خانه مقالات برندینگ چهار درس برندسازی

چهار درس برندسازی

3 ثانیه خوانده شده
۰

 

  1. برترین جایگاه را برای برندتان ایجاد کنید

مصرف کنندگان معمولا به اولین نام ها و برندهایی که به ذهنشان می رسد توجه می کنند و دیگر برندها را به فراموشی می سپارند یا به آنها ها توجه نمیکنند. در نتیجه، کسب اولین جایگاه در ذهن مشتری آرزوی هر کسب و کاری است. برای مثال Apple در حال حاضر به عنوان یکی از برترین برندهایی است که به ذهن اکثر افراد می رسد و شاید در نتیجه ی این یادآوری، توجه به برندهای دیگر کمرنگ شود.

اولین چیزی که باید در هنگام ارزیابی برند بدان توجه کرد، این است که برند در چه جایگاهی از ذهن مصرف کنندگان قرار دارد و آیا اولین یادآوری آنها می باشد یا خیر. اگر نیست، باید به دنبال روش هایی بود که برند می تواند خودش را بدانصورت جایگاه یابی کند و نشان دهد.

  1. ظاهر و باطن یک برند باید در یک تراز قرار گیرد.

بیایید نگاهی به بازی “آتاری” بیندازیم. چرا آتاری علی رقم اینکه در سال ۱۹۸۰ به عنوان برندی برتر بود، شکست خورد؟ یک دلیل عمده ی آن به خاطر این بود که این شرکت چیزی را که برند ادعا می کرد، عملی نکرد. در حقیقت وعده های برند در بیرون، با آنچه در درون خود شرکت به وقوع می پیوست تفاوت بزرگی داشت.  در ظاهر، برند آتاری برای هیجان و سرگرمی خانوادگی تهیه شده بود، وسیله ای که به کمک آن خاطره های گوناگونی برای خانواده در کنار هم به وجود می آید. اما در نهایت این شرکت نتوانست کارکنان خود را نیز همچون یک خانواده بداند.  زمانیکه مدیریت با پیشنهادات عالی یکی از کارشناسان ارشد آن مخالفت کرد، اونیز اتاری را رها کرد، و خود یک شرکت توسعه بازی به نام  Activision تاسیس کرد که سیلی از بازی هایی را که رقابت  را تحریک می کرد و برند آتاری را نابود می کرد، روانه بازار کرد. اگر نتوانید درون و بیرون برند خود را یکسان کنید، نمی توانید اعتماد و وفاداری مشتریان را نیز بدست آورید.

.

  1. تقلید صرف، منجر به شکست می شود.

آتاری در تلاش بود تا بتواند با ورود به حیطه ای جدید یعنی تولید کامپیوترهای شخصی، روند رو به رشد خود را آغاز کند. اما در نهایت آتاری فقط مالک فضای بازی های ویدیویی بود، و به جای آن اپل مالک فضای کامپیوترهای شخصی در آن زمان بود. آتاری تلاش کرد با خطوط ماشین آلات جدید بتواند رقیبی برای اپل باشد اما براحتی نمی توانست اپل را شکست دهد. نباید فراموش کرد که اگر چه توجه به مسیر موفقیت شرکت های بزرگ و موفق می تواند رهنمودهای بسیار مفیدی در اختیار صاحبان کسب و کار قرار دهد اما صرفا تقلید و سعی در ادامه ی روندی مشابه با دیگران یقینا نمی تواند مناسب باشد.

 

  1. اهمیت زمانبندی و برنامه ریزی درست

آتاری، در اوج خوشبختی، شرکتی با رشد روزافزون در تاریخ آمریکا بود. . البته بین سالهای ۱۹۸۳ و ۱۹۸۲، درآمد صنعت از ۳ تریلیون به ۱۰۰ میلیون دلار کاهش یافت- و اتاری شکست بزرگی را متحمل شد. برخی از دلایل این تنزل در بالا تشریح شد. اما شاید بزرگترین دلیل آن نیز اشباع بازار بود. تا سال ۱۹۸۳، گروه های دیگری نیز به ارائه ی بازی های ویدیوئی پرداخنتد مانند Activision که باعث کاهش قیمت بازی ها و افزایش موجودی شد.

به طور کلی توجه به صنعتی که در حال فعالیت در آن هستید و توجه به بازار رقبا و انجام تحقیقات مداوم برای آگاهی از وضعیت بازار و در ادامه برنامه ریزی های مناسب برای مقابله با رقبا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. البته انجام اقدامات درست در زمان درست و به موقع نیز حائز اهمیت است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code