اگر در تلاش برای انتخاب نامی مناسب برای کسب و کار خود هستید، در ابتدا باید بدانید که حقیقتا فرآیندی دشوار و نیازمند رویکردی آگاهانه و همچنین نیازمند دقت فراوان است. در این مقاله سعی بر آن است تا یکی از روش های موثر و عملی تشریح شود تا بتواند راهنمایی مناسبی در اختیارتان قرار دهد.
در این مقاله قصد داریم تا سیستمی که برای نام گذاری برند استفاده می شود را به شما نشان دهیم . توجه داشته باشید که از کلمه ی سیستم استفاده شد . زیرا بدون استفاده از یک پروسه یا فرایند منسجم، انتخاب نام و نام گذاری، بسیار طولانی و زمان بر و گاه ناکارآمد خواهد شد.
در اینجا از یک سیستم نامگذاری که بر پایه ی ۷قانون نام گذاری برند است استفاده می شود، که کمک می کند تا نام مناسب را انتخاب کنید . این قوانین کمک می کنند تا این کار سریع تر انجام شود و در وقت نیز صرفه جویی شود . این قوانین در شرایط بحرانی نیز می توانند راهنمای خوبی برای شما باشند. در حقیقت این چارچوب، مولفه های مختلفی را در جهت اندازه گیری و سنجش کیفیت نام های مختلف برای شما مهیا میکند.
قدم اول ۱٫ تهیه ی فهرستی از نام ها از طریق فرآیند طوفان مغزی
قلم و کاغذ به دست بگیرید و در مورد تمامی مسائل زیر تفکر کرده و شروع به نوشتن کنید. فعالیت هایی که شرکت شما انجام می دهد، مشخص کردن بازار هدف، توصیف و تشریح کامل خدمات و محصولات و حسی که قرار است از استفاده از آنها نصیب مشتریان شود، هرآنچه که شرکت شما به عنوان یک مزیت رقابتی دارا می باشد و مسائلی از این قبیل. به عبارت دیگر تعریف کامل کسب و کار از ابعاد مختلف.
قدم دوم : تکمیل نقشه ی ذهنی
مهم این است که بتوانید با کلمات و عبارات مختلف کسب و کارتان را توصیف کنید. می توانید از کتاب های لغت استفاده کنید و از کلمات جدید و نوین استفاده کنید. با بیان هر کلمه ممکن است ایده هایی خلاقانه نیز در جهت انتخاب نام مناسب در ذهنتان ایجاد شود. سعی کنید از بیرون به فعالیت های خود نگاه کنید و در ذهنتان نقشه ای کامل با جزئیات در ذهنتان ترسیم کنید. چرا که نام انتخابی باید با تک تک اجزا و فعالیت های شرکت سازگار باشد.
قدم سوم : به دنبال پیدا کردن ارتباط مناسب میان کلمات با کسب و کار خود باشید
با روشی که گفته شد نوشتن کلمات توصیف کننده را ادامه دهید و ببینید که این کلمات شما را به کجا می رسانند. به عبارت دیگر هر کلمه چه بعدی از کار شما را می تواند توصیف کند و آیا جامعیت دارد یا خیر. گاه کلماتی پیدا خواهید کرد که با شرکت شما به طرز عجیبی سازگار می شوند .
قدم چهارم : نتایج را بررسی کنید.
با بررسی و اندازه گیری ابعاد مختلف کسب و کارتان و با توجه به کلمات مختلفی که در توصیف آنها نوشته اید سعی کنید نام هایی مرتبط که بتوانند به خوبی شما را توصیف کنند بنویسید. در نظر گرفتن ۱۲ تا ۱۵ نام مختلف به نظر کافی می باشد و سپس در ادامه به ۷قانون زیر توجه کنید:
- “به یادماندنی” بودن نام انتخابی
به طور کلی نام های کوتاه بهتر به خاطر سپرده می شوند. اما همیشه نیز این گونه نیست . نمونه های موفق بسیار زیادی وجود دارد که اگر چه از دو کلمه ی ترکیبی استفاده کرده اند اما با انتخاب کلمات هم خوان، به خاطر سپردن آنها را از هر کلمه ی دیگری ساده تر کرده اند. (مانند نام های American Apparel ، Range Rover ، TedTalks، Rehab Room و ..).
- آیا می توان معنای خاصی از کلمه برداشت کرد؟
گاه می توان کلمات خاصی انتخاب کرد که خود معنای منحصر به فردی داشته باشد و با کسب و کار شما نیز هماهنگ باشند. به طور مثال به برند رهاب روم Rehab Room توجه کنید.(معنی این کلمه به معنای اتاق نوسازی می باشد که با فعالیت مربوطه بسیار هماهنگ است)
- متفاوت و متمایز بودن
آیا نام منتخب شما می تواند متفاوت و متمایز با همه باشد و توجه همه را به خود جلب کند؟ گاه نام های عجیب و غیرمتعارف می توانند یک انتخاب عالی باشند، اگر پتانسیل معروف شدن و رقابت با دیگر نام ها را داشته باشند.
- آیا این نام با محصولات شما هماهنگ است ؟
برخی نام ها با محصولات هماهنگی زیادی دارند . برند های Snappleو Schweppes هر دو نام هایی جدید و متفاوت هستند که به خوبی می توانند تازگی و انرژی محصولاتشان را نشان دهند .
- تلفظ و بیان آن آسان است ؟
آیا می توانید به راحتی آن را تلفظ کنید، اگر این طور نیست بی شک از آن صرف نظر کنید .
- میتوانید آن را انحصاری کنید ؟
آیا می توانید نام انتخابی را برای خود انحصاری کنید و آن را برای خود ثبت کنید؟
- نام منتخب فقط فعالیت های فعلی شما را شامل می شود یا امکان رشد و پیشرفت های آتی را نیز در بر دارد؟
آیا به اندازه ی کافی انعطاف پذیر می باشد که همگام با فعالیت های شما تغیر کند؟ به طور مثال اگر در آینده بخواهید در بعد جهانی کار کنید و بین المللی باشید نیز قابلیت انعطاف پذیری را دارد؟ آیا این اسم مناسب کارهای آتی شما نیزخواهد بود؟
قدم پنجم : تصمیم گیری کنید .
با تفکر بر این ۷ قانون و توجه به آنها، نام های انتخابی شما به ۲یا ۳ مورد خواهند رسید . حال زمان آن فرا می رسد که تصمیم بگیرید. گاه انتخاب یک نام از میان آنها بسیار دشوار است . در این حالت اسمی را انتخاب کنید که ماندگاری آن در ذهن بیشتر است. اثر ماندگاری در ذهن اهمیت و الویت بیشتری دارد.