هنگام شروع یک کسب و کار، بسیاری از مردم فکر می کنند محصول یا خدمات آنها خیلی خوب است و رسانه ها آنها را پوشش خواهند داد. این امر به ندرت اتفاق می افتد. پوشش چیزی است که باید آن را بدست آورید. و برای این کار، شما باید چند ایده ساده را بدون در نظر گرفتن این که عمر کسب و کار شما دو هفته یا دو دهه است، در ذهن داشته باشید.
“روابط عمومی” به صورت ایجاد پوشش رسانه ای، از طریق اخبار و نمایش های روابط عمومی ، کانال های پخش، نشریات چاپی، رسانه های اجتماعی، وبلاگ ها و وب سایت ها تعریف می شود. اصطلاح “درآمد” مهم است زیرا، بر خلاف آنچه در تبلیغات اتفاق می افتد، برای پوشش پرداختی صورت نمی گیرد .
همچنین، بر خلاف آنچه در تبلیغات اتفاق می افتد، زمانی که شما به دنبال پوشش رسانه ای کسب و کار کوچک خود هستید، بعید است که هر کسی درب شما را بزند. شما باید به رسانه ها دسترسی داشته باشید و این کار می تواند فشارآور باشد، به خصوص اگر شما فاقد منابع برای استخدام کسی باشید که دارای تخصص در برخورد با خبرنگاران و سردبیران باشد.
از کجا باید شروع کرد؟ نقطه شروع جهت طرح رسانه ای چیست؟ چگونه رسانه ای را مورد هدف قرار می دهید که می خواهید بدان دسترسی داشته باشید؟ برندابات پنج ایده برای شروع این کار پیشنهاد می دهد:
- محلی فکر کنید.
با رسانه هایی شروع کنید که با آنها آشنایی دارید، آنهایی که در بازار رسانه های محلی خود می بینید و آن را دوست دارید. در برخورد با یک خبرنگار، قسمتی از کار وی را که به تازگی شنیده یا خوانده اید بیان کنید. اکثر خبرنگاران ، حضور حرفه ای در توییتر و فیس بوک دارند. با دنبال کردن پست های خبرنگاران شروع کنید، و دنبال فرصت هایی باشید که دانش شما می تواند در مورد کاری که او انجام داده است، به کمک شما بیاید.
مایکل اسمارت مربی ارتباطات می گوید که ارجاع به کار قبلی یک خبرنگار یک راه عالی متمایز شدن در صندوق پستی شلوغ وی است. اما مطمئن باشید چیزی جدید پیشنهاد می دهید. اسمارت توصیه می کند: “چالش شما این است که مطمئن شوید داستان های قبلی وی را به جای تکرار شان، به جلو می رانید “. این امر نشان می دهد که شما با موضوعات و سبک خبرنگار آشنا هستید. همچنین: شما از طرفداران می باشید.
- به روندها فکر کنید.
به موضوعات و اخباری توجه کنید که همیشه آنرا می شنوید و می بینید ، مانند امور مالی شخصی، بهداشت و امنیت سایبری. آیا محصول و یا خدمات شما مربوط به روندهای این دسته بندی است؟ تحقیقی مربوط به صنعت دیده اید که می تواند نقطه پرشی برای اشاره به شرکت شما باشد؟
معمولا، اگر شما در جمعیتی مشابه مشتریان بالقوه خود باشید، باید به داستان هایی نگاه کنید (و خبرنگارانی که آنها را پوشش می دهند) که معمولا آنها را می خوانید و گوش می دهید. کانال های بالقوه ای برای پوشش وجود دارد. شاید مسئله مهمی در شهرستان محلی شما مورد بحث قرار گرفته است. آیا مهارت شما می تواند به بررسی بیشتر این موضوع بپردازد ؟ این استراتژی می تواند در مقیاس ملی و یا محلی بسته به دامنه مسئله اعمال شود.
شرکت در گفتگوی رسانه های اجتماعی راه بسیار خوبی برای ایجاد شهرت به عنوان رهبر فکری در کار شما می باشد. بسیاری از رسانه های اجتماعی، از جمله توییتر، به شما اطلاعات واقعی در مورد اینکه چه موضوعات و هشتگ هایی مخاطب بیشتری دارند، می دهند. اگر موضوعی مربوط به تخصص شما وجود داشته باشد، در گفتگو شرکت کنید. شما می توانید به دنبال هشتگ هایی مربوط به صنعت خود باشید تا ببینید مردم چه می گویند.
حتی می توانید جستجوی خود را به شهرستان و یا شهرستانهای نزدیک خود محدود کنید. برای مثال، می توانید به راحتی هشتگ #interiordesign را در نزدیکی تهران، جستجو کنید، و نتایج آخرین توییت ها و مسائلی که می خواهید را پیدا کنید.
- به بحران فکر کنید.
طرح بحرانی بریزید و آن را مستندسازی کنید، تا وقتی رویداد منفی بزرگی در شرکت رخ می دهد، آماده مدیریت مناسب موقعیت باشید. آماده صحبت کردن با خبرنگاران در زمان بحران باشید که نتیجه مثبتی دارد.
مهم نیست در چه کسب و کاری هستید، شما به احتمال زیاد مواردی در مورد مسائل مربوط به صنعت خود، اعم از پست های وبلاگ و یا مقالات سفید آماده کرده اید که می توانید به عنوان راهنما از آنها استفاده کنید. آنها را برای هر بحران در صنعت آماده داشته باشید و از آنها در مواقع لازم استفاده کنید. بنابراین می توانید به رسانه ها دسترسی داشته یا به راحتی به سوالات یک خبرنگار در صورت تماس وی پاسخ دهید.
از نقطه نظر رسانه های اجتماعی، به پاسخ KitchenAid به کارمندی نگاه کنید که توییت توهین آمیزی در مورد مادر بزرگ مرحوم رئیس جمهور اوباما در حساب توییتر KitchenAid طی مناظره های ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ نوشته است. پاسخ این شرکت، قدرت مدیریت سریع بحران و پیام رسانی مناسب آن را در محل مورد توجه عموم نشان می دهد.
- به پیام خلاصه فکر کنید.
پیام مختصری به رسانه ها انتقال دهید. شما به احتمال زیاد ، سخنران عمومی بزرگی هستید. شما می دانید که چگونه برای مخاطبان بزرگ صحبت کنید و ارزش محصولات و ایده های خود را به آنها ثابت نمایید. اما می توانید حرف های خود را در ۱۰ یا ۱۵ ثانیه در مورد آنچه انجام می دهید، توضیح دهید؟
آموزش رسانه ای داشتن امر مهمی است، جون اغلب رسانه ها پس از اولین موفقیت شما، به سراغتان می آیند. آیا می توانید تصویر فوق العاده ای را با اطلاعات خود بیان کنید؟
می گویند شما برای شرکت های زیست محیطی کار می کنید، و شما پاکسازی ساحلی در آن محل را انجام داده اید. به جای اینکه بگویید: “ما ۲۰۰ تن ته سیگار جمع کردیم،” بگویید “میزان ته سیگاری که جمع کردیم، می تواند محیط جهان را پوشش دهد.” این گفته تصویری از مقیاس می دهد که مردم می توانند آنرا درک کنند و به خبرنگاران از این تصویر تشکر خواهند کرد. بنابراین، با اطلاعات خلاق باشید که ممکن است دیگران آنرا غیر جذاب بیان کنند. این امر در مورد ارائه محتوای قوی و جالب است.
- به برندسازی فکر کنید.
از امنیت برند تجاری خود با بررسی مطمئن شوید. دامین وب سایت، پروفایل فیس بوک، توییتر، صفحات Pinterest و حساب اینستاگرام مربوط به شرکت خود را ، چه به آنها نیاز داشته باشید یا نه، امن نمایید. شما ممکن است تنها از یک یا دو کانال اجتماعی استفاده کنید، اما می خواهید از امنیت آنها مطمئن شوید تا وقتی آنها را بخواهید، مشکلی نباشد. مهم این است که اطمینان یابید پروفایل شما توسط رقبای شما گرفته نشده است.
شروع با این پنج مورد نه تنها شما را با چشم انداز رسانه ها آشنا می کند، بلکه به ایجاد تجربه شما در زمینه دانش و رسانه ها کمک می کند. شروع با گام های کوچک و رشد طرح رسانه ای خود با رشد شرکت شما، مسیر بزرگ و موثری ایجاد می کند. به این ترتیب، زمانی که اخبار شبانه شروع شود، شما آماده اید.
برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات
کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.