خانه مقالات برندینگ ۴P را فراموش کنید بازاریابی به ۴M نیاز دارد- قسمت ۲

۴P را فراموش کنید بازاریابی به ۴M نیاز دارد- قسمت ۲

31 ثانیه خوانده شده
۱
4P

در بخش اول توضیح دادیم که در قرن ۲۱ آمیخته بازاریابی از 4P به 4M تغییر کرده است:

 1- مال التجاره Merchandise 2- بازار Market 3- رسانه Media و ۴- پیام Message .

۳-رسانه: Media

سومین عامل مهم در بازاریابی رسانه است، و اگر در حال راه اندازی برندی جدید هستید حتما باید از روابط عمومی استفاده کنید. این دقیقا کاریست که مدیران دهها برند مطرح دنیا در ابتدای کارشان انجام داده اند از جمله استارباکس. هوارد شولتز مالک برند استارباکس میگوید "ارائه یک محصول به بازار از طریق تبلیغات کار بسیار دشواری است. چون دیگر مشتریان واقعاً له کاری که در گذشته انجام داده اند توجه نمیکنند." در ۱۰ سال اول فعالیتش استارباکس فقط ۱۰ میلیون دلار (در کل ۱۰ سال) هزینه تبلیغات کرد و تا ۲۶ سال هیچ تبلیغ تلویزیونی نداشت.

بسیاری از مدیران و مدیران بازاریابی معتقدند که یک کمپین بازاریابی باید در برگیرنده چند رسانه باشد (کمپینهای ۳۶۰ درجه). ما فکر میکنیم این اشتباه است.

هر رسانه فواید و مضر اتی دارد. برای کارائی بیشتر ما معتقدیم که کمپینهای بازاریابی باید بر روی یک رسانه تمرکز کند که برای آن محصول یا خدمات بهتر کار میکند. هر رسانه ها برای تمام محصولات به یکسان عمل نمیکند.

به عنوان مثال دیجیتال مارکتینگ برا تمام محصولات و خدمات مناسب نیست.

تلویزیون برای برندهایی با تولید انبوه مناسب است، بخصوص برای برندهایی که میتوانند وجه تمایزشان را از رقبایشان مشخص کنند.

تبلیغات چاپی مناسب برندهای لوکس و جواهرات است

رادیو مناسب برای برندهایی است که میخ گفتار و پیامی قوی دارند و میخواهند انتقال دهند خصوصا اگر پیامشان نظم گونه باشد.

اینترنت مناسب برای برندهایی است که ارزش جدیدی را برای مشتری دارند، خصوصا اگر پیشرو در یک دسته ای از کالا باشند و البته برندهایی که میتوانند ویدئو کمپینهای قوی داشته باشند.

مطلب مرتبط: ۴P را فراموش کنید بازاریابی به ۴M نیاز دارد

۴-پیام (میخ گفتار):Message

آمیخته بازاریابی با انتخاب یک پیام به پایان میرسد. که امید است این پیام، یک ایده  را از طریق یک رسانه به یک بازار هدف ارسال کند. که متاسفانه این موضوع به ندرت اتفاق میافتد به ۴ دلیل

مال التجاره: شرکتها یک ترکیبی از محصولات و خدمات را ارائه میدهند مثلا در خودرو تویوتا، فورد، شورولت و هوندا همه مدل ماشین دارند

  • بازار: وقتی شما همه کار زیر مجموعه یک برند انجام میدهید، شما هیچ بازار هدف مشخصی ندارید. شما همه چیز برای همه کَس هستید.
  • رسانه: یک همه چیز برای همه کس نمیتواند خودش را محدود به یک رسانه بکند برای پوشش تمام محصولات به تمام رسانه ها برود و این موضوع بطور وحشتناکی ناکارآمد است.
  • پیام: و لذا پیامها نیز یک ایده را منتفل نمیکنند و هیچ مفهوم خاصی ندارند به ۴ پیام ۴ خودرو ساز ذکر شده توجه کنید:

     

     

     

    • فورد: بیشتر برو
    • شورولت: جاده های جدیدی بیاب
    • تویوتا: بیا جایی برویم
    • هوندا: قدرت رویاها

بهروز لطفیان مرداد ۹۶ برگرفته از مقاله  Forget Your Ps; Mind the Four Ms of Marketing ال ریس نوشته شده در سپتامبر ۲۰۱۶

یک دیدگاه

  1. ســامان حسینی

    مرداد ۲۸, ۱۳۹۶ در ۴:۳۶ ق.ظ

    سپاس دکتر لطفیان عزیز استفاده کردیم، عالی بود.،

    پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code