستا، هم گروه کردن و یکپارچه نمودن این پیشنهادات و اطلاع رسانی همگانی در مورد آن است. بدین صورت که به جای آنکه هر یک از فروشگاه داران تخفیف های متفاوت در زمان های مختلف در نظر بگیرند، همه ی صاحبان کسب و کار حاضر در مجموعه و تمامی بخش ها به صورت یکپارچه و گروهی یک پیشنهاد خاص در یک زمان یکسان ارائه می نمایند. به طور مثال تمامی فروشگاه ها، بخش های تفریحی، سینما، فودکورت و … حاضر در مرکز خرید، یک تخفیف ۲۰ درصدی ارائه کنند. این کار تاثیر شگفت انگیزی در جذب مصرف کنندگان و مشتریان خواهد داشت و البته با چنین فعالیت منسجمی، نام مرکز خرید در مدت کوتاهی با تبلیغات کلامی (womm) و توصیه های فرد به فرد، به سرعت فراگیر می شود.
  4. قرعه کشی: در نظر گرفتن مراسم قرعه کشی و اهدای جوایز ارزشمند ابزار قدرتمندی در جهت اثرگذاری و انگیزه بخشی به مصرف کنندگان برای خرید از یک مرکز خاص و البته پررنگ کردن نام مرکز خواهد بود. بدین صورت که به میزان خرید در هر نوبت، یک یا چند کارت قرعه کشی اهدا می شود. با خرید بیشتر، تعداد کارتهای بیشتر و در نتیجه شانس بیشتری برای برنده شدن خواهند داشت. با این اقدام می توان به سادگی به یک بانک اطلاعاتی قوی نیز برای ارسال تبلیغات دست پیدا کرد(از مشتریان خواسته شود که شماره تلفن همراه یا ایمیل خود را بر روی کارت ها درج نمایند). یکی از نکات مهم این است که جوایز باید برای مشتریان جذاب باشد تا برای خرید بیشتر و دریافت کارتهای قرعه کشی بیشتر تحریک شوند.

یک مثال برای برگزاری قرعه کشی: می توان در یک اطلاع رسانی از افراد و گروه های مشخصی دعوت کرد تا در یک زمان تعیین شده به مرکز خرید مراجعه ، با تخفیف خرید کنند، کارت قرعه کشی دریافت نمایند و همان روز قرعه کشی انجام شود. این برنامه را می توان هرماه برای گروه های مختلف به صورت دوره ای برگزار کرد.

البته نمونه های موفق و جذاب قرعه کشی های دوره ای در بسیاری از مراکز خرید کشورمان صورت پذیرفته است که می توانند الگوهای مناسبی برای سایر مراکز خرید باشند.

  1. یکی دیگر از فعالیت های که می توان در جهت برجسته کردن نام یک مرکز خرید در میان سایر رقبا(سایر مراکز خرید) به منظور ایجاد جایگاهی برتر در ذهن مشتری ایجاد کرد، ارائه ی پیشنهادات ویژه و در نظر گرفتن شرایط خاص برای مشتریان وفادار وهمیشگی یک مرکز خرید است. که البته این کار به یک سیستم یکپارچه ی ارتباط با مشتریان نیازمند است. می توان برای افرادی که در طول مدت یک ماه، بیش از دفعات مشخصی به یک مرکز مراجعه و خرید کرده اند( و از یک روند رو به رشد در طول سال پیروی می کند) هدایایی در نظر گرفت. البته بهتر است این هدایا مرتبط با همان مرکز باشند. مثلا ارائه ی بلیط سینما رایگان، یا استفاده از رستوران مجموعه برای یک وعده رایگان و … .
  2. مسابقات متنی: برگزاری مسابقات با محتوای ارسال متن توسط مشتریان یکی از ساده ترین و در عین حال ارزشمندترین روش هایی است که می توان در جهت بازاریابی مراکز خرید انجام داد. بدین صورت که از مشتریان خواسته می شود تا در یک روز خاص(مثلا روز پدر، شب یلدا، عید نوروز و…) یک متن کوتاه در مورد مرکز خرید و در مورد احساس خود نسبت به این مرکز یا ارزش های آن یا حتی پیشنهادات و انتقادات خود بنویسند و از طریق یک پیامک ارسال کنند. ارزشمندی این کار از آن جهت است که در مدت زمانی کوتاه، صاحبان مراکز خرید به حجم زیادی از نظرات، خواسته ها و یا حتی نیازهای مشتریان دست پیدا می کنند که می تواند راهنمای مناسبی برای دیگر برنامه های بازاریابی و یا روابط عمومی باشد. در واقع هدف اصلی از این کار جمع آوری اطلاعات مورد نیاز به ساده ترین روش است تا بتوان از آنها در برنامه ریزی های آتی استفاده نمود.
  • استفاده از ایده های جذاب و ساده در قالب کمپین های بازاریابی مراکز خرید، می تواند گامی محکم و موثر در جهت ماندگاری در اذهان مخاطبان باشد.

منبع : ماهنامه تجارت طلایی

چاپ ابانماه ۱۳۹۴

نویسنده : علیرضا جعفری

 

Armani - Banner online 790x63-02

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

 

  • گلی پلاس؛ سودای جوانی

    دیر زمانی نیست که گلی ، بیشترین سهم بازار فروش مایع ظرفشوئی در کشور را داشت. اما حالا̷…
  • چسب هل

    چگونه برند خود را نابود کنیم؟

    امروزه تمام کسب و کارها نیازمند ارائه تصویر روشنی از خود نزد افکار عمومی هستند. در این مسی…
  • اسنوا

    هدف وسیله را توجیه نمی کند

    تحلیلی بر همکاری اسنوا و برنامه ی خندوانه در ابتدای هفته با طرح چند سوال با شما خوانندگان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *