
قوانینی ساده که در هنگام طراحی لوگو باید به خاطر داشت
با نگاهی به برخی کسب و کارها و برندهای کوچک می توان دریافت که بسیاری از آنها زمانی لوگوی خود را طراحی کرده اند که شاید ارزش و اهمیت آن به اندازه ی امروز نبوده است و توجه کافی به طراحی آن نشده است. در نتیجه بسیاری از آنها نیاز به بازآفرینی و تجدید لوگوی خود دارند. برای آنکه بتوان لوگویی بهتر و متناسب تر با برند خود داشته باشیم بهتر است همواره قوانین زیر را در نظر داشته باشیم:
- آیای لوگوی شما با صنعتی که در آن مشغول هستید به طور کامل هم خوانی و تناسب دارد؟ در بسیاری از صنایع گاه طرحی مشخص به عنوان تم و زمینه ی اصلی لوگو برای اغلب برندهای آن صنعت وجود دارد. برای مثال بسیاری از شرکت های تولید آبجو، در کنار لوگوی خود علامتی شبیه “تاج” را قرار می دهند و ترکیب این علامت با اشکال دیگر، لوگو را تشکیل می دهد که برای این شرکت ها امری معمول است. در نتیجه قبل از آغاز کار بهتر است به مطالعه ی رقبای دیگر نیز پرداخت تا ببینیم آنها چگونه رفتار می کنند. همواره باید میان لوگو و صنعتی که در آن مشغول هستید تناسب معنایی و تصویری وجود داشته باشد.
- سادگی: به طور کلی، لوگوها باید ساده باشند بدین معنا که توسط مخاطبان خود به سرعت درک شوند چرا که هدف آنها شناسایی و معرفی یک برند است و قرار است به همگان نشان دهد که برند شما چیست، چه کاری انجام می دهد و در نهایت تصویری از آن را در ذهن مخاطب ایجاد کند. تصاویر و لوگوهای دشوار که معنا و مفهوم آن توسط مخاطب به خوبی درک نمی شود قدرت ماندگاری مناسبی در ذهن مصرف کننده نخواهد داشت و به سرعت فراموش می شوند.
- وسوسه برای به کار بردن سایه روشن ها، فونت های گوناگون و دیگر تزئینات نوشتاری، اغلب برای بسیاری طراحان(کم یا زیاد)وجود دارد. اما همواره به خاطر داشته باشید که برای داشتن لوگویی ساده که در زمان های مختلف نیز ارزش و اعتبار خود را حفظ کند، باید از هرگونه پیچیدگی پرهیز کرد.
- ایجاد ترکیب مناسب از رنگ ها در لوگو، از دیگر عوامل اثرگذار برای داشتن لوگویی زیبا و متناسب است. هریک از رنگ ها بار معنایی مخصوص به خود دارند که گاه ممکن است در فرهنگ های مختلف نیز متفاوت باشد. با کمی تحقیق و بررسی می توان به رنگ ایده آل و مناسبی دست پیدا کرد. ترکیب رنگ های خود را بین ۲ تا ۴ رنگ قرار دهید و تا حد امکان از رنگ های ساده استفاده کنید.
- ایجاد تناسب میان هریک از اجزای لوگو(از نظر ابعاد و اندازه) یکی از مهمترین مولفه هایی است که در ترکیب و زیبایی لوگو تاثیر بسیاری دارد. هریک از نوشته ها یا تصاویر موجود در لوگو باید به تناسب در کنار یکدیگر قرار بگیرند. الزامی نیست که برای تمرکز بر یک بخش آن را تیره تر و بزرگ تر نشان داد در حالی که سایر اجزا سایز کوچک تری دارند. حرفه های طراحی در اینجا به کمک می آیند تا لوگویی مناسب تر ایجاد کنند.
Nasim
اردیبهشت ۱۵, ۱۳۹۷ در ۴:۲۸ ق.ظ
چطور ی لوگو طراحی کنیم؟ چطور باید ایده پیدا کنیم؟