خانه تحلیل برندها برند های بین المللی پنج نکته در ایجاد برند “مدرن و مترقی” برگر مک دونالد

پنج نکته در ایجاد برند “مدرن و مترقی” برگر مک دونالد

4 ثانیه خوانده شده
۱

کارشناسان پیشنهادهایی برای افسر ارشد بازاریابی جهانی جدید دارند.

 

مدتی است که دیگر مک دونالد چندان مجبوب نیست؛ فروش این مجموعه رستوران‌ها در حال کاهش است؛ سود سهام آنها کاهش یافته است و رستوران‌های زنجیره ای فست فودها به سرعت در حال گسترش هستند. تصور مردم از این مجموعه رستوران‌ها نیاز به یک بازسازی واقعی دارد. به همین دلیل، این غول بزرگِ غذاهای فوری، دیروز افسر ارشد بازاریابی جهانی جدید خود یعنی سیلویا لاگنادو را معرفی کرد که قبلا در سمت افسر ارشد بازاریابی جهانی باکاردی فعالیت کرده بود. استیو استربروک، مدیر عامل مک دونالد که از ماه مارس به این شرکت پیوسته است لاگنادو را به عنوان مسئول تثبیت موقعیت مک دونالد به عنوان یک «شرکت برگر مدرن و مترقی» انتخاب کرد.

حالا خانم لاگنادو چه باید بکند؟ ما در اینجا نظرات کارشناسان بازاریابی را در مورد فعالیت‌هایی که لاگنادو باید در مک دونالد رهبری و مدیریت کند، ارائه می‌کنیم:

  1. در آغوش کشیدن نوآوری

دیوید گاسپار مدیر عامل دی دی جی که یک شرکت مشاوره ای با محوریت ایجاد استارت‌آپ‌هایی در شرکت‌های فورچون ۵۰۰ است اظهار داشت: «مک دونالد قربانی فرهنگ سازمانی ترس و عدم اطمینانی شد که به یک هنجار جدید تبدیل شد. افسر ارشد بازاریابی جهانی جدید باید در برابر تمایلات این شرکت برای پسرفت مقاومت کند و راه را برای نوآوری در محصولات، خدمات، فناوری و خدمات به مشتریان و نیز ایجاد ایده‌ها و کسب و کارهای جدید باز کند تا هم ارزش سهام مک دونالد را بالا ببرد و هم مک دونالد را با قرن ۲۱ آشنا کند.

  1. ایجاد شفافیت

الا کونوپولوسکی مدیر برنامه ریزی شرکت جهانی Havas در نیویورک گفت: «مک دونالد ممکن است واقعا با مساله‌ی کیفیت غذا مواجه باشد یا نباشد، اما روشن است که مسئولان آن با ادراک کیفیت مشکل دارند. سال گذشته کمپینی با شعار “مواد غذایی ما، سوالات شما” در جهت شفاف سازی برگزار شد که یک گام استراتژیک در مسیر درست بود. اما به نظر می‌رسید بیشتر یک جلسه‌ی پرسش و پاسخ باشد و خبری از تغییر واقعی نبود و فقط مساله را بازتر کرد.»

  1. بازسازی وفاداری

دیوید مک‌اینیش، نایب رییس بخش بازاریابی در آکوئیسیو گفت: «مک دونالد همیشه موفقیتش را مدیون وفاداری مشتری‌هایش است. این رستوران در روزهای اولیه با شعار “بیش از X میلیارد فروش” و موفقیت فوق العاده اش در مسابقات بازی مونوپولی (انحصاری) فعالیت می‌کرد. حال این مجموعه باید بر روی فن آوری آغوش بگشاید و به سوی برنامه‌های وفاداری تلفن همراه گام بردارد که به مشتریان خود پاداش می‌دهند.»

گونوپولسکی در این زمینه هشدار داد و گفت که باید این حرکت به سوی فناوری را درست انجام داد. در جشن‌های ۱۰۰۰ ساله «دروغ سنج‌هایی پیدا می‌شود که به دقت و برای کار بازاریابی تنظیم شده اند.»

  1. نام تجاری در سطح جهانی

گونوپولسکی گفت: «البته لیست‌های غذایی مک دونالد در سراسر جهان متفاوت هستند اما من فکر می‌کنم ضروریست که مردم بدانند اهداف یک برند چیست و هم در سطح شخصی و هم در سطح جامعه با آن اهداف ارتباط برقرار کنند. قطعا مک دونالد از لحاظ دسترسی یک نام تجاریِ انبوه در سطح جهانی است اما از نگاه مصرف کنندگان، بخش مرکزی آن یک نام تجاری آمریکایی است که هم مایه‌ی نعمت است و هم باعث لعنت است.»

  1. به برگر افتخار کنید

همه قبول دارند که مک دونالد باید لیست غذاهایش را ارتقاء دهد. اما مارتین مک‌نالتی، مدیر عامل شرکت فوروارد تری‌دی که یک فروشگاه بازاریابی جست و جویی و بازاریابی نمایشی است می‌گوید فروشگاه‌های زنجیره ای مک دونالد باید حتی در حالی که به سوی مواد غذایی سالم و با کیفیت تر حرکت می‌کنند، هویت برگری شان را بپذیرند. او گفت: «به نظر می‌رسد زمانی که دیگران از خط تولید خود دفاع نمی‌کنند، مک دونالد باید از خط تولیدش دفاع کند. مثلا کسی در مورد محتوای چربی برگرهای Shake Shack از آنها سوال نمی‌کند و یا کسی فایو‌گایز را به خاطر نداشتن سالاد در میان لیست غذایی اش سرزنش نمی‌کند.»

او بر این باور است که مک دونالد به گزینه‌های تشویقی در مورد برگر‌هایش نیاز دارد تا به رقابت با رقبای جدیدتر خود بپردازد. او گفت: «مطمئنا برگرها مثل کلم پیچ برای بدن شما مفید نیستند اما هرگز قرار بر این نبوده که برگر سالم تر از کلم باشد. اگر افسر ارشد بازاریابی جهانی جدید بخواهد کاری انجام دهد آن کار باید بازگرداندن غرور به وعده‌ی غذایی مورد علاقه این کشور یعنی برگر باشد و نباید دیگر به خاطر اینکه کار اصلی این رستوران‌ها ارائه‌ی برگر است عذرخواهی کند»

منبع:adweek

  • ویژه نامه نوبهار

    ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

    با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …
  • اهمیت شناسی برندسازی

    سلام؛ عید همه اساتید و بزرگواران  برند اباتی ها و دوست داران و فعالان حوزه برندینگ و …
  • پژمان پاکدامن

    هدفمند تغییر کن

    نوروز مبارک سال پیش رو برای همه دوستان خوش یمن و همایون پژمان پاکدامن هستم مدیر گروه توسعه…
  • شما قضاوت خواهید شد!

    چه دوست داشته باشید یا نداشته باشید، در مورد شما قضاوت می کنند. بیل نولان متاسفانه بسیاری …
بارگذاری نوشته های مرتبط بیشتر
مطالب بیشتر از این نویسنده تحریریه brandabout
بارگذاری بیشتر در برند های بین المللی

یک دیدگاه

  1. Andy

    مرداد ۱۲, ۱۳۹۴ در ۱۲:۰۶ ب.ظ

    You’ve captured this petyfcrle. Thanks for taking the time!

    پاسخ دادن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

بررسی کنید

ویژه نامه “نوبهار” ۹۶

با توجه نزدیک شدن بهار و سال نو تصمیم گرفتیم ویژه نامه «نوبهار» را برای دومین …