خانه مقالات برندینگ آیا ساعت های اپل با استانداردهای استیو جابز تناسب دارند؟

آیا ساعت های اپل با استانداردهای استیو جابز تناسب دارند؟

40 ثانیه خوانده شده
۱

ظاهرا نشانه های خوبی وجود ندارد، وگرنه به چه علت اپل در اخرین دوره مالی، میزان فروش ساعت را منتشر نکرد؟

به نظر من یک دلیل داشت و آن این است که فروش خوب نبوده است.

Apple-watch

تیم کوک بیان می کند: ما در ماه سپتامبر تصمیم گرفتیم تا میزان فروش ساعت را منتشر نکنیم و این دلیلی بر عدم شفافیت از طرف ما و دلیلی از عدم اظهار نظر رقبایمان  درباره محصولی که ما برای تولیدش تلاش زیاد کرده ایم، نمی باشد.

ظاهرا در ساعت اپل ۴ مشکل وجود دارد:

  1. وسایل استفاده شده، مستقل نمی باشند.

راحتی وآسایش دلیل اصلی برای موفقیت آیفون به شمار می رفت. دیگر نیازی نبود که شما همراه خود لپ تاب، ۳MP پلیر، دوربین و وسایل GPS جابجا کنید. شما می توانستید همه این ابزار را متناسب با جیب یا کیف خود در آن جای دهید.

اما ظاهرا ساعت های اپل وارونه عمل کرد. اکنون می بایست شما دو وسیله را باهم حمل کنید. که زیاد جالب به نظر نمی رسد.

از طرف دیگر، شاید برای ساعت های اپل از این جهت که تنها یک کاربری اصلی دارد، منطقی به نظر برسد. شاید یک ساعت مچی، وسیله ای که تنها تمرکز بر روی تلفن های همراه بود. به  عبارت دیگر، بجای توسعه یک ابزار یدکی جدید جهت ارتقا عملکرد آیفون؛ برای افرادی که نمی خواهند آیفن با خود حمل کنند، برند جدیدی را طراحی می کردند.

  1. اولین گزینه ی انتخابی نبود

رهبران، همیشه اولین برندهای مورد انتخاب در ذهن افراد می باشند. لیپتن در چای، نسکافه در کافی سریع، دومینوز در شکر، مورون در نمک.

اما ساعت اپل به نظر در این رده قرار نمی گیرد. آنها چنین می گویند: “ما اولین انتخاب در ۳MP پلیر، تبلت، اسمارت فون نبودیم. اما بدون شک اولین اسمارت فون و اسمارت واچ مدرن بودیم، مهم اول بودن است”.

درمورد ظرفیت بالای ۳MP پلیر، حق  با آنهاست. اما نام برند ضعیف بود و این محصول خلاقانه در هیچ کجا اثر نداشت. در نتیجه، آی پد وسیله ای بود که ابتدا به ذهن متبادر میشد. یعنی هزاران آهنگ در جیبتان.

آیفون یک تلفن هوشمند با صفحه لمسی بود که با ورودش به بازار خیلی سریع برند بلکبری را با کاهش روبرو کرد.

آی پد اولین کامپیوتر تبلتی بود اما نام این رده قبلا توسط مایکروسافت و دیگران برای توضیح و تشریح کامپیترهای لپ تاپ با کیبورد جداشدنی مورد استفاده قرارگرفته بود. اپل در عدم نامگذاری این رده به عنوان رده جدید ، اشتباه عمل کرد.

  1. نبود یک نام برند جدید

نام ها اهمیت زیادی دارند. آی پد، آیفون و آیپاد. سه نامی که اپل را با ارزش ترین شرکت جهان نموده اند. بجای چهارمین نام برند، چرا اپل ، ساعت هوشمند جدیدش را آپل واچ (Apple Watch) نام گذاری کرد؟

اگر شرکتی می خواهد نام یکی از برندهایش سهم کوچکی از بازار موجود را در اختیار داشته باشد و آن را نیز گسترش دهد، امتداد و گسترش نام ممکن است نتایج نسبتا ضعیفی را به بار داشته باشد.

Heinz mustard, French’s ketchup, Campbell’s tomato juice, Red Bull cola, Yoplait Greek yogurt, Tab energy drink, Dasani sparkling water, Stella Artois cider, Crest mouthwash, Listerine toothpaste, Sony batteries, Honda jet aircraft….، این لیستی بی پایان است که هراز آنها و بسیاری دیگر ازآنها که نامشان ذکر نشد، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفتند.

توسعه و گسترش خط تولید در شرکت های آمریکایی به دلیل اینکه مدیر عامل ها معتقدان بزرگی می باشند، شایع هستند. لئوناردو ریگو از Barnes & Noble اندکی قبل از بازگشایی BN.com به جف بزوس در Amazon.com اینگونه می گوید: شما کار فوق العاده انجام می دهید، اما وقتی که ما محصولمان را روانه بازار کنیم، بی شک شکست خواهید خورد.

(در حال حاضر ارزش آمازون ۲۵۱ میلیارد دلاردر بازار سهام می باشد و Barnes & Noble 1.7 میلیارد دلار که ظاهرا نمی تواند قاتل جان آمازون باشد.)

جک ولچ، مدیرعامل جنرال الکتریک زمانی که شرکتش GEfinancial.com را افتتاح کرد، بیان کرد: افراد قدیمی وبزرگ درصدد شکست افرادی می باشند که سهم قابل توجهی از بازار یک محصول را در اختیار دارند.

گوگل، فیسبوک، تویتر، Uber, Airbnb، لینکدین، پینترست، اسنپ چارت و بسیاری دیگر از شرکت هایی که سهمی از بازار را با یک محصول منحصرفرد در اختیار دارند، ظاهرا در این مسیر خوب عمل می کنند. اما افراد بزرگ و قدیمی در حال شکست هستند. حتی امروز IBM نیز در رقابت در جاده اصلی به حاشیه کشیده شده است.

  1. خط تولید وسیع

چندین محصول جدید با خط تولید گسترده روانه بازار شدند، اما تقریبا هر برند جدید موفق در بازار با یک خط تولید محدود وارد بازار شد.

آی پاد تنها با یک مدل معرف شد.

آیفون با دو مدل معرفی شد: ۴GB  و ۸GB

آی پد با یک مدل معرفی شد هرچند ۲۷ روز بعد اپل مدل iPad  ۳G را نیز معرفی کرد. اما با اینحال اپل، ساعتش را با ۳۸ مدل مختلف روانه بازار کرد. آیا منطقی به نظر می رسد؟

ساعت ورزشی اپل دارای ۱۰ مدل می باشد که قیمت آن از ۳۴۹ دلار  تا ۳۹۹ دلار می باشد.

اپل واچ دارای ۲۰ مدل از قیمت ۵۴۹ تا ۵۹۹ دلار می باشد.

اپل واچ ادیشن ۸ مدل داشت که قیمت آن از ۱۰ هزار دلار تا ۱۲ دلار بود.

سلبریتی هایی مانند بیانسه، کانیه وست، رپر دراک و کارل لاگرفلد این مدل های گران قیمت را خریده و به دست انداخته اند. اما افراد کمی می توانند ۱۰ دلار برای یک ساعت هزینه کنند که ممکن است چند سال بعد هم قدیمی شود.

ساعت قدیمی یا از مد افتاده آیفن چقدر ارزش دارد؟

آشفتگی، دشمن برند سازی است.

وقتی برند جدیدی را روانه بازار می کنید، باید همه چیز ساده در نظر گرفته شود. پس از آن که مصرف کنندگان از برند و ویژگی هایش آگاهی یافتند، آنگاه می توانید مدل های بیشتری را برای توسعه و جذب برند اضافه کنید. اما نه در مرحله عرضه به بازار.

رده محصولات نوشیدنی را در نظر بگیرید. اسمیرنوف در سال ۱۹۳۳ در بازار آمریکا روانه بازار شد. و اکنون پرفروش ترین برند در دنیا محسوب می شود.

در آمریکا اسمیرنوف با ۳۲ طعم همراه با نوشیدنی کلاسیکش قابل تهیه و استفاده می باشد. در واقع این شرکت نوشیدنی کار خود را اینگونه آغاز نکرد. ابتدا با یکد طعم شروع به فعالیت کرد و سپس طعم های بیشتری را تنها بعد از موفقیت مدل های قبلی معرفی وروانه بازار کرد.

هیچکس نمی داند که آیا اپل واچ، آی پاد، آیفون و آی پد دیگری خواهد شد یا خیر. اما همانطور که تاریخ نشان می دهد، احتمالا همیشه صحیح از کار در نمی آیند.

ظاهرا این ساعت، برنامه  ای را که توسط استیو جابز طراحی شده است دنبال نمی کند.

 

منبع:ries.com

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…

یک دیدگاه

  1. محسن

    خرداد ۱۹, ۱۳۹۵ در ۳:۲۰ ق.ظ

    ترجمه بسیار ضعیف و غیرقابل فهمی از مقاله اصلی بود.
    http://adage.com/article/al-ries/watch-tim-cook-s-watch-measure-steve-jobs-standards/299866/

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *