خانه اخبار چکش بصری

چکش بصری

0 ثانیه خوانده شده
دیدگاه‌ها برای چکش بصری بسته هستند

قسمت اول

حدود ۴۰ سال پیش موضوع جایگاه سازی ” تمرکز بر ذهن مشتری” به عنوان اصلی ترین روش برند سازی و توسعه بازار توسط ال ریس و جک تروت در دنیا مطرح شد. بعد از گذشت ۴ دهه این استراتژی همچنان اثربخشی خودش را به عنوان موثرترین ابزار ساخت برند و توسعه بازار حفظ کرده است.

ولی استراتژی جایگاه سازی از یک نقطه ضعف رنج میبرد.

در استراتژی جایگاه یابی، برند جهت یافتن جای خالی در ذهن مشتری تلاش میکند ولی این روش کاملا شفاهی است. درصورتیکه بهترین راه نفوذ به ذهن روش بصری یا دیداری میباشد تصاویر نقش بسیار مهمی را در بازاریابی بازی میکنند و یکی از مهمترین این نقشها تحریک کردن احساسات مخاطبین است.

در سال ۱۹۷۳ پروفسور لیونل استندینگ تحقیقی را در خصوص بررسی قدرت بصری انجام داد. او از داوطلبین خواست تا ۱۰۰۰۰ (ده هزار) عکس را در یک دوره ۵ روزه نگاه کنند، هر عکس فقط ۵ ثانیه به داوطلب نشان داده میشد. بعد از اتمام عکسها از داوطلبین خواسته شد بین جفت عکسهایی که همزمان به آنها نشان داده میشود مشخص کنند کدامها را دیده اند و کدامها را ندیده اند، آنها ۷۰% عکسهایی را که دیده بودند را بخاطر آوردند. حال سوال اینجاست که بین ۱۰۰۰۰ (ده هزار) شعار سازمانی یا ایده ای که میشنوید چندتا را به خاطر میاورید؟

سازمان سوزان جی کومان که توسط نانسی برینکر به یاد خواهرش نانسی برینکر با دارایی معادل ۲۰۰ دلار در سال ۱۹۸۲ تشکیل شد ولی چیزی که این موسسه خیریه با آن نام طولانی را تبدیل به بزرگترین موسسه غیرانتفاعی دنیا کرد و آنها توانستند در زمان اندک سرمایه ای نزدیک به ۲ میلیارد دلار را جمع آوری کنند همان روبان صورتی (چکش بصری موسسه) است. روبان صورتی المان بصری مبارزه با سرطان سینه است خیلی ها ممکن است نام موسسه را ندانند ولی خیلی ها (حتی در ایران) روبان صورتی را میشناسند.

این المان بصری را ما چکش بصری مینامیم و آن شعار یا ایده سازمان را میخ گفتار. برای سخت یک برند میخ گفتار مهمترین ابزار و چکش بصری قویترین ابزار در دست مدیران سازمان است تا با ایجاد ترکیبی مناسبی از این دو بتوانند برند خود را راحتتر در ذهن مشتری ثبت کنند.

اگر بخواهیم نمونه ایرانی برای آن چکش  بصری در ایران مثال بزنیم، شاید بهترین مثال ضربدرقرمز رنگ شرکت پاک بود با میخ گفتار “پاک یادت نره” اگرچه این دو ابزار بعد از مدتی توسط پاک کنار گذاشته شد و علت کنار گذاشته شدن این دو آیتم را از طرف شرکت را نمیدانم.

در انتها باید بدانیم که اکثر برندهای دنیا میخ گفتار را دارند ولی کمتر از ۱% آنها از چکش بصری استفاده میکنند.

خصوصیات چکش بصری چیست ؟ آیا هر تصویری میتواند چکش بصری شرکت باشد؟ آیا لوگوی شرکت چکش بصری است؟ را در مباحث بعدی درباره آن صحبت خواهیم کرد.

 

منبع:فرصت امروز 

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مدیران ناخدای برند

    برند در آنچه عرف بازار و صنعت است برای شرکت های بزرگ مطرح و غالب شده است در حالیکه شرکت ها…
نظرات بسته شده است.