خانه مقالات برندینگ چسب نچسب مسئولیت اجتماعی

چسب نچسب مسئولیت اجتماعی

4 ثانیه خوانده شده
۰

نگاهی به استراتژی بازاریابی آدامس کندر BIODENT در گفت و گو با شیوا شمشیردار

تولید کنندگان آدامس هرروزه طعم های جدیدی را به بازار عرضه می کنند؛ این در حالی است که هر یک از این طعم ها نیز مشتریان خود را دارد و بازیگران ایرانی و خارجی بسیار زیادی در بازار ایران ارائه دهنده این محصولات هستند.

چندی پیش Biodent، آدامسی با طعم کندر و روغن گردو را به بازار عرضه کرد. این در حالی است که کندر جزو مواد غذایی محسوب می شود که برای بیماران آلزایمری مفید است. اینکه این محصول چه استراتژی بازاریابی را اتخاذ می کند و چه گروه مخاطبانی این محصول را دنبال می کنند، بهانه ای شد تا سراغ شیوا شمشیردار، مشاور ارشد حوزه برند، بازاریابی و تبلیغات برود.

biodent-1

شیوا شمشیردار می گوید: به نظر می رسد گفت وگو در باب تبلیغ و استراتژی بازاریابی این محصول از گروه محصولات بایودنت بدون بررسی ریشه ای و طرح استراتژی های برند توجیه پذیر نباشد.

شرکت ماسترفوده از زیرگروه های گروه صنعتی گلرنگ است که البته در عمر کوتاه خود توانسته سطح مناسبی از آگاهی برند را نزد مخاطبان محصولاتش ایجاد کند.

این شرکت ایرانی محصولات جویدنی یا به اصطلاح آدامس های خود را با نام های Renex، Biodent، Action  و البته bingo که قبلا کیک و کلوچه اش وارد بازار شده است، به بازار پررونق آدامس ارائه می کند.

بازاری که به ادعای مدیرعامل ماسترفوده بازاری یک هزار میلیارد تومانی است و ۷۰۰میلیارد آن در اختیار برندهای وارداتی است؛ بنابراین پر واضح است که بایودنت تلاش دارد سهمی را از رقبای خارجی و بازار آدامس های وارداتی کسب کند که خود نیاز به افزایش کیفیت در همه  وجوه از فرمولاسیون، تهیه و بسته بندی تا ارائه، زنجیره تأمین، تبلیغات و برندینگ دارد. از طرفی نام گذاری برند هوشمندانه و در جهت ایجاد جلوه ای متمایز از برندهای وطنی صورت گرفته است.

این موضوع لازم است، چرا که نام برند در موضوع قیمت گذاری محصول به شدت مؤثر است و هموطنان ما به اشتباه عادت کرده اند که محصولات وارداتی را برتر از محصولات وطنی ارزیابی کنند و البته لزوما همیشه این ارزیابی بجا و صحیح نیست.

گروه هدف محصول

او می افزاید: در ارتباط با مخاطبان محصولات این برند و با در نظر گرفتن مخاطبان این گونه محصولات و سطح قیمتی این محصول باید تصریح کرد که محصول در مقایسه با همردیفان وطنی گران تر و در رقابت با محصولات خارجی در بازار جایگاه سازی شده است و کیفیت محصول و بسته بندی نیز توجیه کننده است.

در این میان طعم های مختلف همچون اکالیپتوس، نعناع، هندوانه و… در این گروه محصولی پیش  از این قدم به شلف گذاشته بودند و بررسی بازار نشان می دهد که این نوع آدامس مطبوع گروه سنی نوجوان تا سنین فعال و کارآمد جمعیتی در هر دو جنس مذکر و مونث است و البته که طبقه بندی مشتریان از نظر سطح رفاهی لایه متوسط c1 به بالا یعنی دهک های نسبتا متمول تر جامعه را در بر می گیرد.

او ادامه می دهد: مخاطبانی همچون دانشجویان، شاغلان و گروه کارا در جامعه که در طول روز مدت زمانی را بیرون از خانه در مذاکره یا تدریس و آموختن یا کسب وکار و ورزش طی می کنند و آدامس جویدن راه حل مناسبی برای متمرکز شدن و غلبه بر استرس برای شان به حساب می آید یا تغییری در حس و حال آنها به واسطه طعم و مزه است، در این گروه قرار می گیرند.

تا این قسمت ماجرا همه موارد به نظر جفت وجور می رسد و البته قدرت شرکت پخش گل پخش اول که از زیرگروه های گروه صنعتی گلرنگ است، به شدت در حضور در شلف کالا نیز حائز اهمیت است، اما آنچه برای من در این موضوع، سؤالاتی را موجب می شود، مباحثی همچون حوزه مسئولیت اجتماعی است؛ به عبارت دیگر این موضوع بسیار حائز اهمیت است که تعریف این حوزه دقیقا چه موضوعی است؟ یا اینکه هر محصولی به واسطه مقدار اندکی مواد افزودنی مفید می تواند خود را در حوزه مسئولیت اجتماعی مطرح کند؟ حوزه مسئولیت اجتماعی در تعاریف امروزه به نقش حمایتگر برند جهت افزایش کیفیت زندگی اجتماعی و بدون کسب منفعت مستقیم در این پروسه تعریف می شود.

فعالیت هایی مانند امور خیریه، کمک به افراد کم توان جامعه و مقابله با بیماری های خاص یا احداث راه و مدرسه و… در مناطق محروم مثال هایی از حوزه مسئولیت اجتماعی هستند. به عنوان نمونه در این حوزه رفتار برند سامسونگ در ایران را شاهد هستیم که موضوع شنیداری کردن کتاب ها برای کودکان نابینا و هوشمند سازی مدارس مناطق محروم را با عنوان کودکان امید طراحی و اجرا کرده است. قطعاً در این مبحث سامسونگ قصد فروش مستقیم لوازم خانگی را نداشته است.

با توجه به این موضوع، بایودنت به عنوان یک آدامس چه مقدار کندر و روغن گردو در خود دارد که می تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد؟ آیا این محصول به صورت رایگان برای سالمندان که اساسا دندان های مناسبی برای جویدن ندارند توزیع می شود؟ و آیا پوشش برند به لحاظ نام لاتین و سبک تبلیغ می تواند برند را خارجی و مطبوع و قابل تجویز توسط کادر پزشکی جلوه گر کند؟ آیا صرف شمایل بخشی و فضاسازی تبلیغ با گرایش به محیط تخصصی و پزشکی توجیه مناسبی برای ترغیب مخاطب به خرید کالاست؟ به نظر می رسد ما و دوستان دست اندرکار باید در به کار گیری واژه ها و مطالب تخصصی با دقت بیشتری رفتار کنیم.

مزیت رقابتی محصول می تواند دستگیره ای برای فعالیت های ترویجی و راهبردهای پیشرفت فروش باشد، اما در این مورد به خصوص به صراحت می توان اعلام کرد چسب میان حوزه مسئولیت اجتماعی و آدامس کندری نچسب و ناگزیر است. شاید افزودن طعم جدید با خواص مفید به لحاظ افزایش تنوع سبد محصول و گسترش بازار مسیر مناسبی باشد، اما موضوع جدیدی نیست همچنان که آدامس با طعم نعناع از دیرباز برای کمک به هضم و گوارش غذا مصرف می شد.

biodent-2

توجه به مسئولیت اجتماعی

شمشیردار بیان می کند: محصولی مانند آدامس در اکثر اوقات مکانی مانند جنب دستگاه ها و صندوق پرداخت را به خود تخصیص می دهد تا از زمان بیشتری جهت دیده شدن و شانس انتخاب توسط مشتری برخوردار شود و این نشان دهنده  یک واقعیت مهم است که آدامس کالایی منطبق بر نیاز اساسی مخاطب و سبد اصلی محصولات خوراکی نیست؛ بنابراین استراتژی های برند در این حوزه باید بر ایجاد احساس و تجربه خوشایند متمرکز شود و شاید بهتر باشد به جای اینکه خود محصول بزرگنمایی و اغراق شده باشد برند را در حوزه های جدی مسائل اجتماعی درگیر کنیم تا مردم بدانند که با خرید محصول به رشد برندی کمک می کنند که خود نیکوکار و در قبال مسائل اجتماعی مسئولیت پذیر است.

آشتی با طبیعت

او اظهار می کند: در حال حاضر محصولات غذایی به سمت بهبود فرمولاسیون و دور شدن از مباحث شیمیایی پیش می روند و وظیفه  تولیدکننده های ایرانی این است که موج جدید جهان در آشتی با طبیعت و دوری از مواد سنتتیک یا حاصل آزمایشگاه را جدی گرفته و با بررسی عمیق رفتار و عادات مصرف کننده و صرف انرژی برای حوزه تحقیقات بازار، نوآور و خلاق باشند.

از طرفی سال های زیادی از تولید یک محصول برای همه گذشته است و تخصص و طبقه بندی های بسیار ژرف تری برای بازار تولید و مصرف ایجاد شده است و شرط بقا و رشد یک برند البته صداقت و وفای به عهد و وعده برند است.

منبع:فرصت امروز 

  • صنایع در حال انقراض (تولیدی آجر)

    بعضی صنایع هیچگاه در معادلات و بررسیهای دانشگاهی و مشاوران دیده نمیشوند از جمله تولید آجر.…
  • تمایز در بیان همدردی

    نگاهی به برنامه مسئولیت اجتماعی اخیر تپ سی در حادثه پلاسکو پنجشنبه گذشته تهران با فاجعه &n…
  • هفت روش رایج نامگذاری برند

    همانطور که قبلا ذکر شد، نامگذاری یا تغییر نام شرکت تان شاهکار کوچکی نیست. روند پژوهش رقابت…
  • الگوی PEST در استراتژی بازاریابی چیست؟

    هرچند در سال­هایی که در حوزه­های مختلف کسب و کار در ایران حضور دائم داشته ­ام و از نزدیک ب…
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
  • کودتای برند های گردشگری

    بررسی پیامدهای ناامنی ترکیه برای آژانس های مسافرتی در گفت وگو با شیوا شمشیردار کودتای شبان…
  • یکپارچگی برند

    یکپارچگی بله، یکپارچگی همه ی آن چیزی است که یک برند را از لغزش باز می دارد.یکپارچگی شامل ه…
  • برند و فرهنگ

    آنچه این مقاله بدان خواهد پرداخت ،  بررسی تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم و صد البته دو سویه ی …
  • سفر به دنیاهای موازی ! چیستی و چگونگی برندسازی تجربه محور

    نیم نگاهی به تحولات فضای اقتصاد جهان اینگونه بیان می کند که از دهه ی ۹۰ میلادی تا کنون دان…
مطالب بیشتر از این نویسنده شیوا شمشیردار
بارگذاری بیشتر در مقالات برندینگ

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

کودتای برند های گردشگری

بررسی پیامدهای ناامنی ترکیه برای آژانس های مسافرتی در گفت وگو با شیوا شمشیردار کودتای شبان…