خانه مقالات بازاریابی چگونه یک شعار فراموش نشدنی بسازید

چگونه یک شعار فراموش نشدنی بسازید

0 ثانیه خوانده شده
۰
0
37
مشاوره طراحی شعار تبلیغاتی

متفاوت فکر کنید.

فقط انجامش دهید.

درباره صرفه جویی در کلمات حرف می زنیم. تنها با هفت کلمه می توانم سه برند کاملا متفاوت را که سالانه صدها میلیارد دلار درآمد دارند را در ذهن شما تداعی کنم. هر چند، علاوه بر آن، این هفت کلمه حاکی از سه روایت کاملا مجزا هستند که هر یک داستان تحقق مزایا و وجه تمایز محصول برند را بیان می کنند. این قدرت شعار است. و در حالی که هر شعاری نمی تواند این چنین تاثیرگذار باشد، اما تاثیر تنها تعداد انگشت شماری از کلمات شگفت انگیز است.

چه چیزی این شعارها را بسیار موثر می سازد؟ خب، کمپین های بازاریابی چند میلیون دلاری صدمه نمی بینند. اما فراتر از سروصداها و رسانه ها، چند دلیل وجود دارد که چرا تمام این شعارها موثر هستند. هر شعار بزرگ دارای سه کیفیت زیر است:

۱٫ به خاطر سپردنی است. نکته ای در مورد شعار به یاد ماندنی است و با پس از تجربه مشتری باقی می ماند.

۲٫ ارزشی را منتقل می کند. شعار به طور مستقیم یا ضمنی، متضمن مزایای کلیدی ارائه شده توسط برند یا محصول می باشد.

۳٫ وجه تمایز را می رساند. شعار تداعی کننده روشی است که در آن محصول و یا برند را در برابر رقبای خود متمایز می کند.

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

.

telegrambrandabout.irinstagrambrandabout.ir

با ترکیب کمی خلاقیت و تفکر غیر متعارف، ساختن یک شعار خوب دشوار و سحرآمیز نیست. و به قول افراد خلاق، هر چه در این فرآیند آماده تر شرکت کنید، آسان تر خواهد بود. با پیروی از این فرمول ساده پنج مرحله ای می توانید شعاری بسازید که به سختی فراموش می شود.

گام ۱: یاد بگیرید

شعار تبلیغاتی

فاز کشف یک جزء تحقیقات داخلی و خارجی از برند دارد. برای کشف داخلی خود، تمام دارایی های مربوط به برند یا محصول را جمع آوری و بررسی می کنید. در بالاترین سطح، شما باید از جایگاه برند یا محصول مطلع باشید. همچنین جمع آوری لیستی از تمام ارزش های کلیدی و متمایز کننده مرتبط با آن مفید است. برای کشف خارجی، لیستی از برندها یا محصولات مشابه تهیه کنید. شعار هر کدام را بررسی کنید تا از چشم انداز بازار مطلع شده و فرصت های متمایز کننده را شناسایی کنید.

گام ۲: تعریف کنید

شعار تبلیغاتی

در روند نامگذاری، اتفاق نظر در مورد کیفیت و اهداف شعار شما، فرآیند انتخاب را خیلی آسانتر می کند. مطمئنا، هر شعاری باید به خاطرسپردنی، منتقل کننده ارزش و متمایزکننده باشد، اما برای شعار خاص شما به چه معنا است؟ آیا مزیت متمایز کننده ای وجود دارد که در شعار شما باید به طور صریح بیان شود؟ آیا شعار شما نیازی به بهبود دارد؟ آیا محدودیت کلمه یا کاراکتر برای شعار وجود دارد؟ اتفاق نظر تمام ذینفعان در مورد معیارهایی که یک شعار موفق باید داشته باشد، یک معیار هدف به شما می دهد تا بتوان در مورد موفقیت نسبی شعارها داوری کرد.

گام ۳:  طوفان فکری

شعار تبلیغاتی

اگر سحر و جادویی در این فرآیند وجود داشته باشد، در این مرحله است. اما، سحر و جادو برای کسانی که آماده هستند، اتفاق می افتد. در طوفان مغزی برای رسیدن به ایده هایی برای شعار شرکت شما، باید در دست خود لیستی از ارزش های کلیدی و متمایزکننده که از مرحله ۱ تهیه کرده اید، داشته باشید. همچنین می توانید از معیارهای مرحله ۲ به عنوان یک منبع الهام بخش استفاده کنید، اما نباید خود را محدود به آن کنید. اگر فکر می کنید رعایت آن معیارها مانع خلاقیت می شود، آنها را نادیده بگیرید.

مهم ترین هدف از طوفان مغزی برای رسیدن به ایده هایی برای شعار شرکت،  انتقال صدای محصول برند و یا شرکت موردنظر است. این کار به کمک پیام رسانی و تثبیت موقعیت که در مرحله ۱ انجام دادید، صورت می گیرد. این موارد را به دقت و مکررا بررسی کنید تا زمانی که شخصیت برند شما در نوشتن شما هویدا شود. این عادت را باید در خود ایجاد کنید. از آن به بعد از ایده ها لذت می برید. قافیه، سجع، تکرار، معکوس، و کنایه از آرایه های ادبی هستند که در ساختن شعار به یاد ماندنی موثر بوده اند. اما بسیاری از شعارها در سطح جهانی از هیچکدام از آنها استفاده نمی کنند. برخی از شعارهایی را در نظر بگیرید که سالها شما را درگیر خود کرده و از آنها به عنوان منبع الهام بخش استفاده کنید. یک لیست طولانی از ایده های بالقوه را نوشته و به مرحله ۴ بروید.

گام ۴: پالایش

شعار تبلیغاتی

در مرحله پالایش، معیارهایی که شما در مرحله ۲ تعریف کردید، به کار می آید. وقتی بر روی لیست طولانی شعارهایی که از مرحله ۳ بدست آورده اید کار می کنید، مشخص کنید کدام شعار مطابق معیارهای شماست، و کدام نیست و کدامیک از آنها نیاز به تغییر دارد. هدف این است که لیست خود را به یک لیست کوتاه با سه تا پنج شعار تبدیل کنید. هرچه در این مرحله بیشتر پالایش کنید، بهتر است. از کمک همکاران، همسالان و همچنین افراد بخش های دیگر بهره بگیرید. موقع تصمیم گیری هر چه ایده های عینی و شخص ثالث بیشتری جمع کنید، بهتر است. هنگامی که در مورد بهترین شعارها به توافق رسیدید، بر روی قواعد، سبک و ریتم هر کدام کار کنید. تنها پس از اینکه به لیست کوتاهی از این شعارهایی که به بهترین حالت پالایش شده اند رسیدید، زمان آزمون (گام بعدی) خواهد بود.

گام ۵: آزمون

شعار تبلیغاتی

شبیه به فرایند نامگذاری، آزمایش شعارها، بررسی صلاحیت هر یک از آنها در فهرست نهایی در برابر معیارهای مختلف است. با دادن نمره کمی به هر کدام از شعارها در طیف وسیعی از دسته های مختلف، می توانید آنها را از نظر کمی کنار هم مشاهده کنید. به عواملی مانند ظاهر، تمایز، عمق، موقعیت، صدا، و غیره توجه کنید. تجزیه و تحلیل تطبیقی می تواند نقاط قوت نسبی هر یک از شعارهای لیست کوتاه شما را بسنجد.

همچنین مارک تجاری شما باید امکان ثبت داشته باشد. شعار یکی از آن مواردی است که می تواند موجب مشکلات قانونی شود. در آمریکا، شرکت ثبت اختراع و مارک تجاری دارای یک سیستم جست و جوی آنلاین است که امکان ثبت یک شعار را می توانید بررسی کنید. شعارها باید توسط وکلای مالکیت معنوی قبل از ثبت بررسی و تایید شود.

نتیجه

بنابراین، چه چیزهایی یک شعار فراموش نشدنی را می سازد؟ متاسفانه، هیچ فرمول بدون خطا یا محک قطعی برای آن وجود ندارد. شعار کوتاه تر لزوما بهتر نیست. برخی از متخصصن این حوزه به خلاف این موضوع (شعار کوتاه) معتقدند. سنجش نهایی یک شعار فراموش نشدنی با عملکرد آن در بازار مشخص می شود. شعارهایی که به برند یا محصول ارزش می بخشند، گران بها هستند. اما کشف آنها سخت است. بررسی قدرتمند ترین و موفق ترین شعارهای تمام دوران نشان می دهد چیزهایی در جهان وجود دارد که با پول نمی توان خرید. برای هر چیزی، شعاری وجود دارد.

.

بخــوانیـــــد، بیـــاموزیـــــد، قدرتـــــمند شوید

برندابات مرجع تحلیلی، آموزشی برندینگ، بازاریابی، تبلیغات

کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به وب سایت BrandAbout میباشد . کپی برداری فقط با ذکر منبع مجاز می باشد.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده تحریریه brandabout
بارگذاری بیشتر در مقالات بازاریابی

پاسخ دهید

بررسی کنید

وقتی دیگر نام آزمایش برای انتخاب بخاری کافی نیست!

بعد از ارج، کارخانه برند لوازم خانگی آزمایش نیز در تهران تعطیل شد. رکودهای اقتصادی که گریب…