خانه مقالات برندینگ چگونه ظاهر و سبک نوشتاری لوگو شخصیت برند شما را می سازند

چگونه ظاهر و سبک نوشتاری لوگو شخصیت برند شما را می سازند

0 ثانیه خوانده شده
۰
0
2

در جهانی که امروزه ارتباطات افراد در اقصی نقاط آن با یکدیگر بسیار زیاد و پیچیده تر شده است، کلمات و عبارات بیشتری بین افراد رد و بدل می شود. همگام با کاهش استفاده از سیستم پیام رسانی کوتاهSMS ) (، شاهد گسترش کانال های ارتباطی دیگری هستیم که به منظور ارتباط و انتقال اطلاعات ایجاد شده اند. اما بیان این کلمات در مورد برند ها چیزی بیشتر از انتقال معانی و مفهوم صرف کلمات است. در واقع کلمات باید به گونه ای نوشته و طراحی شوند که تا حد امکان شرح دهنده ی نوع فعالیت و انعکاسی از توانایی های یک سازمان یا کسب و کار باشند. از آنجایی که در حال حاضر مصرف کنندگان به طور روز افزون در خرید های خود از یکدیگر تقلید می کنند (از طریق ارتباطات خود با دیگران توسط رسانه ها، وبلاگ ها و…) در نتیجه برند ها نیز نیازمند این هستند که همزمان با بیان شخصیت متمایز خود، گویا تر و در دسترس تر باشند.

از آنجا که معمولا سبک نوشتاری حروف به عنوان یک وسیله جهت ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان نادیده گرفته می شود، باید به عنوان اولین عامل در شخصیت سازی ظاهری برند در نظر گرفته شود. در واقع در این مرحله به جای تمرکز بر برند، بر مصرف کنندگان تمرکز می کنیم. چگونه می توانیم یک طراحی و نوشته ی قدرتمند با طول عمر بالا و نوشتاری منحصر به فرد ایجاد کرد که هماهنگی شکل و حروف مرتبط با موضوع باشد و از دید مصرف کنندگان نیز جذاب و مناسب و متمایز باشد. به دلیل دشواری کار، بسیار دیده شده است که شرکت ها از استاندارد های سبک نوشتاری حروف فاصله گرفته اند و نتوانسته اند برند خود را در غالب یک طراحی مناسب ارائه کنند.

اگر چه فونت ها و طراحی های از پیش انجام شده ی سیستم ها و نرم افزار های کامپیوتری پروژه ی طراحی را بسیار محدود کرده است، اما برند ها باید به دنبال طراحی سبک نوشتاری خاص و منحصر به فرد خود باشند و خود را محدود به طرح های آماده نکنند و از این طریق مالک هویت منحصر به فرد خود باشند. در واقع وجود یک سری ویژگی ها و خصوصیات ذاتی است که طراحی آنها و بیان آنها در قالب یک طرح مناسب می تواند موجبات پایداری و متمایز بودن در دنیای رقابت امروزی را فراهم کند.

وجود رسانه ها می تواند مانند یک کاتالیزگر مهم عمل کند و فرآیند شناسایی برند را تسریع ببخشد. در گذشته پیام رسانی برند ها فقط از طریق تعداد محدودی از کانال ها بود. اما امروزه وجود وبسایت های مختلف و گسترش کانال های ارتباطی سبب تسریع روند شناسایی یک برند و انتقال پیام آن برند به جهان می شود. در نتیجه دقت در انتخاب طرح مناسب و انتقال پیام درست، عاملی بسیار مهم در شناسایی برند است.

به همان اندازه که باید به بعد تصویری و ظاهری یک برند از طریق لوگوی آن توجه کرد، سبک نوشتاری حروف تایپ شده و به عبارتی لوگوی نوشتاری آن نیز مهم است. کلمات نوشته شده در یک طرح، در محیط و موقعیت های مختلف نیز می تواند متفاوت باشد.

سبک نوشتاری حروف باید بتواند در طولانی مدت نیز، اثر بخشی خود را حفظ کند و باید بتواند همانند انسان ها جنبه های متفاوت و شخصیت متمایز خود را در مواقع مختلف بیان کند. در واقع لوگو های نوشتاری می توانند شخصیت های متفاوتی داشته باشند و به همین دلیل است که فرآیند طراحی کاری دشوار و دارای چندین مرحله است.

برند هایی که نوشتار مناسبی دارند می توانند در قلب و ذهن مردم ماندگار باشند، یک لوگو، چهره و منظر هر برند است بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک لوگوی موفق به سرعت بر مخاطب تاثیر می گذارد و چشم را به خود جلب می کند. یکی از خصوصیات لوگو های نوشتاری این است که سبک نوشتاری حروف به گونه ای تحت تاثیر نظرات و تفکرات طراح آن است. در نتیجه در زمان طراحی نوشتارهای جدید ارتباط میان برند و طراح بسیار مهم است. اینکه طراح بتواند ارتباط درستی با برند برقرار کند و شخصیت آن برند را به خوبی بشناسد در موفقیت کارش بسیار موثر است.

در لوگوهای نوشتاری آنچه اهمیت دارد این است که تمامی حروف و سبک نوشتاری آنها با داستان برند انسجام داشته باشند و ارتباط مناسبی با هویت برند داشته باشند. در واقع علاوه بر این که اجزای مختلف لوگو باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشند، باید با هویت برند نیز متناسب باشند و بتواند از بعد احساسی نیز ارتباط تنگاتنگی با برند برقرار کند که این امر در بسیاری از شرکت ها نمود پیدا نمی کند. در دنیای امروزی ارتباط برند و لوگو اهمیت زیادی دارد. در حالی که در گذشته، قوانین و مقررات یک راه و روش خاص را برای تشویق کردن و تعامل با مصرف کنندگان اعمال می کردند و معمولا نظرات و دیدگاه های مصرف کنندگان را در کارها قبول نمی کردند، اما امروزه شرکت ها دریافته اند که آنهایی می توانند موفق باشند که مصرف کنندگان را جزئی از برنامه های خود بدانند نه خارج از آن و با آنان همکاری کنند.

با گذشت زمان دیگر چهره ی خشک و رباتیک شرکت ها با قوانین و روش های استاندارد شده ی مشخص از بین رفته و به جای آن چهره ی انسانی شرکت ها در حال رشد و پیشرفت است. شرکت هایی که حتی طراحی های آنها نیز بعد انسانی و شخصیت خاصی برای خود دارند و بیانگر شخصیت یک شرکت نیز می باشند.

با افزایش ارتباطات و گسترش دنیای رقابت، لوگوهای نوشتاری به ابزارهای مهمی تبدیل شده که به برندها اجازه می دهند که از طریق کانال ها و راه های ارتباطی مختلف با مصرف کنندگان خود ارتباطی مستمر و با مفهوم برقرار کنند.

کلام آخر اینکه لوگو ها باید ساده و جذاب باشند، مناسب با کسب و کار مورد نظر باشند و به گونه ای طراحی شوند که ماندگار باشند و به راحتی به خاطر سپرده شوند.

بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده تحریریه brandabout
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

بررسی کنید

وقتی دیگر نام آزمایش برای انتخاب بخاری کافی نیست!

بعد از ارج، کارخانه برند لوازم خانگی آزمایش نیز در تهران تعطیل شد. رکودهای اقتصادی که گریب…