خانه مقالات برندینگ ۲۱ راه برای بدست آوردن مزیت رقابتی

۲۱ راه برای بدست آوردن مزیت رقابتی

7 ثانیه خوانده شده
۳

پیدا کردن تمایز کننده کسب و کار خدماتی حرفه ای کار ساده ای نمی باشد. بسیاری از آنها تنها تلاش می کنند تا به ایده متمایز کننده ای دست پیدا کنند که تمایز در واقع هرگز آنها را متمایز نمی کند. برای موفقیت، متمایز کننده باید سه معیار مهم را دارا باشد:

باید درست وصحیح باشد، نمی توانید به راحتی آنرا خلق کنید.

باید برای مشتریان بالقوه بااهمیت باشد، در غیر اینصورت، هدف ومنظور چیست؟

باید قابل اثبات باشد. اگر نتوانید نشان دهید که متمایز کننده ای درست می باشد، باور نخواهد شد.

واقعیت دردناک این است که بیشتر متمایز کننده ها حداقل دوتا از معیار ها را دارا نمی باشند. اما امید وار باشد. متمایز کننده های موفقیت آمیز زیادی وجود دارد. در اینجا ۲۱ راه ارائه می شود که برای بسیاری از بیزنس های خدماتی تخصصی موثر واقع می شود. و به خاطر داشته باشد که می توانید چنیدن متمایز کننده داشته باشد که می توانند ترکیب شوند و یک مزیت رقابتی قدرتمندی را خلق کنند.

  1. تخصص دریک صنعت

شاید راحتترین و موفق ترین متمایز کننده برای شرکت این راه باشد.ارباب رجوع (مشتریان)  برای متخصص احترام و ارزش قائل می شوند. اما مراقب باشید. اگر سعی کنی در زمینه های زیادی متخصص شوی، اعتبارت را از دست خواهی داد.

  1. تخصص در ارائه وظیفه(نقشی) خاص در سازمان به ارباب رجوع(مشتری)

تخصص مبتنی بر وظیفه نیز کاملا موفقیت آمیز می باشد بویژه اگر با تمرکز بر یک زمینه همراه باشد. اگر شما رئیس بخشIT در شرکت حقوقی شوید، به راحتی متوجه می شوید که ارائه دهندگان خدماتی شما در کمک به افراد نیز مانند شما متخصص می شوند.

  1. تخصص در ارائه یک خدمت خاص

این روش نیز کاملا موفقیت آمیز می باشد مخصوصا اگر خدمتی که شما در آن متخصص هستید کمیاب باشد وبه سختی یافت شود. اما هوشیار باشید، ارائه خدمت منحصربفرد سریعا می تواند تبدیل به یک جریان اصلی(mainstream) شود.  اجابت وقبول Witness Sarbanes-Oxley و بازاریابی رسانه اجتماعی دو نمونه اخیر می باشند.

  1. ارائه یک فرایند یا فناوری کاملا منحصربفرد

منظور از کاملامنحصربفرد این نیست که فرایند شما با ارزیابی وسنجش شوع شود و با نظارت بر نتایج و ایجاد تغییرات و تعدیلات به پایان برسد. منظور، رویکردی است که به روش کاملا متفاوت نزدیک به مسئله ای است که مزیت منحصربفردی را به مشتری ارائه می کند.

  1. تمرکز بر درک افراد مورد نظر خاص

یک متمایزکننده کلیدی در بیشتر شرکت ها درک عمیق آنها از یک مخاطب یا گروهی خاص می باشد. شرکت شما ممکن است در بازاریابی برای زنان بیبی بوم(Baby Boomer women) متخصص باشد. مشتری شما ممکن است برای مثال برنامه ریزان بازنشستگی، شرکت های بیمه، یا خرده فروشان لباس باشند

  1. تخصص در ارائه به مشتریانی از یک سایز خاص

این روش، متمایزکننده معمول می باشد اگرچه برخی گروه ها نسبت به آن اینچنین فکر نمی کنند. شاید شما بطور انحصاری تنها با بزرگترین شرکت های دنیا کارکنید. در مقابل یک شرکت بر روی افرادی خاص متمرکز می شود. هرکدام از بنگاه ها می توانند نسبت به بنگاه دیگری که مشتریانی از همه سایز دارند یک مزیت رقابتی داشته باشند.

  1. همه پرسنل یک ویژگی یا اعتبار خاصی را سهم می برند.

همه احساس می کنند که یک تیم بزرگی هستند. لذا به سختی می توان آن را به عنوان یک متمایز کننده معرفی کنید. اما اگر همه برنامه نویسان شما مدرک دکتری علوم کامپیوتر داشتند چه اتفاقی رخ می داد؟  هردوی آنها برای یک مشتری بالقوه قابل اثبات و معنی دار می باشد. یا شاید همه مدیران پروژه شما  PMPs می باشند. نه به عنوان یک صفت مشخصه بلکه مرتبط و قابل اثبات.

  1. تخصص در مشتریانی که یک ویژگی مشترکی را دارا می باشند.

این متمایزکننده به جای تمرکز بر نقش یا صنعت  برویژگی مشتریان متمرکز می شود. اجازه دهید بگویم که شما خدمات مالیتی و حسابداری را به تبعیدی ها ارائه می دهید. و ممکن از هر کشوری، در هر صنعتی یا در هر نقشی در شرکت باشند، هنوز شما یک مزیت رقابتی خواهید داشت.

  1. تمرکز برحل یک چالش خاص کسب وکار

در اینجا کانون توجه به مشتری به اندازه ماهیت چالشی کسب .کاری که با آن مواجه هستند نمی باشد. بلکه هدف چالشی باید باشد که بهراحتی قابل شناسایی می باشد و به سختی بدون دارا بودن تجربه و مهارت های تخصصی قبل حل نمی باشد. یک مثال کمک به شرکت ها در امنیت اولین قرارداد دولتیشان می باشد.

  • داشتن اشخاص یا شخصی که تخصص مشخصی در رشته خود دارد.

این روش یک استراتژی آزمایش شده در طول زمانی است که خیلی خوب موثر واقع می شود. دارا بودن متخصصان تاپ در حوزه تخصصیتان یک مزیت رقابتی بسیار قوی می باشد. بسیاری از شرکت ها تنها این مزیت را گسترش را ایجاد و افزایش داده اند. با اظاضه کردن چندین مهارت با کیفیت بالاتر شما برندی با ارزش تر و تاثیر گذار تر خواهید داشت.

  • ارائه یک مدل کسب وکار منحصربفرد

هرکسی در حرفه شما ساعتی صورت حساب یا حق الزحمه پرداخت می کند اما شما یک حقوق ثابتی را ارائه دهید. Voilà، یک متمایز کننده عالی متولد شده است. یک مدل کسب وکار منحصربفرد هم می تواند به راحتی ثابت شدنی وهم معنادار باشد. اما مراقب باشید اگر این مدل خیلی خوب کار می کند احتمالا احتمالا مقلدان زیادی را جمع می کنید.

  • دارا بودن یک کانون(مرکز) جغرافیای خاص

این راه یک متمایز کننده خیلی سنتی می باشد که همانگونه شیوه های کسب وکار مشترک و فناوری جغرافیا را کم اهمیت تر می کند(دنیا را کوچکتر کرده است) فاصله ها را نیز از بین می برد. اما امیدوار باشید، این شیوه هنوز در برخی جاهایی که دانش محلی یا تعاملات رودرو توسط مشتریان بالقوه با اهمیت درنظر گرفته نمی شود، می تواند موثر وکارا باشد.

  1. ارائه دسترسی به مجموعه ای از اطلاعات منحصربفردی که در جای دیگری موجود نمی باشد.

برخی اوقات دسترسی به اطلاعاتی مشخص می تواند برای مشتریان بالقوه خیلی باارزش باشد.  آیا سما اطلاعات یا داده های الگوبرداری دارید که کسی دیگر آنرا نداشته باشد؟ برخی شرکت ها شیوه های بسیار باارزشی پیرامون اطلاعات اختصاصی ایجاد می کنند که به راحتی قابل کپی برداری نمی باشد.

  • ارائه مجموعه ای از روابط و ارتباطات منحصربفردی که بهراحتی قابل دسترس نمی باشد.

درحالیکه متمایز کننده قبل برروی اطلاعات تمرکز می کند، این متمایز کننده برروی روابط متمرکز می باشد. روابط عمومی شرکت از روابط بلند مدت با گزارشگران و ویراستارها به عنوان متمایز کننده استفاده کرده است. شرکت شما چه رووابطی را می تواند مطرح و برقرارکند؟

  • کسب وکار را با سطح مشخصی از خدمات انجام دهید.

در بیشترموارد، ارائه خدمات خوب به مشتری بهای آغاز و وردی می باشد. هرکسی آنرا انجام می دهد و ادعای انرا می کند. لذا برای یک متمایز کننده شدن، سطح خدماتتان بایدواقعا برجسته و عالی باشد. می تواند اینکار انجام شود؟ براستی هنوز پزشکانی وجود دارند که ویزیت های خانگی انجام می دهند.

  • خودتان را با مشتریانی که دارید متمایز سازید

دارا بودن لیستی از مشتریان تاثیر گذار برای بسیاری از شرکت ها امتیازمثبت می باشد.  اما اگر به این لیست بیشتر شود چی؟ برخی شرکت ها خودشان را برااساس لیست مشتریانشان متمایز می کنند. برای مثال، اگر شرکت شما بازار آموزش عالی بهتری را ارائه می کند و مشتریان شما دانشجویان هاروارد، Yale و استنفورد می باشند، آنگاه شما می توانید یک متمایز کننده باشد.

  • برروی اندازه شرکت در ذهن مشتریان متمرکز شوید.

ما بزرگترین شرکت…نتیجه اش رو میتونید متوجه شوید. سایز سیگنالی را در ذهن بسیاری از مشتریان بالقوه می فرستد که شما کار درستی را انجام می دهید. این شیوه به خوبی با تخصص ترکیب می شود و هم ارتباط( تخصص) و هم موفقیت(بزرگترین) را نشان می دهد. بازارهدف راپیدا کنید ومسلط شوید.

  • به ارتباط با شرکت مادر یا شریک تاکید کنید(به آن اهمیت دهید)

رابطه نزدیک با شرکت مادر می تواند یک محدودکننده باشد. ( مشتریان بالقوه ممکن است احسا کنند که شما نمی توانید برای تکنولوژی های دیگر معقول باشد) اما برای مشتریان بالقوه دیگر، می تواند دارای بزرگی باشد. چه کسی پیچ و خم تکنولوژی ها را بهتر متوجه می شود؟ همان متمایز کننده نیز احتمالا برای موقعیت های قابل بکارگیری می باشد که شرکت  شما بجای اینکه تابعه باشد یک شریک ارزش افزوده می باشد.

  • تمرکز بر دستاوردی با صحه(تایید) قابل توجه

برخی بنگاه ها برندی قدرتمندی را با دستیافتن به دستاوردهای قابل توجهی می سازند. بنگاه هایی که برای یک مشتری معروف ومشهور یک تککنولوژی را ابداع می کنند یا یک مسئله خیلی مشهوری را حل می کنند، نمونه خوبی از این مورد می باشند. این نوع انگشت نمایی می تواند در طول زمان و در کل صنعت اهرمی باشد.

  • تخصص ارائه نتیجه ای بسیار ارزشمند و منحصربفرد

مشابه شماره۹ که بر روی چالش های قابل توجه کسب وکار متمرکز می شود، این متمایز کننده برروی نتایج با ارزش متمرکز می شود. تفاوت اصلی این است که  ممکن است شما مجبور باشید برای رسیدن و ارائه نتایج ارزشمند برجندن چالش کسب وکار غلبه کنید. برای مثال، ممکن است در تبدیل مشتریان با رشد متوسط به شرکت با رشد بالا متخصص شوید. که می تواند شامل گستره وسیعی از چالش های کسب وکار به جای یک چالش خاص باشد.

  • نسبت به همه رقبا نگاه متفاوتی داشته باشیید و متفاوت عمل کنید.

بیشتر شرکتهای حرفه ای درصدد این هستند تا مانند رقبایشان نگاه و عمل کنند. چرا؟ شاید شما مدت زیادی است که درصنعتی بوده اید. یا شاید چیزهایی بسیار متفاوتی را انجام داده اید که احساس خطر می کردید. همه ما انها را همیشه می بینیم. لذا یک نگاه و احساس بسیار متفاوت دقیقا برای این فصل می تواند یک متمایز کننده قدرتمندی باشد. ان با دیگر متمایز کننده ها ترکیب کنید و مزیت رقابتی فوق العاده تنومندی ایجاد می کنید. اکنون شما ۲۱ متمایز کننده دارید که که هر کدام باید از سه مانع عبور کنند، اثبات شده است. و به یاد داشته باشید که آنها می توانند به شیوه هایی ترکیب شوند که شرکت شما را به روشی که هیچ شرکت دیگری نمی تواند، منحصربفردکنند.

 

۳ دیدگاه ها

  1. day

    آذر ۱۸, ۱۳۹۴ در ۱۲:۱۵ ب.ظ

    hellonice lutbel :-)

    پاسخ دادن

  2. stewart

    آذر ۲۲, ۱۳۹۴ در ۱:۱۷ ق.ظ

  3. reed

    آذر ۲۵, ۱۳۹۴ در ۹:۳۳ ق.ظ

    hellonice bebkjo :-)

    پاسخ دادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code