خانه اخبار بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

بررسی برندینگ در صنایع ایران، براساس ۲۲ قانون ابدی برندسازی اثر ال ریس و لورا ریس

2 ثانیه خوانده شده
۲

قسمت ۱۵: قانون چهاردهم برندسازی: قانون زنجیر برند  

 

آنچه را که یک نام تجاری میسازد زنجیر برند میتواند نابود کند

دنیای بازاریابی پر است از اندیشه ها و اقدامات ناملموس که فاقد هر نوع ارتباط با دنیای واقعی است، زنجیره برندها یکی از این مفاهیم هستند. به عبارت دیگر شرکتی که بدنبال درست کردن زنجیره برند است در واقع بدنبال گسترش بازار است نه خلق برندی جدید. این اقدام را میتوان در راستای تولید خطوط ضمیمه شرکت دانست و لذا این نوع نام گذاری را در شرکتهای متعدد باعث بوجود آمدن یکی از سه نتیجه زیر میشود

  • در اکثر مواقع زنجیره برند باعث تضعیف برند اصلی میشود
  • بعضی از  مواقع یکی از برندهای این زنجیره جایگزین برند اصلی شده و به موفقیت میرسد ولی برند اصلی نابود میشود
  • بندرت این زنجیره برند به شرکتها کمک میکنند.

آیا تا بحال به این موضوع دقت کرده اید که چرا ما در صنعت هتلداری موفق عمل نکرده ایم؟ چرا هنوز با این عنوان که هتلهایی مانند هیلتون و شرایتون سالهاست در ایران شعبه ای ندارند ولی اکثر مردم با این برندها آشنا هستند ولی هتلهای بین المللی پارسیان در ایران برند نشد؟ دلیل اول عدم موفقیت در برندینگ (عدم موفقیت در برندینگ به معنی عدم موفقیت در کسب و کار نیست به عبارت دیگر یک کسب و کار موفق میتواند برند نباشد ولی یک برند حتما کسب و کاری موفق دارد) همین استفاده از زنجیره برند است، این هتل چون میخواسته در همه جای بازار حضور داشته باشد لذا حضورش در ذهن مردم را فدای آن کرده است. این هلدینگ بزرگ هتلداری از هتلهای ۵ ستاره مانند پارسیان آزادی تهران بگیرید تا هتلهای ۳ ستاره مانند هتل پارسیان گچسر را در اختیار دارد رنج قیمتی بین ۱۵۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومان، ولی برندهایی مانند هیلتون و شرایتون همه جا نیستند رنج قیمت مشخصی دارند و خدمات مشخصی را تعریف کرده اند (متمرکز شده اند و در ذهن جای گرفته اند). هتلهای بین المللی لاله هم از همین نقیصه رنج میبرند هتلهای ۳ تا ۵ ستاره ای که از ۱۰۰ هزار تومان تا ۴۰۰ هزار تومان قیمتشان است و هیچ شباهت بصری با هم ندارند در صورتیکه نماد هتل لاله تهران میتوانست الگوی خوبی برای مابقی این هلدینگ هتلداری باشد.

در کشور ایران صاحبان صنایع توجه خود را به تسخیر بازار با گسترش خطی فعالیت معطوف کرده اند، که این موضوع در زمانیکه برندی مطرح در ایران وجود نداشت جواب گو بود اگرچه راه درست کسسب و کار موفق در بازار آزاد ساخت برند و به تبع آن تسخیر بازار است. حال قابل پیش بینی است که اگر برندهای معتبر هتلداری دنیا وارد ایران شوند ، این سازمانها با بستن قراردادهای جوینت ونچر عملا فعالیت خود را با نام آن برندها ادامه دهند. این نگرش (همکاری مشترک با برندهای مطرح دنیا) که بعد از برداشته شدن تحریم ها تبدیل به آفتی جدید و جدی در صنعت کشور خواهد شد و ضربه ای جبران ناپذیر به پیکره کسب و کار ایران خواهد زد. البته به علت سالها کم تحرکی صنعت این امر نیز اجتناب ناپذیر است. لذا بنظر میرسد بهترین راهکار را چینی ها پیدا کرده اند، سالها مونتاژ برند ایفون در چین باعث بوجود آمدن برندی قوی در صنعت موبایلهای لمسی مانند هوآوی در چین شد.

 

نکته : ما برای ثروتمند شدن نیازمند داشتن برندهای ایرانی که در دنیا اعتبار دارند هستیم.

 

منبع: فرصت امروز

  • تاثیر برندشخصی قدرتمند بر روی برند مکان

    برداشت دوم: برندشخصی و برند مکان پوردوسی (فردوسی) شاعر بزرگ پارسی می فرماید : به نام خداون…
  • برندسازی و تولید

    برندسازی و تولید

    برداشت اول : برندسازی و تولید بیایید اینگونه آغاز کنیم ، تفکر یک جامعه آیا تاثیری بر روی ک…
  • مشتری محوری یا کارآفرینی محوری

    مشتری، محور کارآفرینی

    گفت و گوی اختصاصی پژمان پاکدامن با دکتر محمود محمدیان در خصوص الزامات بازاریابی در کارآفری…

۲ دیدگاه ها

  1. shahab

    بهمن ۱۹, ۱۳۹۴ در ۲:۳۱ ب.ظ

    عجب دیدگاه چرتی دارید آقای لطیفیان

    • تحریریه brandabout

      بهمن ۲۰, ۱۳۹۴ در ۴:۱۹ ق.ظ

      اقای شهاب سلام
      ما اجازه می دهیم که دوستان اظهار نظر داشته باشند ولی لطفا رعایت ادب را بفرمایید .
      ما شما را مطمئنا نمیشناسیم و خوشحال میشویم خودتان را معرفی کنید و دیدگاه و فعالیت تان را در زمینه برندینگ ارسال کنید.

      سپاس