
آیا تا به حال فکر کرده اید که توانسته اید داستان برند خود را به خوبی بیان کنید یا خیر؟ اگر نتوانسته اید باید درصدد ایجاد آن باشید.
چرا داستان سرایی درمورد برند مهم است؟ چرا بشر از قدیم برای انتقال پیام های خود و تحت تاثیر قرار دادن دیگران از داستان استفاده می کنند؟ پاسخ به این سوالات ساده است. داستان ها به راحتی به یاد سپرده می شوند و از بعد احساسی عمیقی برخوردار هستند . بیشتر افراد را تحت تاثیر قرار می دهند و به همین دلیل باید برای متقاعد کردن مشتریان خود درمورد برندتان از داستان سرایی استفاده کنید.
داستان ها به راحتی به خاطر سپرده می شوند: “آهسته و پیوسته حرکت کردن رمز پیروزی است”. همه ی ما این اصطلاح را بسیار شنیده ایم و تک تک کلمات آن به خوبی مفهوم و پیام خود را بیان می کنند. شاید اگر این جمله با زبانی دیگر و به صورتی دیگر بیان می شد به این سادگی در ذهن افراد باقی نمی ماند. در واقع داستان ها همان عباراتی هستند که تمامی افراد به یک شکل ثابت آن را به خاطر می سپارند، بدون تحریف در آنها و این همان هنر داستان سرایی است که بتوانید به خوبی داستان خود را انتخاب کنید.
داستان ها باید متقاعد کننده باشند: اگر چه اولین قدم در داستان نویسی توجه به ماندگاری وبه یاد ماندنی بودن آن است اما در قدم بعدی قدرت متقاعد کنندگی آن مهم است. این که افراد به آنچه می گویید اعتقاد پیدا می کنند یا خیر. در همان مثال قبلی (آهسته و پیوسته حرکت کن تا پیروز شوی) همه ی افراد هر چند گاهی به آن عمل نکنند اما حقیقتا قبول دارند که عجله در هر کار درصد پیروزی را کاهش می دهد. آرام آرام حرکت کردن اما همیشگی بودن بهتر از حرکات شتاب زده و کوتاه مدت است. پس داستان شما نه تنها باید به راحتی به ذهن سپرده شود بلکه افراد نیز باید با قدرت عقل و منطق خود آن را قبول کنند.
پس چگونه می توان برندی ایجاد کرد که شخصیتی ویژه برای خود داشته باشد و به خوبی داستان برند خود را نیز بیان کرد؟
- برای داستان برند خود یک شخصیت و کاراکتر مشخص در نظر بگیرید.
اولین سوال این است که برند شما در واقع چه شخصیت و چه جایگاهی دارد؟ آیا برندتان همچون قهرمانی است که مشتریان شما را از بسیاری مشکلاتشان رهایی می بخشد؟ آیا برندتان همچون یک هدایتگر است و خواسته ها و نیاز های مشتریانتان را در زمینه های مختلف تفریح و سرگرمی برطرف می کند و یا اینکه برندتان محصولی ارائه می کند که با زندگی روزانه ی افراد درگیر است؟
پیدا کردن شخصیتی که برندتان ارائه می کند در داستان سرایی برندتان بسیار اهمیت دارد و سپس باید این کاراکتر را در سراسر وبسایت خود ارائه دهید و پیام خود را از این طریق بیان کنید. برای مثال شخصیت محصولات بهداشتی گلرنگ برای کودکان می تواند این گونه بیان شود: قهرمانی که با میکروب ها می جنگد و پیام آور سلامتی است.
- برای برند خود یک دشمن پیدا کنید تا در برابر آن قهرمان شوید.
لازم نیست برند شما همیشه در یک محیط آرام و بدون حاشیه جلو برود. گاه ایجاد کمی هیجان باعث می شود توجه افراد بیشتر به سمت شما جلب شود. باید سعی کنید مواردی که در ظاهر دشمنان برند شما هستند را شناسایی کنید و سپس با آنها مقابله کنید. در حقیقت باید بدانید که در ابتدا هدف از ایجاد برندتان چه بوده است و سعی در انجام چه کاری داشته اید و اکنون با چه چیزی می خواهید بجنگید. برای مثال اگر شما یک موسسه ی امور مالی هستید دشمن شما می تواند ولخرجی های مشتریان باشد. این هنر شماست که این دشمن را بزرگ کنید تا افراد، خود نیز به آن پی ببرند که حقیقتا بیش از حد ولخرجی می کنند. حال برای کنترل آن، پول هایشان را در موسسه ی شما سرمایه گذاری می کنند.
- برای شخصیت برند خود انگیزه ایجاد کنید.
چی چیزی به شخصیت برند شما حرکت می بخشد و آن را وادار به فعالیت می کند؟ مسلما یک انگیزه ی قوی. اگر شما فرضا تولیدکننده ی محصولات بهداشتی هستید، پس انگیزه ی شخصیت برند شما باید مبارزه با آلودگی باشد. یا اگر یک رستوران دارید ممکن است انگیزه ی شما در سطح بزرگتری باشد و به دنبال ارائه ی غذاهای سالم در دنیا باشید، از طریق گسترده کردن کار و ایجاد شعبه های مختلف. مهم این است که شخصیت برند خود را پیدا کنید و سپس انگیزه های لازم را نیز برای حرکت آن ایجاد کنید.
- مصرف کنندگان را قهرمان برند خود کنید.
آنچه برند شما ارائه می دهد، از داستان سرایی هایی ابتدایی تا در نهایت محصولات و خدمات ارائه شده، باید آنقدر ارزشمند باشد تا مصرف کنندگان احساس کنند اگر برند شما را انتخاب کرده اند به پیروزی بزرگی دست یافته اند. در واقع شخصیت و انگیزه ی کاراکتر برند شما به طور غیر مستقیم باید بتواند تمامی نیازهای پنهان مصرف کنندگان را برطرف کند و آن گاه مصرف کنندگان احساس می کنند که برند شما همانی است که آنها می خواسته اند و از این که شما را انتخاب کرده اند راضی و خشنود خواهند بود. شخصیت برند شما باید نشان دهد که اگر وجود دارد فقط به این دلیل است که نیازهای مشتریان را برطرف کند تا مصرف کنندگان در زندگی خود قهرمان باشند.
- نه فقط مصرف کنندگان، بلکه برند خود را نیز قهرمان کنید.
همان طور که گفته شد نه تنها باید نشان دهید که مصرف کنندگان قهرمان برند شما هستند بلکه باید نشان دهید برند شما نیز برای مصرف کنندگانتان همچون قهرمانی بی همتاست. این هنر شماست که در میان تجارت ها و کسب و کارهای مشابه خود، پیشنهاداتی ارائه کنید که بتوانید میان سایرین برترین و قهرمان باشید.