خانه ویژه نامه نوبهار 96 سال خوف و رجاء انتخاباتی و گسترش دانش برند

سال خوف و رجاء انتخاباتی و گسترش دانش برند

25 ثانیه خوانده شده
۰
آرش محبی

سلام به همه خوانندگان رسانه برنداِبات ، سال نو مبارک. امیدوارم سال نو برای همه شما سرشار از ایده‌های بکر باشد. به نظرم ایده های بکر توی دنیایی که همه چیزش هر روز به هم شبیه‌تر می‌شود و به همین خاطر تا حد زیادی خسته کننده، هم کلید موفقیت است و هم دیده شدن و البته پل قوی برای ارتباط گرفتن و انتقال پیام.


به نظر من فضای کسب و کار در سال ۹۶ رو باید به دو بخش تقسیم کرد: پیش از انتخابات ریاست جمهوری و پس از آن. این رویداد سیاسی تمام رویدادها و تصمیم های سال به ویژه در حوزه اقتصادی را تحت تاثیر خودش قرار می دهد. در واقع سال اقتصادی ۹۶ هم پس از انتخابات اردیبهشت ماه شروع می شود و قبل از آن همه در حالت خوف و رجاء نتیجه انتخابات قرار دارند و کمتر دست و دلی به سمت گرفتن تصمیم می‌رود. با این اوصاف و با توجه به نقش گسترده‌ای که دولت در اقتصاد ایران دارد همه در انتظار این هستند که دولت دوازدهم در خیابان پاستور مستقر شود. اگر دولت بعدی ادامه دولت فعلی باشد که سیاست‌های کلان اقتصادی کشور تغییر چندانی نخواهد داشت. در واقع ریل و قطار همین است. فعالان بخش خصوصی احتمالا دعا می‌کنند که همین دولت به کار خودش ادامه دهد چون آلترناتیوهای این دولت بیشتر همان هایی هستند که یا حامی دولت آقای احمدی‌نژاد بوده‌اند یا به نوعی در سیاست‌های آن دولت نقش داشته اند. به هرحال فعالان بخش خصوصی خاطرات خوبی از آن سیاست ها و دولت ندارند و با همه انتقادهایی که از دولت فعلی دارند اما خواهان تداوم آن هستند. اگر کاندیدایی جز آقای روحانی در انتخابات پیروز شود آنگاه باید منتظر تغییرهای بنیادی در اقتصاد کشور باشیم زیر ا هم ریل و قطار عوض خواهد شد و هم لوکوموتیو ران و مقاصد و…


از منظر تاثیر سیاست خارجی بر اقتصاد با رفتن دولت اوباما و آمدن ترامپ و مجلس جمهوری خواه در آمریکا حتما سال سخت تری نسبت به سال ۹۵ در انتظار فعالان اقتصادی است. سالی که نکوست از بهارش پیداست. همین تحریم های جدید تحریم‌های جدید ضد اشاعه وزارت خارجه آمریکا علیه ایران تاحدی نشانه سخت شدن اوضاع است. به نظرم دولت ترامپ هم تمام تلاش خودش را می کند تا برجام را به یک معاهده بی مصرف تبدیل کند و این به طور حتم اتفاق خوبی برای فعالان بخش خصوصی و البته تمام سیستم اقتصادی ایران نخواهد بود.


با وجود همه اینها در حوزه برندسازی من تصور می‌کنم گام‌های رو به جلویی در داخل کشور دست کم از منظر تشخیص سره از ناسره برداشته خواهد شد. پس از چند سال انتشار کتاب و سخنرانی‌های مختلف و تجربه های ناموفق و آدم های نابلد، به نظر می‌رسد انباشت دانش خوبی درباره برندسازی در فعالان اقتصادی شکل گرفته و دست کم خیلی‌ها می‌دانند برندساز کسی نیست که فقط برای آنها یک لوگو یا شعار بدون هیچ پشتوانه معنایی مشخصی طراحی کند. درست است که با شرایط آرمانی فاصله زیادی هست اما وقتی به گذشته نه چندان دور- همین ۲-۳ سال گذشته- نگاه می‌کنیم و آن را با شرایط حال مقایسه می‌کنیم دلمان روشن می‌شود که رو به جلو هستیم.


#چالش_نوروزی چه شیوه‌هایی موثری برای آشنایی بیشتر صاحبان مشاغل و فعالان اقتصادی با دانش برند و فایده‌های آن وجود دارد؟

من دیده ام که برخی دوستان به این افراد خواندن کتاب را پیشنهاد می کنند؟ آیا کتاب هایی با حجم و سطح مناسب برای این افراد وجود دارد و آیا اصلا معرفی کتاب پیشنهاد خوبی است؟ سایر شیوه ها مثل برگزاری همایش‌ها و انتشار مجلات و فعالیت سایت های تخصصی مانند برند ابات را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


جالب‌ترین خاطره برای من یا یکی از جالب‌ترین‌ها این است که پس از حادثه دردناک پلاسکو عبارت جدید« پلاسکویی شدن» یا «پلاسکویی کردن» وارد ادبیات کسب و کار و برندسازی شد. چند جا شنیدم که در ارزیابی فلان برند می گفتند که این برند پلاسکویی شده است. منظورشان این بود که فلان برند به طور کامل جایگاه خودش را از دست داده و باید از نو شکل بگیرد. هر چند بر این باورم که باید در استفاده از همین عبارت هم دقت لازم باشد چون خیلی از مشکلات ما حتی در تخصصی ترین بحث‌هایی که داریم، استفاده از‌ همین واژه‌های مبهم هستند.


آرزو می‌کنم همه دوستان و همکاران در سال جدید رو به جلو باشند و در مجموع نسبت به سال ۹۵ حس بهتری نسبت به خودشان و کسب و کارشان داشته باشند.


آرش محبی

مدیرمسئول فصلنامه راهبرد ارتباطات و کارشناس برند

  • ویژه نامه نوبهار

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

    با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …
  • رزوبه قنبری

    سال بهسازی فرهنگ کسب و کار

    سال یکهزار سیصد و نود و پنج نیز به پایان رسید و سالی دیگر و آغازی دیگر در پیش است. بی شک د…
  • اهمیت شناسی برندسازی

    سلام؛ عید همه اساتید و بزرگواران  برند اباتی ها و دوست داران و فعالان حوزه برندینگ و …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code